Odcinkowy pomiar prędkości, fotoradary i system RedLight to dziś trzy filary automatycznego nadzoru w sieci CANARD. Od początku 2025 roku te urządzenia zarejestrowały już ponad 650 tys. wykroczeń. Największą skutecznością wyróżnia się odcinkowy pomiar prędkości (OPP), który odpowiada za blisko 264 tys. naruszeń tylko w pierwszym półroczu.
Nowy OPP na autostradzie A4 pod Wrocławiem
Od czwartku kierowcy muszą szczególnie uważać na odcinku Kąty Wrocławskie – Pietrzykowice. Nowy odcinkowy pomiar prędkości na A4 został uruchomiony w trybie rejestracji wykroczeń przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).
Kamery obejmują 7-kilometrowy fragment autostrady, gdzie obowiązuje limit 110 km/h dla samochodów osobowych i 80 km/h dla ciężarowych. Kierowca, który pokona ten odcinek w czasie krótszym niż 3,5 minuty, dostanie mandat.
Średnie przekroczenie wynosi obecnie 21 km/h, a około 2 proc. kierowców jedzie szybciej niż o 50 km/h ponad limit. To pierwszy z 43 nowych OPP finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy.

Gdzie kierowcy wpadają najczęściej? TOP 5 lokalizacji
Dane CANARD wskazują, że największym „rekordzistą” pozostaje A4 Kostomłoty – Kąty Wrocławskie, gdzie w pół roku wpadło ponad 24,5 tys. kierowców. Kolejne miejsca na liście:
- Autostrada A4 Kostomłoty – Kąty Wrocławskie – 24 585 naruszeń
- S8 Wyszków (Lucynów – Zakręzie) – 21 689 naruszeń
- Katowice, ul. Nikodema i Józefa Renców – 18 665 naruszeń
- S14 Petrykozy – Dobroń – 12 003 naruszenia
- Zabrze, Aleja Jana Nowaka-Jeziorańskiego – 11 750 naruszeń
Rozbudowa sieci: 730 urządzeń do 2026 roku
Do połowy 2026 roku CANARD ma zwiększyć liczbę urządzeń do 730 kamer. W planach są:
- 70 nowych fotoradarów,
- 43 odcinkowe pomiary prędkości,
- 10 systemów RedLight na skrzyżowaniach,
- 5 systemów RedLight na przejazdach kolejowych.
Dzięki temu odcinkowy pomiar prędkości w Polsce obejmie 114 lokalizacji i ponad 650 km dróg. To niemal tyle, ile trasa z Gdańska do Zakopanego.

Nowe OPP w każdym województwie
Nowe kamery trafią na autostrady A1, A2, A4, A6, A8 oraz na drogi ekspresowe S2, S3, S5, S6, S7, S8, S14, S17, S19, S51.
Najwięcej lokalizacji przewidziano w województwie mazowieckim – aż osiem, w tym m.in. na S7 Tarczyn Południe – Mszczonowska, S8 Zielonka – Wołomin, czy A2 Mińsk Mazowiecki – Janów.
Duże zmiany czekają także kierowców na Pomorzu (S6 i S7 w rejonie Gdańska i Gdyni), Warmii i Mazurach (S7 i S51), Śląsku (A1 i A4) czy w Zachodniopomorskiem (A6, S3 i S6).
Najskuteczniejsza broń przeciw piratom drogowym
Statystyki są jednoznaczne: odcinkowy pomiar prędkości to najskuteczniejsze narzędzie GITD. Kamery rejestrują setki tysięcy naruszeń rocznie, a kierowcy nie mogą liczyć na „hamowanie tuż przed radarem”.
Wraz z rozbudową systemu szansa spotkania OPP na trasie wzrośnie kilkukrotnie. Eksperci podkreślają, że poza mandatami urządzenia realnie zmniejszają liczbę wypadków na drogach ekspresowych i autostradach.

W 2025 roku kierowcy muszą przyzwyczaić się do nowych realiów. Mandat z odcinkowego pomiaru prędkości to już nie rzadkość, ale codzienność na polskich drogach.
Sieć CANARD obejmie wkrótce prawie każdy region kraju, a nowe fotoradary i systemy RedLight dodatkowo zwiększą skuteczność nadzoru.
Dla kierowców oznacza to jedno – przekraczanie prędkości będzie coraz trudniejsze, a kary coraz bardziej nieuniknione.
Źródła:
- GITD – Rozbudowa i modernizacja systemu CANARD
- CANARD / GITD – Mapa urządzeń systemu CANARD