Niemieckie kraje związkowe planują włączyć wirtualne zwiedzanie Auschwitz-Birkenau do programu szkolnego. Projekt ma pomóc młodym pokoleniom zrozumieć historię i odpowiedzialność.
Wirtualne Auschwitz-Birkenau w niemieckich szkołach
Niemieckie kraje związkowe chcą poszerzyć edukację o Holokauście i narodowym socjalizmie, wprowadzając nową formę nauczania. Uczniowie będą mogli uczestniczyć w wirtualnym zwiedzaniu Auschwitz-Birkenau, w ramach projektu „Auschwitz. Na twoich oczach”.
Jak poinformowała Deutsche Welle, pomysł został zaprezentowany podczas konferencji ministrów edukacji w Berlinie. Celem jest umożliwienie młodym Niemcom poznania historii zbrodni nazizmu również wtedy, gdy nie mogą osobiście przyjechać do Polski.
105 minut historii i pamięci
Cyfrowe zwiedzanie Auschwitz-Birkenau online trwa 105 minut i prowadzone jest przez przeszkolonych przewodników. Uczniowie widzą obrazy z kamer rozmieszczonych na terenie byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady. Program łączy transmisję wideo z materiałami archiwalnymi, nagraniami świadków historii i interaktywnymi elementami, które mają ułatwić zrozumienie mechanizmów zbrodni i skali ludobójstwa.
Oferta dostępna jest w siedmiu językach i można ją zarezerwować poprzez stronę visit.auschwitz.org.

Pamięć o Holokauście jako obowiązek
Miejsce Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau to symbol masowego mordu, dokonanego przez nazistowskie Niemcy na Żydach i innych narodowościach. Podczas Holokaustu zginęło sześć milionów osób, z czego 1,1 miliona w samym Auschwitz.
– Wirtualne zwiedzanie Auschwitz-Birkenau ma ogromne znaczenie, by w sposób poruszający przekazać młodym ludziom wiedzę o Holokauście
– powiedziała Simone Oldenburg, przewodnicząca Konferencji Ministrów Edukacji i minister edukacji Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Jej zdaniem kultura pamięci jest fundamentem demokracji i zabezpiecza przed fałszowaniem historii oraz odradzaniem się ideologii pogardy.
Edukacja o zbrodniach nazizmu
W Niemczech edukacja należy do kompetencji poszczególnych krajów związkowych. Konferencja Ministrów Edukacji zaapelowała o włączenie projektu „Auschwitz. Na twoich oczach” do programów nauczania i zapewnienie wsparcia technicznego, aby lekcje historii o Auschwitz-Birkenau mogły być dostępne dla wszystkich uczniów – bez względu na region.
Cyfrowe zwiedzanie ma być uzupełnieniem tradycyjnych zajęć, a nie ich substytutem. Jego zadaniem jest wzmocnienie edukacji historycznej i przypomnienie młodym Niemcom, że to ich dziadkowie byli sprawcami tych zbrodni.
W Polsce też warto o tym pomyśleć
W kontekście tego projektu pojawia się pytanie, czy w Polsce również nie powinniśmy wprowadzić podobnych rozwiązań edukacyjnych. Potrzeba nowoczesnych narzędzi przekazywania prawdy historycznej staje się szczególnie pilna, jeśli weźmie się pod uwagę rosnącą falę dezinformacji i celowe próby fałszowania historii.
Dobitnym przykładem była lipcowa audycja w Radio Wnet, w której europoseł Grzegorz Braun stwierdził, że:
„Auschwitz z komorami gazowymi to fake”.
Prowadzący, red. Łukasz Jankowski, przerwał rozmowę słowami:
„Są granice cynizmu politycznego”.
To był pierwszy tak jednoznaczny sprzeciw wobec negacjonizmu w mediach głównego nurtu.
Takie sytuacje pokazują, że walka z kłamstwami o Holokauście nie jest tylko problemem Niemiec. W Polsce również rośnie grupa osób, które celowo zniekształcają fakty historyczne, podważając istnienie komór gazowych czy skalę zbrodni w Jedwabnem.
Czytaj Fakty Plus – Piekło zamarzło – prawicowy dziennikarz przerywa wywiad z Braunem
Holokaust to fakt historyczny, nie opinia
Holokaust był systematyczną, zaplanowaną eksterminacją około 6 milionów europejskich Żydów przeprowadzoną przez III Rzeszę w latach 1941–1945. Sercem „fabryki śmierci” był obóz Auschwitz-Birkenau, gdzie zamordowano około 1,1 mln osób. Dowody są niepodważalne: dokumenty, plany architektoniczne, relacje sprawców, zeznania więźniów, zdjęcia lotnicze, pozostałości infrastruktury i wyniki badań naukowych.
Kwestionowanie tych faktów to nie opinia polityczna. To manipulacja historią i cios w pamięć ofiar.
Czytaj też Fakty Plus – Oświadczenie dr Piotra Cywińskiego, Dyrektora Muzeum Auschwitz w sprawie wypowiedzi Grzegorza Brauna
Dlaczego cyfrowa edukacja ma znaczenie
W czasach, gdy negacjonizm historyczny zyskuje platformy w internecie i mediach społecznościowych, cyfrowe zwiedzanie Auschwitz-Birkenau może być skutecznym narzędziem edukacyjnym również w Polsce. Takie projekty mogłyby być wykorzystywane w szkołach, bibliotekach czy domach kultury, docierając do młodych ludzi, którzy nie mają możliwości fizycznej wizyty w miejscu pamięci.
Źródła:
DW – Uczniowie mają zwiedzać Auschwitz. Nawet zdalnie
Fakty Plus – Piekło zamarzło – prawicowy dziennikarz przerywa wywiad z Braunem
