Amerykańska Straż Wybrzeża przejmuje ponad 20 ton kokainy i przemytniczą łódź podwodną na Pacyfiku

Data:

Udany początek roku dla amerykańskiej Coast Guard

W pierwszym kwartale 2024 roku, jednostka USCGC James (WMSL 754) przeprowadziła 112-dniowy patrol operacyjny we wschodniej części Oceanu Spokojnego, ukierunkowany na walkę z międzynarodowym przemytem narkotyków. W jego trakcie przejęto 20 207,52 kg kokainy i 1 759,94 kg marihuany. Zatrzymano 34 osoby. Wśród przejętych jednostek znajdowała się półzanurzalna łódź przemytnicza, skonstruowana w celu ominięcia radarów i patroli lotniczych.


Rejon operacyjny i metody przemytników

Akcja prowadzona była w rejonie tzw. Eastern Pacific Transit Zone, obejmującym wody międzynarodowe pomiędzy wybrzeżami Peru, Ekwadoru i Wysp Galapagos. Jest to jedno z głównych morskich „autostrad” dla karteli narkotykowych z Ameryki Południowej, które transportują kokainę i marihuanę w kierunku Ameryki Północnej.

Przemytnicy w tym regionie korzystają najczęściej z:

  • szybkich łodzi motorowych (go-fast boats), zdolnych osiągać prędkość ponad 80 km/h,
  • półzanurzalnych łodzi podwodnych (tzw. narco-subs), które pływają tuż pod powierzchnią wody, unikając wykrycia przez radar.

„To jednostki, które zostały zaprojektowane, by nie być widziane. Ich jedynym celem jest przetransportowanie ładunku – narkotyków – niezauważenie i w jak najkrótszym czasie,”

— mówi kpt. Thomas Rodzewicz, dowódca USCGC James.


USCGC James – dane techniczne jednostki

Patrolowiec USCGC James, należący do klasy Legend, został zaprojektowany do działań dalekiego zasięgu. Oto jego kluczowe parametry:

Fakty Plus Informacje
US Coast Guard Press Release
  • Długość całkowita: 127,4 m
  • Wyporność: 4 500 ton
  • Zasięg: ponad 12 000 km
  • Prędkość maksymalna: 28 węzłów
  • Uzbrojenie: działo Mk 110 kal. 57 mm, CIWS Phalanx, karabiny .50 cal
  • Pokład lotniczy: dla śmigłowców MH-65 Dolphin i dronów ScanEagle
  • Załoga: ok. 120 osób

USCGC James współdziałał z innymi jednostkami — USCGC Stone, USCGC Mohawk — oraz eskadry śmigłowców HITRON.


Rola eskadry HITRON

Podczas całej operacji kluczowe znaczenie miało zaangażowanie powietrznej eskadry HITRON (Helicopter Interdiction Tactical Squadron), będącej elitarną jednostką lotniczą Straży Wybrzeża USA. HITRON operuje z pokładów dużych patrolowców, takich jak USCGC James, i wykorzystuje śmigłowce MH-65 Dolphin, specjalnie przystosowane do działań taktycznych na pełnym morzu.

Załogi tych śmigłowców są wyszkolone do przechwytywania szybkich łodzi motorowych oraz innych jednostek przemytniczych. Dysponują uzbrojeniem w postaci karabinów wyborowych kal. .50 oraz karabinów maszynowych M240, a także systemami obserwacyjnymi FLIR i laserowymi dalmierzami balistycznymi. Ich głównym zadaniem jest unieruchamianie silników przemytniczych łodzi poprzez precyzyjne strzały, co umożliwia przeprowadzenie abordażu przez załogę statku-matki.

W tej operacji śmigłowce HITRON wielokrotnie umożliwiały skuteczne zatrzymania jednostek, zanim te zdążyły wyrzucić cały ładunek lub uciec. Jak podkreślali członkowie załogi Jamesa, to właśnie dzięki wsparciu lotniczemu możliwe było wykrycie i unieszkodliwienie półzanurzalnej łodzi przemytniczej na południe od Galapagos.


Zatrzymanie przemytniczej łodzi podwodnej

Jednym z kluczowych momentów patrolu było zatrzymanie półzanurzalnej łodzi przemytniczej w styczniu 2024 roku, około 330 mil od Galapagos. Dron z pokładu Jamesa wykrył jednostkę poruszającą się bez oznaczeń i świateł. Po potwierdzeniu tożsamości jednostki przez załogę śmigłowca HITRON, zastosowano procedurę wymuszenia zatrzymania — w tym strzały ostrzegawcze z karabinu pokładowego.

„To nie była pierwsza łódź, jaką widzieliśmy tego typu. Ale każda z nich to inna historia, inny poziom ryzyka,” — relacjonował jeden z oficerów biorących udział w abordażu.

Na pokładzie znajdowało się 3 członków załogi i 3 628 kg kokainy. Jednostka została oznaczona jako stateless i zniszczona po zabezpieczeniu dowodów.


Przejęcia pozostałych jednostek przemytniczych

W sumie podczas patrolu przechwycono:

  • 4 szybkie łodzie motorowe
  • 3 jednostki próbujące ucieczki po wykryciu przez drony
  • 2 porzucone jednostki
  • 1 fałszywy statek rybacki z kokainą ukrytą w ładowni

W niektórych przypadkach przemytnicy zrzucali pakunki do oceanu podczas pościgu. Załoga USCGC Mohawk odzyskała w ten sposób prawie 2 700 kg kokainy.

„To trochę jak gra w kotka i myszkę, tylko że stawka jest prawdziwa. Oni mają swoje triki – ukrywają silnik, zrzucają ładunek, zmieniają trasy, ale my mamy cierpliwość i plan,”

— powiedział Andrew M., starszy mechanik z pokładu Jamesa.


Wsparcie technologiczne operacji

Do sukcesu operacji przyczyniła się integracja nowoczesnych technologii:

  • Drony typu ScanEagle zasięg: do 150 km, czas lotu: 20+ godzin
  • Śmigłowce MH-65 Dolphin z HITRON z uzbrojeniem lekkim i ciężkim
  • Systemy radarowe AN/SPS-78 i elektrooptyczne sensory IR
  • Systemy łączności satelitarnej C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance)

„W tej operacji szczególną rolę odegrały nasze bezzałogowe statki powietrzne. Dzięki nim wykryliśmy jednostki z odległości ponad 80 mil morskich, jeszcze zanim pojawiły się na radarze,”

— mówił technik obserwacyjny z pokładu Jamesa.


Zatrzymani i powiązania kartelowe

Spośród 34 zatrzymanych osób, większość pochodziła z Ameryki Południowej i Środkowej. Wstępne dochodzenie wskazało na ich powiązania z:

  • Sinaloa Cartel
  • Cartel Jalisco Nueva Generación (CJNG)
  • Clan del Golfo

„To nie bajka. To nie fikcja z serialu. To efekt lat inwestycji karteli w konstruktorów, inżynierów, a nawet byłych wojskowych. Jedna taka łódź to koszt od 1 do 2 milionów dolarów – i to tylko na jedną podróż. Kartel nie buduje ich, żeby wracały,”

— dodał agent specjalny DEA.


Przekazanie materiału dowodowego

Fakty Plus Informacje
US Coast Guard Press Release

Po zakończeniu działań na morzu, 9 kwietnia 2024 roku, USCGC James zawinął do Port Everglades na Florydzie, gdzie odbyło się wyładowanie narkotyków:

  • 20 207,52 kg kokainy
  • 1 759,94 kg marihuany

Szacunkowa wartość przechwyconych substancji: około 510 milionów dolarów. Narkotyki zostały przekazane Drug Enforcement Administration (DEA) do dalszej analizy, a następnie zostaną zniszczone po zakończeniu postępowań sądowych.


Źródła:

  1. US Coast Guard Press Release – April 2024 „Coast Guard offloads $510 million in seized drugs in Port Everglades.”
  2. DEA – Official Website United States Drug Enforcement Administration – oficjalne informacje, statystyki i działania.
  3. UNODC – World Drug Report 2023 Globalny raport ONZ nt. przestępczości narkotykowej i trendów w handlu narkotykami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Chłodna, zmienna aura w Polsce od piątku do niedzieli. Niż znad Bałtyku przyniesie ziąb

Druga połowa maja bez ocieplenia. Czeka nas chłodny weekend...

Polska pierwszy raz odmówiła przyjęcia migrantów z Niemiec. Berlin zaskoczony

Niemiecka prasa: „To przełom”. Polska Straż Graniczna odrzuca niemiecki...

CBŚP rozbiło grupę wyłudzającą leasingi. Straty sięgają ponad 34 milionów złotych

Fikcyjne firmy, nieistniejący sprzęt, setki zarzutów i dziesiątki podejrzanych...

Przez 50 tysięcy lat nie spotykali sąsiadów?

Thorin: co zostawił ostatni neandertalczyk W pewnej jaskini w południowej...