Ministerstwo Zdrowia: dane pacjentów bezpieczne, większość usług już przywrócono
W poniedziałek, 9 czerwca, doszło do awarii systemu e-Zdrowia, która spowodowała utrudnienia w wystawianiu i realizacji e-recept oraz korzystaniu z Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Centrum e-Zdrowia zapewnia, że dane pacjentów nie są zagrożone, a kluczowe funkcje systemu zostały już przywrócone.
Problemy techniczne w systemie e-Zdrowie
Od godzin porannych użytkownicy systemu e-Zdrowia (P1) napotykali trudności w dostępie do usług cyfrowych Ministerstwa Zdrowia – w tym m.in. do platformy pacjent.gov.pl, Internetowego Konta Pacjenta (IKP) oraz aplikacji mojeIKP.
W oficjalnym komunikacie Centrum e-Zdrowia poinformowało, że problemy miały związek z techniczną usterką urządzeń jednego z zewnętrznych dostawców usług oraz producenta sprzętu, z którym CeZ współpracuje.
„Centrum e-Zdrowia współpracuje z zewnętrznym dostawcą usług oraz producentem urządzeń, w których odnotowano problemy techniczne, w celu jak najszybszego usunięcia występujących trudności”
– podano w komunikacie CeZ.
Brak zagrożenia dla danych pacjentów
Według zapewnień Centrum e-Zdrowia, incydent nie wpłynął na bezpieczeństwo danych pacjentów. System P1, który gromadzi dane o receptach, skierowaniach i zdarzeniach medycznych, działa w trybie zgodnym z obowiązującymi normami bezpieczeństwa.
Jak realizować e-receptę w czasie awarii?
W sytuacji, gdy pacjenci napotkali trudności przy realizacji e-recept, CeZ wskazał dwa możliwe rozwiązania:
- W przypadku pilnych potrzeb – lekarz lub farmaceuta może zrealizować receptę bezpośrednio, z pominięciem systemu P1, zgodnie z obowiązującymi procedurami dotyczącymi pracy offline.
- W sytuacjach niepilnych – pacjenci zostali poproszeni o odczekanie do przywrócenia pełnej funkcjonalności systemu i zrealizowanie recepty w najbliższych dniach.
Aktualny stan systemu – co działa, co jeszcze nie?
Jak poinformowało Centrum e-Zdrowia po godz. 12:00, główna funkcjonalność systemu e-zdrowie (P1) została przywrócona. Dotyczy to m.in. wystawiania i realizowania e-recept.
„System e-Zdrowia i e-recept odzyskał sprawność. Przywracanie innych usług trwa”
– podał CeZ.
Wciąż jednak trwają prace nad pełnym przywróceniem funkcjonalności:
- strony pacjent.gov.pl,
- Internetowego Konta Pacjenta (IKP),
- aplikacji mojeIKP.
CeZ zapowiada, że konfiguracja ustawień powinna zakończyć się w ciągu kilku godzin. Do tego czasu możliwe są chwilowe przerwy w dostępie do wybranych funkcjonalności.
Reakcja Ministerstwa Zdrowia
Ministerstwo Zdrowia, do którego należy Centrum e-Zdrowia, potwierdziło, że monitoruje sytuację na bieżąco. Rzecznik resortu poinformował, że system został już w większości przywrócony, a szczegółowy raport zostanie przedstawiony w najbliższych dniach.
Czytaj też: Dinozaury też miały raka. Wielkie potwory pod mikroskopem

Czym jest system e-Zdrowia?
System e-Zdrowia (P1) to infrastruktura informatyczna zarządzana przez Centrum e-Zdrowia, odpowiadająca m.in. za:
- e-recepty,
- e-skierowania,
- historię zdarzeń medycznych,
- dane w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP),
- obsługę aplikacji mojeIKP.
Platforma ta odgrywa kluczową rolę w cyfryzacji systemu ochrony zdrowia w Polsce.
Źródła: