Volkswagen Group Polska zapłaci blisko 74 miliony złotych kary za aferę Dieselgate – poinformował w środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). To efekt ugody zawartej przez spółkę z Prezesem UOKiK Tomaszem Chróstnym i zatwierdzonej przez sąd.
Kara dla Volkswagena w Polsce
Decyzja dotyczy praktyk stosowanych przez koncern Volkswagen w latach 2008–2015, kiedy to w samochodach marek Volkswagen, Audi, Skoda i Seat instalowano specjalne oprogramowanie fałszujące wyniki testów emisji spalin. Dzięki temu pojazdy spełniały normy Euro 5 jedynie w warunkach laboratoryjnych, natomiast w codziennym użytkowaniu przekraczały limity emisji nawet 40-krotnie.
Prezes UOKiK podkreślił, że spółka wprowadzała konsumentów w błąd nie tylko w zakresie ekologiczności pojazdów, ale także wysyłała sprzedawcom instrukcje sugerujące automatyczne odrzucanie reklamacji klientów związanych z wadami silników diesla typu EA 189.
– Wzięliśmy pod uwagę opinię sądu i we współpracy z Prokuratorią Generalną zdecydowaliśmy o zawarciu ugody z Volkswagen Group Polska. Ostateczna kara wynosi blisko 74 miliony zł i decyzja jest prawomocna
– poinformował Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Dieselgate – globalny skandal, miliardowe kary
Afera Dieselgate, ujawniona w 2015 roku przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (EPA), wstrząsnęła światowym rynkiem motoryzacyjnym. Volkswagen przyznał wówczas, że w 11 milionach pojazdów na całym świecie zamontował urządzenia ograniczające skuteczność testów emisji.
Konsekwencje finansowe były gigantyczne – grzywny i koszty napraw przekroczyły 30 miliardów euro, głównie w Stanach Zjednoczonych. W procederze brały udział również inne koncerny, m.in. Daimler, FCA (Fiat Chrysler Automobiles), BMW oraz dostawca części – firma Robert Bosch.

Ugoda w Polsce – finał długiego sporu
W Polsce sprawa toczyła się od 2020 roku. Początkowo Prezes UOKiK nałożył karę na Volkswagen Group Polska, uznając, że importer wprowadzał klientów w błąd co do emisji tlenków azotu (NOx). Spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, co doprowadziło do kilkuletniego sporu.
Dzięki zawartej ugodzie udało się uniknąć wieloletniego procesu, a jednocześnie utrzymać ustalenia dotyczące naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Ostateczna wysokość kary to 73 752 658 zł.
Co z kierowcami w Polsce? Prawo do odszkodowania
UOKiK przypomina, że zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 1 sierpnia 2025 r. (sprawa C-666/23), nabywcy pojazdu wyposażonego w nielegalne urządzenie mają prawo domagać się odszkodowania od producenta, jeśli ponieśli z tego tytułu szkodę.
Oznacza to, że właściciele samochodów Volkswagena, Audi, Skody i Seata z silnikami diesla typu EA 189 mogą kierować roszczenia wobec producenta.

Ugoda UOKiK z Volkswagen Group Polska to pierwszy prawomocny finał afery Dieselgate w naszym kraju. Kara w wysokości 74 mln zł nie tylko zamyka kilkuletni spór, ale także wyznacza jasny sygnał dla rynku motoryzacyjnego, że manipulowanie testami emisji spalin spotyka się z konsekwencjami finansowymi i prawnymi.
Źródło: UOKiK: Dieselgate – ugoda i prawomocna decyzja Prezesa UOKiK