Pędził po Słupsku 55 km/h e-hulajnogą. A co z rowerami elektrycznymi i skuterami? Sprawdzamy przepisy

Data:

A co z rowerami elektrycznymi i skuterami? Kiedy pojazd wymaga rejestracji? Co wolno, a co grozi mandatem?


W niedzielne południe, tuż przed godziną 12.00, funkcjonariusze ze Słupska prowadzili rutynowy pomiar prędkości na ulicy Westerplatte. Ich uwagę przykuł użytkownik hulajnogi elektrycznej, który – jak się okazało – nieco zbyt dosłownie potraktował hasło „miejska mobilność”. Urządzenie radarowe wskazało prędkość 55 km/h. To niemal trzykrotnie więcej niż dopuszczalne 20 km/h dla tego typu pojazdów.

Policjanci natychmiast zatrzymali 23-letniego kierującego. Szybko okazało się, że jego hulajnoga nie spełnia wymagań technicznych dopuszczenia do ruchu. Sporządzono dokumentację w sprawie podwójnego wykroczenia: nie tylko przekroczenia prędkości, ale i prowadzenia pojazdu niedopuszczonego do ruchu. Postępowanie jest w toku.

Fot: KWP Gdańsk

Hulajnoga: limit 20 km/h, żadnej rejestracji

  • z maksymalną prędkością 20 km/h,
  • na drogach dla rowerów lub pasach ruchu dla rowerów,
  • na jezdni tylko wtedy, gdy brak infrastruktury rowerowej i obowiązuje ograniczenie do 30 km/h.

Przekroczenie prędkości, jazda po chodniku lub użytkowanie pojazdu o niedozwolonej konstrukcji może skończyć się mandatem, a nawet postępowaniem sądowym – jak w przypadku młodego słupszczanina.


Rower elektryczny: dozwolony, ale z limitem mocy i prędkości

Rower elektryczny, który nie wymaga rejestracji i może poruszać się jak zwykły rower, musi spełniać określone warunki:

  • Silnik elektryczny o maksymalnej mocy 250 W,
  • Wspomaganie pedałowania do maksymalnie 25 km/h,
  • Silnik wspomaga tylko wtedy, gdy rowerzysta pedałuje.

Jeśli silnik ma większą moc lub wspomaga jazdę bez pedałowania (np. manetką gazu) albo działa przy wyższej prędkości – rower przestaje być rowerem w świetle prawa.


Skuter elektryczny: rejestracja obowiązkowa

Skutery elektryczne, czyli pojazdy jednośladowe z manetką gazu i prędkościami powyżej 25 km/h, traktowane są już jako motorowery albo motocykle, w zależności od ich parametrów:

  • Do 45 km/h i do 4 kW mocy silnika – klasyfikowane jako motorower, wymagana rejestracja, OC, tablica rejestracyjna i uprawnienia (np. prawo jazdy kategorii AM, A1 lub B),
  • Powyżej 45 km/h lub powyżej 4 kW – traktowane jako motocykl, wymagane prawo jazdy kategorii A.

Co się dzieje, gdy zwiększysz moc pojazdu?

Zwiększenie mocy silnika (np. w hulajnodze lub rowerze elektrycznym) ponad dopuszczalny poziom powoduje, że pojazd traci swoją kategorię. Oznacza to:

  • obowiązek rejestracji pojazdu (jako motorower lub motocykl),
  • konieczność ubezpieczenia OC,
  • potrzebę posiadania odpowiednich uprawnień,
  • obowiązek posiadania tablicy rejestracyjnej i kasku.

Brak spełnienia tych wymogów może skończyć się konfiskatą pojazdu, mandatem, a w razie wypadku – poważnymi konsekwencjami finansowymi i karnymi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Wyniki matur – kiedy, gdzie i jak je sprawdzić?

Tysiące maturzystów z całej Polski z niecierpliwością czeka na...

Polskie kąpieliska najgorsze w Unii. Raport EAŚ rozczarowuje

Nowy raport Europejskiej Agencji Środowiska pokazuje gorzką prawdę o...

UOKiK bierze się za tanie linie lotnicze. Pasażerowie skarżą się na opłaty za bagaż podręczny

Coraz więcej pasażerów latających tanimi liniami skarży się na...

Wimbledon: Świątek – Tauson. O której gra Polka i gdzie oglądać?

W poniedziałek 7 lipca Iga Świątek rozegra mecz czwartej...