Jak polskie szkoły przygotowują uczniów na sytuacje kryzysowe?

Data:

Rosnące napięcia międzynarodowe, w tym naruszenia polskiej przestrzeni powietrznej przez rosyjskie drony, sprawiają, że coraz więcej osób zadaje sobie pytanie: czy polskie szkoły naprawdę uczą młodzież, jak reagować w sytuacjach zagrożenia? Odpowiedź brzmi: tak – choć programy nauczania są dziś znacznie bardziej wymagające niż jeszcze kilka lat temu.


Edukacja dla bezpieczeństwa – fundament szkolnych przygotowań

W ósmej klasie szkoły podstawowej i pierwszych klasach szkół ponadpodstawowych realizowany jest obowiązkowy przedmiot edukacja dla bezpieczeństwa. Nie jest to już, jak dawniej, tylko teoria. Uczniowie muszą znać zasady postępowania w razie pożaru, powodzi, katastrofy budowlanej czy odnalezienia niewybuchu. Dochodzą też tematy związane z ewakuacją, ochroną ludności przed toksycznymi substancjami i przeciwdziałaniem panice.

Zajęcia uzupełniane są praktyką – młodzież odwiedza straż pożarną, Policję, centra zarządzania kryzysowego czy jednostki wojskowe. W programie są też obozy szkoleniowe, zajęcia plenerowe i spotkania z ekspertami od ratownictwa.

Kot vs dziecko: czas, uwaga i ojcostwo (2025)

„Musieliśmy reagować na wojnę w Ukrainie”

To właśnie wojna w Ukrainie była punktem zwrotnym dla szkolnej edukacji obronnej. Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer tłumaczyła w rozmowie cytowanej przez edziecko.pl:

„Wzrastające zagrożenie bezpieczeństwa państwa wymagało wcześniej pilnego uzupełniania celów kształcenia i treści nauczania przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa o kwestie związane z obronnością państwa, nabyciem umiejętności strzelectwa oraz przygotowaniem uczniów do radzenia sobie z zagrożeniami wywołanymi działaniami wojennymi, oraz podstawami ratownictwa taktycznego.”

Od tego momentu strzelectwo i elementy ratownictwa taktycznego stały się obowiązkową częścią szkolnego programu.


Od 2024 roku – obowiązkowe strzelanie w szkołach

Nowe rozporządzenia wprowadziły wymóg wykonywania ćwiczeń strzeleckich w szkołach ponadpodstawowych. Od roku szkolnego 2024/2025 uczniowie korzystają z broni kulowej, pneumatycznej, replik, a także strzelnic laserowych i wirtualnych.

Przykłady wdrożeń:

  • ZSP w Krzeszowicach – nowoczesna strzelnica wirtualna otwarta w marcu 2025 r.
  • ZSP w Sulejówku – system wirtualny uruchomiony jeszcze w grudniu 2024 r.
  • LO w Nasielsku – trenażer strzelecki „Wisła SP” w ramach MON-owskiego programu.
  • ZSP nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu – laserowa strzelnica multimedialna „Pojedynek”.
  • Szkoły we Wrocławiu – miasto zakupiło cztery przenośne symulatory dla uczniów ponadpodstawowych.

Program „Strzelnica w powiecie” – szkoły zyskują własne strzelnice

Rozwój infrastruktury strzeleckiej w szkołach w dużej mierze umożliwia program MON „Strzelnica w powiecie”. Dzięki niemu powiaty i szkoły mogą starać się o dofinansowanie do budowy lub adaptacji strzelnic wirtualnych i pneumatycznych.

Ówczesny szef MON Mariusz Błaszczak podczas otwarcia jednej z placówek mówił:

„Otwieramy jedną z wielu strzelnic, jakie powstają w ramach programu Ministerstwa Obrony Narodowej. W ubiegłym roku podpisaliśmy 104 umowy na realizację strzelnic. 95 strzelnic, właśnie takich jak tu w Piastowie, już powstało. Powstało także 9 strzelnic pneumatycznych. Ministerstwo Obrony Narodowej przeznaczyło na dofinansowanie tego rodzaju strzelnic prawie 20 mln złotych.”
(źródło: gov.pl – MON)

Konkretne realizacje

  • Gostyń – Zespół Szkół Ogólnokształcących otrzymał 154 912 zł dofinansowania na strzelnicę wartą 194 tys. zł. Projekt obejmuje także szkolenie kadry i możliwość korzystania przez inne szkoły w powiecie.
  • Powiat Lwówecki (Gryfów Śląski) – nowoczesny system laserowy „LEGION” umożliwiający ćwiczenia w VR, z celami ruchomymi i symulacją różnych warunków. Wartość: 109 999 zł, dofinansowanie z MON: 87 999 zł.
  • Piastów – przenośny system multimedialny „Pojedynek” od Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia.

Nowe strzelnice nie są klasycznymi halami z ostrą amunicją, lecz nowoczesnymi symulatorami. Dzięki temu mogą działać w adaptowanych salach szkolnych i są bezpieczne dla uczniów.

broń treningowa -program Strzelnica w każdym powiecie/ MON
broń treningowa -program Strzelnica w każdym powiecie/ MON

Pierwsza pomoc – fundament od najmłodszych lat

Nie tylko starsi uczniowie muszą ćwiczyć zachowania kryzysowe. Od 2024 roku pierwsza pomoc jest obowiązkowo uczona już w klasach I–III szkoły podstawowej, a później kontynuowana w starszych klasach. W 2025/2026 roku wprowadzono dodatkowy przedmiot – edukację zdrowotną, która kładzie nacisk na reagowanie w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia.


Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa - poradnik wakacyjny

Wojsko wchodzi do szkół

W 2024 roku ruszył wspólny projekt MEN i MON – „Edukacja z wojskiem”. Żołnierze odwiedzają szkoły, prowadzą zajęcia praktyczne i spotkania z młodzieżą. Weterani opowiadają o doświadczeniach z misji zagranicznych, a uczniowie mogą zobaczyć sprzęt wojskowy i dowiedzieć się więcej o realiach służby.


Dlaczego to ma znaczenie?

Eksperci podkreślają, że tylko powtarzane ćwiczenia mogą zbudować automatyzm. W sytuacji kryzysowej stres działa paraliżująco, dlatego liczą się wyuczone odruchy – jak sprawne opatrzenie rany, prawidłowa ewakuacja czy umiejętność wezwania pomocy.

W obliczu wojny za wschodnią granicą i coraz częstszych incydentów z udziałem rosyjskich dronów, bezpieczeństwo w szkołach stało się jednym z priorytetów edukacyjnych państwa.


Źródła:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Parlament Europejski uchylił immunitet Obajtka i Dworczyka. „Tusk otworzył ścieżkę do represji politycznych”

Parlament Europejski przyjął wnioski Prokuratury Generalnej. Daniel Obajtek i...

Naukowcy odkryli przepis na „jogurt mrówczany”. Tradycja wraca po setkach lat

Badacze z Danii odtworzyli dawną technikę fermentacji mleka –...

Czy ministra Nowacka miała rację z zadaniami domowymi? Wyniki Instytutu Badań Edukacyjnych są bardzo ciekawe

Raport IBE pokazuje, że rezygnacja z prac domowych przyniosła...