Home News Awarie w systemie e-Zdrowia. Problemy z e-receptami i aplikacją mojeIKP

Awarie w systemie e-Zdrowia. Problemy z e-receptami i aplikacją mojeIKP

0

Ministerstwo Zdrowia: dane pacjentów bezpieczne, większość usług już przywrócono

W poniedziałek, 9 czerwca, doszło do awarii systemu e-Zdrowia, która spowodowała utrudnienia w wystawianiu i realizacji e-recept oraz korzystaniu z Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Centrum e-Zdrowia zapewnia, że dane pacjentów nie są zagrożone, a kluczowe funkcje systemu zostały już przywrócone.


Problemy techniczne w systemie e-Zdrowie

Od godzin porannych użytkownicy systemu e-Zdrowia (P1) napotykali trudności w dostępie do usług cyfrowych Ministerstwa Zdrowia – w tym m.in. do platformy pacjent.gov.pl, Internetowego Konta Pacjenta (IKP) oraz aplikacji mojeIKP.

W oficjalnym komunikacie Centrum e-Zdrowia poinformowało, że problemy miały związek z techniczną usterką urządzeń jednego z zewnętrznych dostawców usług oraz producenta sprzętu, z którym CeZ współpracuje.

„Centrum e-Zdrowia współpracuje z zewnętrznym dostawcą usług oraz producentem urządzeń, w których odnotowano problemy techniczne, w celu jak najszybszego usunięcia występujących trudności”

– podano w komunikacie CeZ.


Brak zagrożenia dla danych pacjentów

Według zapewnień Centrum e-Zdrowia, incydent nie wpłynął na bezpieczeństwo danych pacjentów. System P1, który gromadzi dane o receptach, skierowaniach i zdarzeniach medycznych, działa w trybie zgodnym z obowiązującymi normami bezpieczeństwa.


Jak realizować e-receptę w czasie awarii?

W sytuacji, gdy pacjenci napotkali trudności przy realizacji e-recept, CeZ wskazał dwa możliwe rozwiązania:

  • W przypadku pilnych potrzeb – lekarz lub farmaceuta może zrealizować receptę bezpośrednio, z pominięciem systemu P1, zgodnie z obowiązującymi procedurami dotyczącymi pracy offline.
  • W sytuacjach niepilnych – pacjenci zostali poproszeni o odczekanie do przywrócenia pełnej funkcjonalności systemu i zrealizowanie recepty w najbliższych dniach.

Aktualny stan systemu – co działa, co jeszcze nie?

Jak poinformowało Centrum e-Zdrowia po godz. 12:00, główna funkcjonalność systemu e-zdrowie (P1) została przywrócona. Dotyczy to m.in. wystawiania i realizowania e-recept.

„System e-Zdrowia i e-recept odzyskał sprawność. Przywracanie innych usług trwa”

– podał CeZ.

Wciąż jednak trwają prace nad pełnym przywróceniem funkcjonalności:

  • strony pacjent.gov.pl,
  • Internetowego Konta Pacjenta (IKP),
  • aplikacji mojeIKP.

CeZ zapowiada, że konfiguracja ustawień powinna zakończyć się w ciągu kilku godzin. Do tego czasu możliwe są chwilowe przerwy w dostępie do wybranych funkcjonalności.


Reakcja Ministerstwa Zdrowia

Ministerstwo Zdrowia, do którego należy Centrum e-Zdrowia, potwierdziło, że monitoruje sytuację na bieżąco. Rzecznik resortu poinformował, że system został już w większości przywrócony, a szczegółowy raport zostanie przedstawiony w najbliższych dniach.

Czytaj też: Dinozaury też miały raka. Wielkie potwory pod mikroskopem


Czym jest system e-Zdrowia?

System e-Zdrowia (P1) to infrastruktura informatyczna zarządzana przez Centrum e-Zdrowia, odpowiadająca m.in. za:

  • e-recepty,
  • e-skierowania,
  • historię zdarzeń medycznych,
  • dane w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP),
  • obsługę aplikacji mojeIKP.

Platforma ta odgrywa kluczową rolę w cyfryzacji systemu ochrony zdrowia w Polsce.


Źródła:

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Exit mobile version