Wystartowały prace przy tunelach kolejowych w Małopolsce. Nowa linia kolejowa skróci dojazd z Krakowa do Zakopanego!

Data:

Rozpoczął się przełomowy etap jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. W ramach projektu „Podłęże – Piekiełko” ruszyły prace przy drążeniu tuneli pomiędzy Męciną a Mordarką, na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. To symboliczny start nowego rozdziału w historii kolei w Małopolsce i południowej Polsce.

Tunele, których długość wyniesie niemal 4 km, są budowane przy użyciu nowoczesnych tarcz TBM (Tunnel Boring Machine), nazwanych na cześć św. Jadwigi i św. Kingi. Jeden z nich będzie przeznaczony dla ruchu pociągów, drugi pełnił będzie funkcję ewakuacyjną. To dopiero początek – w całym projekcie zaplanowano 16 tuneli o łącznej długości prawie 21 km oraz 4 tunele ewakuacyjne.

TBM, Fot: Marukou – Domena publiczna

Krótsze podróże i komfort dla pasażerów

Nowa infrastruktura to nie tylko efektowna inżynieria – przede wszystkim to realna oszczędność czasu dla pasażerów:

  • Limanowa – Nowy Sącz: zaledwie 20 minut
  • Kraków – Nowy Sącz: około 60 minut
  • Kraków – Zakopane: 90 minut, czyli aż o godzinę krócej niż obecnie

Oznacza to, że po zakończeniu inwestycji pociągi staną się konkurencją nie tylko dla samochodów, ale i dla busów – co wpłynie pozytywnie na ekologię i bezpieczeństwo ruchu drogowego w regionie.


Ułatwienia dla turystów

Dzięki nowej trasie łatwiejszy stanie się dostęp do Sądecczyzny, Podhala i Beskidu Wyspowego, a podróże z Krakowa do popularnych miejscowości wypoczynkowych będą znacznie krótsze i wygodniejsze.

To świetna wiadomość m.in. dla turystów odwiedzających:

  • Nowy Sącz – z bogatą historią i klimatycznym rynkiem
  • Limanową – z górskim krajobrazem i trasami trekkingowymi
  • Zakopane – turystyczną stolicę Tatr

Nowa linia stworzy też bezpośrednie połączenie z Krakowa przez Podłęże i Tymbark do Mszany Dolnej, pozwalając na szybszy dojazd do południowych rejonów Małopolski.


Gdzie jeszcze trwają prace?

Inwestycja „Podłęże – Piekiełko” obejmuje:

  • modernizację 75 km linii Chabówka – Nowy Sącz
  • budowę 58 km nowej trasy między Podłęzem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną
  • budowę i modernizację stacji: Limanowa, Klęczany, Nowy Sącz, Rabka, Mszana Dolna
  • finansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy

Źródła:
  1. Ministerstwo Infrastruktury – Komunikat o rozpoczęciu drążenia tuneli
  2. Oficjalna strona projektu „Podłęże – Piekiełko”
  3. PAP – komunikat o pracach budowlanych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Wyniki matur – kiedy, gdzie i jak je sprawdzić?

Tysiące maturzystów z całej Polski z niecierpliwością czeka na...

Polskie kąpieliska najgorsze w Unii. Raport EAŚ rozczarowuje

Nowy raport Europejskiej Agencji Środowiska pokazuje gorzką prawdę o...

UOKiK bierze się za tanie linie lotnicze. Pasażerowie skarżą się na opłaty za bagaż podręczny

Coraz więcej pasażerów latających tanimi liniami skarży się na...

Wimbledon: Świątek – Tauson. O której gra Polka i gdzie oglądać?

W poniedziałek 7 lipca Iga Świątek rozegra mecz czwartej...