Ostatni odcinek drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do granicy z Czechami oddany do użytku. To kluczowy element korytarza Bałtyk–Adriatyk.
Ostatni odcinek S3 otwarty. Polska ma pełne połączenie północ–południe
20 października 2025 roku to historyczny moment dla polskiej infrastruktury drogowej. Kierowcy mogą już korzystać z ostatniego, 17-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Dargobądz, co oznacza ukończenie całej inwestycji od Świnoujścia do granicy z Czechami.

— To więcej niż droga – to infrastruktura, która poprzez porty Szczecin-Świnoujście łączy północ z południem Europy. Jej uruchomienie znacząco wpływa na wzrost konkurencyjności naszych portów i otwiera nowe perspektywy rozwoju dla całego regionu
— powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Inwestycja o wartości 688,8 mln zł
Budowa odcinka była realizowana w systemie projektuj i buduj przez firmę Polaqua. Wartość kontraktu wyniosła 688,8 mln zł, a finansowanie w wysokości 775 mln zł pochodziło ze środków unijnych.
Powstała dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, cztery węzły drogowe (Świnoujście, Terminal LNG, Łunowo i Międzyzdroje), 10 wiaduktów, 2 estakady oraz 9 przejść dla zwierząt, w tym 2 górne. Wybudowano także dojazd z węzła Łunowo do planowanego portu kontenerowego w Świnoujściu.
Trasa rozpoczyna się od ronda łączącego S3 z tunelem pod Świną i portem w Świnoujściu, który od 2023 roku zapewnia stały dostęp do wyspy Uznam.
Ograniczenia prędkości i prace wykończeniowe
Odcinek częściowo przebiega przez obszar Woliński Park Narodowy, co wymusiło ograniczenie prędkości do 100 km/h na łukach o mniejszych promieniach. Do końca roku niedostępny pozostanie jeszcze węzeł Terminal LNG, gdzie trwają prace wykończeniowe.
Dodatkowe roboty będą również prowadzone poza główną trasą, przy jezdniach serwisowych obsługujących ruch lokalny.
S3 kluczowa dla portów Szczecin–Świnoujście
Odcinek Świnoujście – Dargobądz jest ważny nie tylko dla ruchu turystycznego, ale przede wszystkim dla funkcjonowania zespołu portów Szczecin i Świnoujście. Do tej pory ruch ciężarowy musiał korzystać z kolizyjnych skrzyżowań DK3. Teraz, dzięki nowym węzłom i jezdniom serwisowym, poprawiło się bezpieczeństwo ruchu i płynność transportu towarów.
Trzy węzły drogowe na terenie Świnoujścia ułatwiają dojazd zarówno do terminala promowego, jak i przyszłego terminala kontenerowego.
470 kilometrów szybkiej trasy przez całą Polskę
Droga ekspresowa S3 ma 470 km długości i biegnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, łącząc autostrady A6, A2 i A4 oraz drogę ekspresową S6. Trasa przebiega w pobliżu takich miast jak Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra i Legnica, aż do przejścia granicznego w Lubawce.
To główna oś transportowa północ–południe w zachodniej Polsce, kluczowa dla połączenia południa kraju z pasem nadmorskim oraz portami morskimi Szczecin–Świnoujście. Rocznie przez terminal promowy w Świnoujściu przejeżdża 400–500 tys. pojazdów ciężarowych i około 250 tys. samochodów osobowych.
Połączenie z Czechami i trasa w kierunku Pragi
Ukończenie polskiej części S3 ma bezpośrednie przełożenie na międzynarodowe połączenia drogowe. Na przejściu granicznym w Lubawce trasa łączy się z czeską drogą ekspresową D11 (droga ekspresowa w Czechach), która prowadzi w kierunku Pragę.
Po czeskiej stronie trwają prace budowlane mające na celu dokończenie brakujących fragmentów D11 pomiędzy Trutnovem a granicą. Czechy planują zakończenie kluczowego odcinka w rejonie Trutnova w 2027 roku, co umożliwi bezpośredni przejazd szybką trasą z portów w Świnoujściu do stolicy Czech bez konieczności korzystania z dróg niższych kategorii.
W przyszłości cała trasa S3–D11 stanie się jednym z najważniejszych korytarzy transportowych północ–południe w Europie Środkowej, łącząc Skandynawię, Polskę i Czechy z Austrią oraz Bałkanami.
Element europejskiego korytarza Bałtyk–Adriatyk
S3 to część Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk, a także fragment trasy E65, która łączy szwedzkie Malmö z grecką Chanią na Krecie. Łączna długość E65 wynosi około 3950 km. Dzięki pełnemu oddaniu S3 Polska zyskuje pełne połączenie tranzytowe z północy na południe Europy, co zwiększy jej znaczenie w europejskim układzie transportowym i handlowym.
Symboliczny koniec jednej z największych inwestycji drogowych
Zakończenie budowy S3 zamyka trwający kilkanaście lat projekt o strategicznym znaczeniu dla gospodarki i bezpieczeństwa transportowego kraju. Ostatni oddany odcinek to brama północna Polski, prowadząca bezpośrednio do portów morskich i Skandynawii.
Dla kierowców oznacza to nie tylko szybszy dojazd nad morze, ale też bezpieczniejszą i bardziej płynną trasę przez zachodnią Polskę i, w perspektywie kilku lat, szybkie połączenie z Pragą.
Źrodło: MI
