Home Biznes Silnik spalinowy jeszcze nie umarł. Mazda Skyactiv-Z to technologiczna odpowiedź na elektryczną...

Silnik spalinowy jeszcze nie umarł. Mazda Skyactiv-Z to technologiczna odpowiedź na elektryczną rewolucję

0
Fot: Taisyo - CC BY 3.0

Czy era silnika spalinowego naprawdę dobiega końca? Mazda twierdzi: jeszcze nie. Japońska marka zaprezentowała silnik benzynowy Skyactiv-Z, który może zmienić reguły gry. Co o nim wiemy i dlaczego to takie ważne?


Mazda Skyactiv-Z – nowoczesna, ekologiczna benzyna

W obliczu coraz ostrzejszych norm emisji spalin (takich jak Euro 7), wielu producentów samochodów wycofuje się z prac nad nowymi silnikami spalinowymi. Mazda idzie pod prąd – i robi to z rozmachem.

Skyactiv-Z to nowej generacji silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra, który wykorzystuje zaawansowaną technologię SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition). To połączenie zapłonu iskrowego i samoczynnego, które zapewnia:

  • wyższą sprawność cieplną,
  • niższe zużycie paliwa,
  • lepsze osiągi,
  • ograniczoną emisję szkodliwych substancji.
Fot: chad-kirchoff/unsplash

Silnik Skyactiv-Z osiąga wysoką sprawność cieplną dzięki realizacji niezwykle ubogiego spalania w szerokim zakresie niskich i wysokich prędkości obrotowych silnika, co zapewnia doskonałe osiągi plus czyni napęd bardzo ekologicznym.

Skyactiv-Z osiąga współczynnik lambda równy 1 – to optymalny stosunek powietrza do paliwa, przy którym dochodzi do pełnego spalania mieszanki. Oznacza to znaczne ograniczenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych, co może pozwolić silnikowi spełnić nowe, surowe normy emisji – zarówno w Europie (Euro 7), jak i w USA (LEV IV, Tier 4).


Nowy silnik Mazdy pojawi się w modelach już w 2027 roku

Pierwszym modelem z silnikiem Skyactiv-Z będzie nowa generacja popularnego SUV-a Mazda CX-5, planowana na 2027 rok. Jednostka ta zostanie zintegrowana z własnym, w pełni hybrydowym systemem napędowym Mazdy. Celem jest nie tylko poprawa wydajności, ale też zmniejszenie zużycia komponentów i uproszczenie układów sterujących.

Skyactiv-Z będzie spełniać nie tylko europejskie normy Euro 7, ale także amerykańskie standardy LEV IV i Tier 4.


Mazda rozwija też silnik Wankla

Fot:Softeis CC BY-SA 3.0,

Silnik spalinowy Mazdy to nie tylko Skyactiv-Z. Firma zapowiada również rozwój nowej, mocniejszej wersji silnika Wankla – obecnie wykorzystywanego jako generator prądu w modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV. W przyszłości jednostka może wrócić jako główny napęd (np. w USA), co pokazuje, że Mazda wierzy w różnorodność technologiczną.


A może przyszłość będzie hybrydowa?

Prognozy są jednoznaczne: według Rocky Mountain Institute, do 2030 roku samochody elektryczne mogą odpowiadać za 62–86% sprzedaży nowych aut. Mimo to – nadal pozostaje miejsce dla rozwiązań spalinowych.

Jak podkreśla dr inż. Tomasz Kowalewski z Politechniki Warszawskiej:

„Mimo entuzjazmu wobec elektromobilności, technologia silników spalinowych nadal ma potencjał rozwojowy. Kluczem jest ich integracja z systemami hybrydowymi oraz optymalizacja procesu spalania.”


Inni producenci też nie rezygnują ze spalinówek

Mazda nie jest osamotniona. Mercedes zapowiedział, że będzie oferować nowoczesne silniki spalinowe obok elektryków, jeśli klienci nadal będą ich potrzebować.
Honda natomiast chce rozwijać jednostki spalinowe co najmniej do 2040 roku .


Czy silnik spalinowy ma jeszcze sens?

Mazda Skyactiv-Z to dowód, że silniki spalinowe mogą być innowacyjne, efektywne i zgodne z przyszłymi normami ekologicznymi. Zamiast kapitulować, Mazda proponuje alternatywę, która łączy to, co najlepsze z dwóch światów: precyzję mechaniki i efektywność układów hybrydowych.

Źródła:

  1. Mroczek, S. (2025). Mazda się nie poddaje. Japończycy opracowują rewolucyjny silnik spalinowy. Rzeczpospolita.
  2. Mazda Skyactiv-Z – rewolucja w silnikach spalinowych. Vehis.pl.
  3. Pojazdy elektryczne zdominują sprzedaż do 2030 roku. Globenergia.pl.
  4. Zmiana strategii. Te firmy samochodowe pozostają przy silnikach spalinowych. moto.rp.pl.
  5. Honda: silnik spalinowy przetrwa co najmniej do 2040 r. Magazynauto.pl.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Exit mobile version