Dane rosyjskiego Ministerstwa Przemysłu i Handlu pokazują głęboki regres na rynku motoryzacyjnym. Eksperci wskazują na osłabienie rubla, brak zaufania konsumentów i zalegające stany magazynowe z 2023 roku.
W maju 2025 roku sprzedaż samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w Rosji spadła o 27,5% w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku — poinformował rosyjski resort przemysłu. Mimo wcześniejszych nadziei na odbicie, rynek nie tylko nie poprawił się po kwietniu, ale pogłębił regres. Dealerzy biją na alarm, a konsumenci uciekają z oszczędnościami w dolary.
Załamanie sprzedaży w maju
Jak poinformowało rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu, na podstawie danych z rejestracji pojazdów, w maju sprzedano w Rosji 98 300 samochodów osobowych i lekkich dostawczych — to aż 27,5% mniej niż w maju 2024 roku.
Sprzedaż samych samochodów osobowych wyniosła 90 700 sztuk, co oznacza spadek o 28% rok do roku. Warto podkreślić, że już w kwietniu spadek wynosił 26%, co wskazuje na utrzymującą się tendencję spadkową od początku 2025 roku.
Według danych agencji analitycznej AUTOSTAT, średni wiek samochodów osobowych zarejestrowanych w Rosji na dzień 1 stycznia 2025 roku wynosi 15,5 roku. Najstarsze są pojazdy krajowych marek, których średni wiek to 18,7 roku, a następnie samochody japońskie – 17,1 roku. Dla porównania, auta amerykańskie mają średnio 15,4 roku, europejskie 13,6 roku, koreańskie 11,5 roku, a najmłodsze są pojazdy chińskich marek – zaledwie 4,9 roku.

Rosyjski park samochodowy starzeje się z powodu ograniczonego dostępu do nowych pojazdów, wysokich cen oraz spadku siły nabywczej konsumentów. Wielu właścicieli decyduje się na dłuższe użytkowanie starszych aut, co prowadzi do zwiększonego zapotrzebowania na bardziej skomplikowane i kosztowne naprawy.
Dla porównania, średni wiek samochodów osobowych w Unii Europejskiej wynosi 12,3 roku, a w Stanach Zjednoczonych 12,8 roku .
Sezonowe wytłumaczenia? Dealerzy nie wierzą
Resort przemysłu próbował tłumaczyć słabe wyniki sezonowością. Jednak przedstawiciele branży motoryzacyjnej nie zgadzają się z tą interpretacją.
„Sytuacja jest znacznie gorsza niż w kwietniu, i gorsza niż rok temu. Nie spodziewaliśmy się, że będzie aż tak źle”
– powiedział anonimowo jeden z menedżerów salonu reprezentującego chińskie marki, cytowany przez The Moscow Times. Zwykle maj przynosi wzrost popytu po wolniejszym kwietniu, a nie odwrotnie. To potwierdzają także niezależne badania — ponad połowa dealerów twierdzi, że obecna sytuacja jest gorsza niż przed rokiem, a tylko około 15% zauważa poprawę.
Makroekonomia i strach przed rublem
Jedną z głównych przyczyn spadku sprzedaży jest niepewność makroekonomiczna. Wielu potencjalnych nabywców rezygnuje z dużych zakupów i przenosi swoje środki w dolary, spodziewając się dalszego osłabienia rubla.
„Ludzie lokują pieniądze w depozytach albo kupują dolary, licząc na zyski z kursu. Jedyną realną zachętą do zakupu pozostają rabaty”
— tłumaczył jeden z dealerów w rozmowie z The Moscow Times.
Rabaty i zaległe stany magazynowe
Obecnie głównym motorem sprzedaży są przeceny, często na pojazdy z zeszłego roku. Jak informuje Siergiej Cielikow, dyrektor agencji analitycznej AvtoStat, w przypadku niektórych chińskich marek dominują modele z 2023 roku.
- 63% sprzedaży marki FAW w maju 2025 r. to auta z rocznika 2023.
- 86% sprzedaży marki Livan (joint venture Geely i Lifan) to również pojazdy sprzed roku.
„Szkoda, że samochody to nie wino — z wiekiem nie zyskują na wartości”
— skomentował Cielikow dla The Moscow Times.
AvtoStat szacuje, że ponad 70% wszystkich nowo rejestrowanych samochodów w Rosji od początku 2025 roku pochodzi z produkcji z 2023 lub 2024 roku.
Produkcja krajowa trzyma się nieco lepiej
Jak zaznacza rosyjskie ministerstwo, rosyjskie marki (w tym producentów samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów) trzymają się nieco lepiej niż import. W maju sprzedano 57 600 pojazdów krajowych, co oznacza spadek o 15% r/r — mniej niż w przypadku marek zagranicznych.
Mimo to, nawet ten bardziej „łagodny” spadek przekłada się na konsekwencje dla przemysłu. Z danych Banku Centralnego Rosji wynika, że wykorzystanie mocy produkcyjnych w sektorze motoryzacyjnym, po korekcie sezonowej, spadło do najniższego poziomu od początku 2023 roku.
Czytaj też: „Mój rower elektryczny” – nawet 4 500 zł dopłaty. Skorzystaj z oferty polskich producentów
Rosyjski rynek motoryzacyjny – bez impulsu odbicia
Eksperci i dealerzy nie widzą w najbliższych miesiącach powodów do optymizmu. Rynek wciąż zmaga się z popytowym zamrożeniem, niepewnością walutową i przesyceniem starszymi modelami. Nawet dominacja chińskich marek, które zapełniły lukę po wyjściu zachodnich koncernów, nie jest w stanie odbudować dynamiki sprzedaży.
Sprzedaż samochodów w Rosji dramatycznie spada, a powody są złożone: od makroekonomicznego lęku, przez odpływ gotówki w waluty, po zalegające stany magazynowe. Jeśli trend się utrzyma, rosyjski rynek motoryzacyjny może stracić resztki płynności. Rabaty i przeceny nie wystarczają, by przyciągnąć klientów, którzy bardziej niż nowego auta potrzebują dziś stabilnej waluty.
Źródła:
- The Moscow Times – Russian Car Sales Plunge 27.5% Year-on-Year
- AvtoStat – Car Sales in Russia: Chinese Brands and 2023 Inventory Dominate
- The Moscow Times (Russian Service) – Автопродажи в мае упали: дилеры винят макроэкономię
- Central Bank of Russia – Monthly Bulletin: Industrial Capacity Utilization Q2 2025