Ministerstwo Infrastruktury: projekt budowlany terminala lotniska CPK już gotowy.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny odebrała gotowy projekt budowlany terminala i dworca kolejowego – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. W 2024 i 2025 r. podpisano już umowy na ponad 5,2 mld zł, a do końca 2025 r. planowane są przetargi o wartości 30 mld zł.
Budowa ma ruszyć w 2026 r., a uruchomienie portu planowane jest przed końcem 2032 r. Równolegle postępują prace nad Koleją Dużych Prędkości „Y” i programem wykupu gruntów.
Gotowy projekt terminala pasażerskiego i dworca kolejowego CPK
Centralny Port Komunikacyjny osiągnął ważny etap przygotowań. Spółka odebrała właśnie od zespołu master architekta kompletny projekt budowlany dla terminala lotniczego oraz zintegrowanego dworca kolejowego.
– Dziś mówimy już nie tylko o wizji, ale o gotowym, uzgodnionym projekcie, który umożliwi rozpoczęcie budowy
– powiedział Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.
Projekt gotowy – czas na budowę
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła zakończenie jednego z najważniejszych etapów inwestycji – opracowania projektu budowlanego terminala lotniczego i zintegrowanego dworca kolejowego. To pierwszy tak zaawansowany dokument projektowy dotyczący kluczowej infrastruktury CPK, który stanowi podstawę do uzyskania pozwolenia na budowę i ogłoszenia przetargu wykonawczego.
Dokumentacja została przekazana przez tzw. master architekta, czyli międzynarodowe konsorcjum złożone z renomowanych brytyjskich biur projektowych: Foster + Partners i Buro Happold. Obie firmy mają wieloletnie doświadczenie w projektowaniu największych i najbardziej złożonych obiektów transportowych na świecie – w tym terminali lotniczych, węzłów przesiadkowych, systemów kolei dużych prędkości oraz infrastruktury miejskiej. Ich portfolio obejmuje m.in. lotniska w Pekinie, Hongkongu, Stambule, a także stacje kolei dużych prędkości w Arabii Saudyjskiej i Europie.
W realizację projektu budowlanego zaangażowano ponad 400 projektantów reprezentujących ponad 30 wyspecjalizowanych firm z zakresu architektury, inżynierii konstrukcyjnej, instalacyjnej, kolejowej i technologii lotniskowych. Tak duże konsorcjum projektowe zapewniło spójność całego założenia – od bryły budynku, przez systemy bagażowe i transportowe, po rozwiązania środowiskowe i bezpieczeństwa.
Terminal pasażerski CPK – skala i założenia
Zgodnie z projektem, w pierwszym etapie realizacji terminal pasażerski będzie miał powierzchnię ok. 450 tysięcy metrów kwadratowych, co czyni go blisko trzykrotnie większym od obecnego terminala Lotniska Chopina w Warszawie (około 150 tys. m²). W założeniu projektowym przewidziano modularną rozbudowę, umożliwiającą etapowanie inwestycji wraz z rosnącym ruchem pasażerskim.

Obiekt zostanie zbudowany w układzie osiowo-symetrycznym, co sprzyja łatwej orientacji podróżnych i minimalizacji czasu przejścia między poszczególnymi strefami. Projekt uwzględnia:
- centralny hall odpraw,
- rozbudowany system gate’ów,
- nowoczesny system sortowni i obsługi bagażowej (BHS),
- duże przestrzenie komercyjne i usługowe,
- zielone dachy i naturalną wentylację w części stref ogólnodostępnych.
Znaczący nacisk położono na zrównoważony rozwój, w tym integrację odnawialnych źródeł energii, systemów odzysku wody deszczowej i energooszczędnych instalacji HVAC. Zastosowane zostaną materiały o niskim śladzie węglowym, a projekt zakłada certyfikację w systemie BREEAM na poziomie „Excellent”.
Obsługa pasażerów – komfort i przepustowość
Układ funkcjonalny terminala został zaprojektowany tak, aby zapewnić sprawną obsługę nawet 11 tysięcy pasażerów na godzinę, co odpowiada średniemu ruchowi na największych europejskich lotniskach przesiadkowych. Zastosowane zostaną inteligentne systemy zarządzania ruchem pasażerskim, czujniki tłoku, dynamiczne bramki bezpieczeństwa oraz nowoczesna obsługa biometryczna.
Strefa przylotów i odlotów zostanie zorganizowana w sposób separujący ruch lokalny i międzynarodowy, przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnej elastyczności operacyjnej. Pod terminalem znajdzie się również zintegrowany węzeł przesiadkowy obejmujący:
- stację kolei dużych prędkości,
- dworzec regionalny,
- terminal autobusowy,
- parkingi wielopoziomowe i kiss&ride.
Dzięki temu pasażerowie będą mogli przesiąść się z pociągu lub autobusu do samolotu w czasie krótszym niż 10 minut, co stanowi jeden z kluczowych elementów koncepcji tzw. intermodalnego transportu zeroemisyjnego.
Co dalej?
Przygotowany projekt budowlany umożliwia teraz złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Spółka zapowiada, że dokumenty trafią do Wojewody Mazowieckiego jeszcze w 2025 roku. Budowa terminala ma rozpocząć się w 2026 roku, a jej zakończenie i uruchomienie pierwszego etapu operacyjnego przewidywane jest na koniec 2032 roku.
CPK wchodzi w etap przygotowania budowy
Oprócz terminala, trwają prace nad projektami dróg startowych, kołowania i płyt postojowych, a także tzw. obiektów wspierających lotnisko, takich jak AOCC, wieża kontroli ruchu, straż pożarna i budynki techniczne.
W styczniu 2025 r. Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla inwestycji. Spółka przygotowuje obecnie wnioski o pozwolenie na budowę terminala, dworca kolejowego i autobusowego. Początek budowy planowany jest na 2026 r.
Kolej Dużych Prędkości coraz bliżej
Ważnym komponentem projektu jest także Kolej Dużych Prędkości „Y”. W czerwcu podpisano umowę na drążenie tunelu w Łodzi, a gotowa jest już pierwsza komora startowa na Retkini. To pierwszy fizyczny element budowlany całego programu. Prace te stanowią początek realizacji odcinka Warszawa – CPK – Łódź, który ma zostać oddany do użytku najpóźniej do końca 2032 roku, równolegle z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Tunel w Łodzi będzie miał kluczowe znaczenie dla funkcjonowania linii nr 85, czyli tzw. kręgosłupa „Y”, który połączy stolicę, lotnisko CPK, Łódź, a następnie rozdzieli się na dwa ramiona: do Poznania i Wrocławia. Zgodnie z harmonogramem, po zakończeniu prac przygotowawczych w latach 2024–2025, rozpoczęcie właściwego drążenia planowane jest na 2026 rok. Tunel będzie drążony przy użyciu maszyn TBM (Tunnel Boring Machine), a jego długość przekroczy 4 km. Komora startowa na łódzkiej Retkini, której budowę właśnie ukończono, stanowi pierwszą fizyczną realizację w ramach Programu Kolejowego CPK.
Odcinek Warszawa – CPK – Łódź ma priorytetowy charakter, ponieważ zapewni szybkie i bezpośrednie połączenie między największymi aglomeracjami centralnej Polski i nowym lotniskiem. Jego długość to około 120 km. Zastosowana technologia umożliwi osiąganie prędkości eksploatacyjnych do 250 km/h, a docelowo nawet 300–350 km/h. Dzięki temu czas podróży między Warszawą a Łodzią ma wynosić mniej niż 45 minut, z uwzględnieniem postoju na przystanku CPK.
W dalszym etapie, do roku 2035, planowane jest uruchomienie kolejnych dwóch odcinków Kolei Dużych Prędkości:
- Łódź – Poznań (linia nr 86) przez Kalisz i Konin,
- Łódź – Wrocław (dalsza część linii nr 85) przez Sieradz i Oleśnicę.
Obie trasy będą realizowane w formule projektuj i buduj, z przetargami planowanymi na lata 2027–2028 i robotami budowlanymi w latach 2029–2034. Długość każdej z tych odnóg wyniesie ok. 180–200 km, a czas przejazdu z Warszawy do Poznania lub Wrocławia przez CPK ma wynosić mniej niż 2 godziny.
Budowa linii „Y” to nie tylko torowisko – to także nowoczesne stacje, estakady, przejścia ekologiczne, systemy zarządzania ruchem kolejowym, obiekty inżynieryjne i pełna integracja z siecią PKP PLK. Wszystko to realizowane będzie przy użyciu najnowszych standardów europejskich, w tym ERTMS/ETCS poziom 2, zapewniających bezpieczeństwo i automatyzację ruchu.
Jak zaznaczają przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i spółki CPK, kolejowy komponent inwestycji ma znaczenie strategiczne dla całego systemu transportowego w Polsce. Do 2035 roku sieć KDP ma umożliwić dotarcie do CPK ponad 90 proc. Polaków w czasie krótszym niż 2 godziny, co oznacza przełom w integracji krajowej sieci kolejowej. Ponadto projekt przyczyni się do ograniczenia liczby lotów krajowych, przenosząc ruch pasażerski na szybką, zeroemisyjną kolej.
– Koniec bajek i koniec iluzji. Rozwój kolei w Polsce to wreszcie realizacja inwestycji opartych na realnych potokach pasażerskich i liczbach, a nie wizjach i prezentacjach
– podkreśla Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, dodając:
– Naszym celem jest, by już za 10 lat z kolei korzystało w Polsce ponad 550 milionów pasażerów rocznie.
Na odcinku Warszawa – CPK – Łódź spółka posiada komplet decyzji środowiskowych oraz większość decyzji lokalizacyjnych, co umożliwia sprawne przejście do fazy realizacji. Trwają także wykupy gruntów w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN), w ramach którego właściciele zgłosili już ponad 190 działek.

CPK przyspiesza przetargi i wykupy gruntów
CPK podpisało już 175 umów na 5,2 mld zł, a do końca roku planuje przetargi za 30 mld zł. Możliwe jest to dzięki rządowemu Programowi Wieloletniemu, który do 2032 r. zapewnia 131,7 mld zł na realizację projektu.
Trwa również Program Dobrowolnych Nabyć (PDN) – wykupiono ponad 2,1 tys. działek o powierzchni przekraczającej 2 tys. ha. Tylko między styczniem 2024 a lipcem 2025 spółka nabyła 750 ha gruntów.
Z powodzeniem ruszył także Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Obejmuje on m.in. trasę Warszawa – Łódź. Spółka zakupiła już 83 działki (79,4 ha), a właściciele zgłosili 191 z 201 zakwalifikowanych działek.
Źródło: CPK, Ministerstwo Infrastruktury