Sześć cech, które czynią nas „cool”. Psycholodzy zbadali globalny fenomen społeczny

Data:

Międzynarodowa grupa psychologów ustaliła, że sześć cech charakteru decyduje o tym, że jesteśmy cool – bez względu na kulturę i środowisko społeczne. To ekstrawersja, hedonizm, przebojowość, nieobawianie się ryzyka, niezależność i otwartość. Wyniki opublikowano w prestiżowym czasopiśmie „Journal of Experimental Psychology”.


Uniwersalne cechy bycia „cool” potwierdzone naukowo

W badaniu wzięło udział prawie 6 tys. osób z 12 krajów – od Chin, Korei i Indii, przez Hiszpanię, Niemcy i Chile, po USA i Nigerię. Prace prowadzili psychologowie z Universidad Adolfo Ibáñez w Chile oraz University of Arizona i University of Georgia w Stanach Zjednoczonych. Zespół kierowany był przez prof. Todda Pezzutiego – eksperta w zakresie psychologii społecznej i marketingu, który od lat bada mechanizmy wpływu i percepcji społecznej.

To właśnie Pezzuti zauważa, że choć pojęcie bycia „cool” często kojarzy się z modą, trendami i młodzieżowym slangiem, to w rzeczywistości ma znacznie głębsze znaczenie.

– Ludzie na całym świecie podziwiają osoby niezależne i przekraczające przyjęte granice

– podkreśla.

Co ciekawe, ta sama struktura preferencji cech występowała w każdym z badanych krajów, bez względu na poziom rozwoju gospodarczego czy różnice kulturowe.


Cool – niekoniecznie moralny. Kto naprawdę robi wrażenie?

W skład zespołu badawczego wszedł również prof. Caleb Warren z University of Arizona – autor wpływowego badania z 2014 roku, opublikowanego w „Journal of Consumer Research”. To on jako pierwszy naukowo zdefiniował „coolness” jako efekt kontrolowanego nonkonformizmu: osoba cool łamie normy społeczne, ale nie odrzuca ich całkowicie. Balansuje na granicy – wystarczająco różna, by przyciągać uwagę, ale wystarczająco zgodna z zasadami, by być akceptowaną. To jego teoria zainspirowała dalsze badania nad globalnym odbiorem „cool” w kontekście kulturowym.

kobieta w kolorowej marynarce
Openverse

Badacze poprosili uczestników o wskazanie, kto ich zdaniem jest cool, wykorzystując dwa znane narzędzia psychologiczne: Pięcioczynnikowy Model Osobowości (tzw. Wielką Piątkę) oraz Portretowy Kwestionariusz Wartości (PVQ). Pierwszy model obejmuje takie cechy jak ekstrawersja, ugodowość, sumienność, otwartość na doświadczenia i neurotyczność, drugi – wartości i motywacje.

Wyniki pokazały wyraźnie: ekstrawertyczni indywidualiści, gotowi do ryzyka i ceniący przyjemność, są najczęściej postrzegani jako „cool” – niezależnie od kraju, religii, czy statusu społecznego. To cechy osobowości głęboko zakorzenione, które – jak zaznacza prof. Pezzuti – są trwałe i trudne do wyuczenia. – My się z tymi cechami rodzimy – mówi w rozmowie z CNN.


Czy można nauczyć się być cool? Psychologia odpowiada

Na pytanie, czy bycia cool można się nauczyć, odpowiedź psychologów nie jest jednoznaczna. O ile można imitować pewne zachowania czy styl bycia, to większość cech wskazywanych jako „cool” to komponenty osobowości – trudne do zmiany, silnie związane z wrodzonymi predyspozycjami. Według Pezzutiego i Warrena hedonizm, przebojowość czy otwartość to coś, co kształtuje nas od wczesnego dzieciństwa i raczej ulega tylko niewielkim modyfikacjom.

Z drugiej strony, bycie cool nie zawsze oznacza bycie dobrym człowiekiem. Prof. Warren zaznacza, że osoby postrzegane jako cool bywają kontrowersyjne, niekoniecznie zgodne z wartościami moralnymi. Często są to osoby silne, dominujące, ale niekoniecznie altruistyczne.

– Można być jednocześnie cool i dobrym człowiekiem, ale nie zawsze te pojęcia się pokrywają

– zauważa badacz.


Poprzednie badania potwierdzają tezę. Czym jest coolness?

Wyniki obecnego badania świetnie wpisują się w ustalenia z 2014 roku, kiedy Warren i Margaret Campbell badali zjawisko „coolness” w kontekście produktów, marek i ludzi. Ich kluczowa konkluzja: „cool” to postrzegany nonkonformizm, który nie przekracza granicy społecznej akceptacji. Przykładem może być lider opinii, który łamie zasady, ale nadal jest lubiany.

– Cool to ktoś, kto nie boi się być sobą, ale też nie alienuje się od innych

– tłumaczył Warren.

Ten mechanizm znajduje odzwierciedlenie także w realiach popkultury. Elon Musk, którego prof. Pezzuti wskazuje jako przykład osoby cool, łączy w sobie charyzmę, kontrowersję i niezależność. Jest jednocześnie innowatorem, celebrytą i prowokatorem – a więc idealnie wpisuje się w profil osoby cool zdefiniowany w obu badaniach.


Co oznacza bycie cool w różnych częściach świata?

Choć można odnieść wrażenie, że bycie cool jest wartością głównie zachodnią, badania pokazują coś zupełnie odwrotnego. W Chinach, Korei Południowej czy Indiach – krajach o tradycyjnie kolektywistycznych wartościach – także podziwia się osoby otwarte, ekstrawertyczne i niezależne. Różnica polega jedynie na tym, że nie zawsze są one eksponowane w przestrzeni publicznej.

W niektórych społecznościach – jak Nigeria czy Meksyk – bycie cool łączy się z siłą społeczną, umiejętnością zarządzania relacjami i władzą symboliczną. W USA i Niemczech bardziej z indywidualizmem, innowacyjnością i humorem. Mimo to trzon cech pozostaje ten sam.


Rekord tokamaka WEST

Bycie „cool” to nie przypadek ani trend chwilowy, ale zjawisko głęboko zakorzenione w psychologii społecznej. Z badań wynika, że osoby postrzegane jako cool wyróżniają się sześcioma cechami: ekstrawersją, hedonizmem, przebojowością, gotowością do ryzyka, niezależnością i otwartością. Te same cechy są cenione w Chinach, USA, Nigerii czy Chile. To pokazuje, że bycie cool ma charakter uniwersalny kulturowo – a nie tylko lokalnie modny.


Źródła:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

19-letni pilot zatrzymany po nielegalnym lądowaniu na Antarktydzie. Miał pobić rekord świata

Młody amerykański lotnik Ethan Guo próbował samotnie przelecieć nad...

„Lex Szarlatan”: kary dla „uzdrowicieli” nawet do 2 mln zł!

Nowe przepisy mają wprowadzić zakaz reklamowania usług bez podstaw...

Chipsy Lay’s wycofane ze sprzedaży. GIS ostrzega: wykryto niebezpieczne związki MOAH i MOSH

Główny Inspektorat Sanitarny poinformował o wycofaniu partii chipsów ziemniaczanych...

Prokuratura wyłącza siedem wątków ze śledztwa ws. przejęcia mieszkania przez Karola Nawrockiego

Prokuratura Rejonowa Gdańsk-Śródmieście odmówiła wszczęcia śledztwa w siedmiu wątkach...