PKP Intercity w 2026 roku planuje ogłosić przetarg na dostawę 26 szybkich pociągów, które obsłużą system Kolei Dużych Prędkości (KDP) i będą kursować z prędkością 320 km/h – poinformował PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Projekt dotyczy flagowej inwestycji w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli linii „Y”, łączącej Warszawę przez CPK z Wrocławiem i Poznaniem przez Sieradz.
Premia dla producentów, którzy przekroczą 320 km/h
Malepszak zapowiedział, że przetarg na szybkie pociągi będzie obejmował opcję zamówienia kolejnych 20 składów, a premiowane będą oferty producentów proponujących pociągi mogące przekroczyć 320 km/h.
– „Sama trasa ‚Y’ będzie zaprojektowana do prędkości 350 km/h”
– zaznaczył.
Według wiceministra po „Y” kursowałoby 100 składów dziennie, które rocznie przejeżdżałyby ponad 12 mln kilometrów.

Szybsza podróż, minimalnie droższe bilety
– „Dzięki prędkości 320 km/h czas przejazdu pomiędzy miastami znacznie się skróci. Taki efekt nie byłby możliwy, gdyby wprowadzić do systemu KDP pociągi, które maksymalnie mogą osiągnąć 250 km/h. Kursowanie pociągów z prędkością 320 km/h zwiększy zużycie energii, ale podniesie cenę biletu zaledwie o 8 zł na pasażera”
– wyjaśnił Malepszak.
Przetarg po rozstrzygnięciu zamówienia na pociągi piętrowe
Ogłoszenie przetargu na najszybsze w Polsce składy nastąpi po zakończeniu postępowania PKP Intercity na zakup 42 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) piętrowych, które będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h. W tym przetargu oferty złożyły Alstom Polska i Stadler Polska, a rozstrzygnięcie zaplanowano na sierpień. Zamówienie obejmuje także opcję zakupu dodatkowych 30 pojazdów.
KDP „Y” – kluczowy element sieci CPK
Według Programu Wieloletniego CPK 2024–2032, pierwszy odcinek Warszawa – CPK – Łódź ma zostać uruchomiony do końca 2032 roku. Do 2035 roku planowane jest wydłużenie linii do Wrocławia i Poznania. Projekt jest częścią europejskiej sieci transportowej TEN-T, co umożliwi szybkie połączenia z Berlinem, Pragą i Wiedniem.

PKP Intercity zwiększa przewozy
PKP Intercity – największy polski przewoźnik dalekobieżny – przewiózł w 2024 roku 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i o 33 proc. więcej niż w 2022 roku. Spółka oferuje podróże w czterech kategoriach pociągów: ekonomicznych Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) oraz ekspresowych Express InterCity (EIC) i Express InterCity Premium (EIP) obsługiwanych pojazdami Pendolino.
Szacunki przewoźnika zakładają, że w 2025 roku liczba pasażerów wzrośnie do 88 mln, a w 2030 roku – do 110 mln.
Źródła: