Dlaczego Polacy piją? Winne „małpki” i złe wychowanie!

Data:

Prawie połowa Polaków wskazuje złe wzorce rodzinne jako główny powód nadużywania alkoholu. Coraz więcej osób chce też zakazu sprzedaży „małpek”.


Nadużywanie alkoholu w Polsce: domowe wzorce i tanie „małpki” wskazywane jako główne przyczyny

Jak wynika z najnowszego badania opinii publicznej przeprowadzonego przez SW Research, 45 proc. Polaków uważa, że głównym czynnikiem nadużywania alkoholu są złe wzorce wyniesione z domu. Kolejne 24 proc. wskazuje brak odpowiedniej edukacji. To właśnie czynniki społeczne i kulturowe są zdaniem badanych ważniejsze niż cena czy reklama.

Wyniki pokazują jasno: nadużywanie alkoholu w Polsce zaczyna się najczęściej przy rodzinnym stole, a nie w barze czy klubie.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych od stycznia 2026

Tanie „małpki” sprzyjają nadmiernemu spożyciu alkoholu

Drugim najczęściej wskazywanym powodem problemu są małe butelki alkoholu, tzw. „małpki”. 32 proc. badanych uważa, że to one najbardziej sprzyjają nadmiernemu spożyciu, a 42,3 proc. respondentów twierdzi, że są zbyt tanie.

Prawie połowa ankietowanych (47,9 proc.) nie rozumie, dlaczego „małpki” nie są objęte systemem kaucyjnym, mimo że zalegają w parkach, lasach i na przystankach autobusowych. To jasny sygnał, że Polacy oczekują konkretnych działań ograniczających ich dostępność.


Sklepy z alkoholem i całodobowa sprzedaż też na celowniku

Trzecią przyczyną nadmiernego picia jest łatwy dostęp do alkoholu. Aż 29,3 proc. ankietowanych wskazało dużą liczbę sklepów, 27,6 proc. całodobową sprzedaż, a 25,5 proc. promocje cenowe jako istotne czynniki zwiększające konsumpcję.

Większość badanych uważa, że skutecznym rozwiązaniem byłoby ograniczenie sprzedaży i promocji. 52,5 proc. popiera zakaz promocji cenowych, a 45,8 proc. zakaz sprzedaży „małpek”.

Nowe przepisy dla kierowców 2025: zero promila i wyższe kary

Reklama piwa ma niewielki wpływ

Wbrew powszechnym opiniom, reklama piwa nie jest uznawana za główny czynnik nadużywania alkoholu. Wskazało na nią jedynie 13,3 proc. respondentów. W opinii Polaków to tania dostępność i złe wzorce rodzinne mają znacznie większe znaczenie niż przekaz marketingowy.


Nadużywanie alkoholu w Polsce to problem społeczny, nie tylko ekonomiczny

Wyniki badania wskazują, że skuteczna walka z problemem musi obejmować zarówno zmiany społeczne, jak i politykę ograniczającą sprzedaż taniego alkoholu. Sama regulacja cen czy reklamy nie wystarczy, jeśli codzienne wzorce picia będą przekazywane z pokolenia na pokolenie.


Źródło: SW Research na zlecenie Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, badanie CAWI, 07–09.10.2025, próba 840 osób w wieku 18–65 lat.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Ewolucja człowieka praktycznie się zatrzymała. „Selekcja naturalna już na nas nie działa”

Nowoczesna medycyna i zmiany środowiskowe sprawiły, że presja ewolucyjna...

Większość ruchu w internecie generują boty. To walka o naszą uwagę — i przegrywamy ją

Ponad połowa globalnej aktywności w sieci pochodzi od botów,...

Ustawa przyspieszająca postępowania frankowe. Co naprawdę oznacza dla kredytobiorców i banków?

Nowa ustawa frankowa skraca czas postępowań i automatycznie wstrzymuje...

Prokuratura składa wniosek o uchylenie immunitetu Zbigniewa Ziobry! Zarzuca mu 26 przestępstw

Prokuratura Generalna złożyła do Sejmu wniosek o uchylenie immunitetu...