Po 70. roku życia badanie co 5 lat? Czy starsi kierowcy są zagrożeniem na drodze?

Data:

Komisja Europejska przygotowuje zmiany, które mogą oznaczać rewolucję dla milionów kierowców w całej Unii. W ramach strategii „wizja zero” – zakładającej zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach do zera do 2050 roku – planowane są nowe przepisy dotyczące badań lekarskich dla kierowców, zwłaszcza tych w wieku senioralnym.


Badania dla kierowców po 70. roku życia – co 5 lat?

W pierwotnej propozycji Komisji Europejskiej znalazł się zapis, że kierowcy po 70. roku życia mieliby obowiązkowo przechodzić badania lekarskie co 5 lat, aby utrzymać ważność prawa jazdy. Brak takiego badania lub negatywna opinia lekarza skutkowałaby automatycznym cofnięciem uprawnień.

Choć propozycja wywołała burzliwą debatę w Parlamencie Europejskim, ostatecznie europosłowie odrzucili sztywne ograniczenia wiekowe, by uniknąć zarzutów dyskryminacji seniorów.

„Chodzi o to, by zapewnić seniorom prawo do swobodnego przemieszczania się i uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym, a jednocześnie nie narażać ich i innych uczestników ruchu drogowego” – wskazano w komunikacie Rady UE.


Samokontrola albo badanie – kraje UE zdecydują same

Przyjęte rozwiązanie ma charakter elastyczny. Każde państwo członkowskie będzie mogło samo zdecydować, czy wprowadzi obowiązek badań lekarskich, czy też wystarczy formularz samooceny, w którym kierowcy sami ocenią swój stan zdrowia.

W przypadku wyboru modelu badań, wymagane będą podstawowe kontrole stanu zdrowia, m.in. wzroku, układu nerwowego, krążenia i zdolności poznawczych.


Dlaczego seniorzy za kierownicą budzą kontrowersje?

Eksperci wskazują, że wraz z wiekiem obniża się sprawność psychofizyczna, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na drodze.

„Zmniejsza się wrażliwość układu nerwowego, pogarsza się widzenie, słuch i zdolności reakcji. Największe zmiany występują po 65. roku życia, a osoby po 75. roku życia mają nawet dwukrotnie dłuższy czas reakcji niż młodsze”

– mówi dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).

Seniorzy mają też trudności z oceną pierwszeństwa na skrzyżowaniach i oceną odległości – to właśnie te elementy powodują wiele tragicznych w skutkach kolizji.


Polskie przepisy – kiedy trzeba iść do lekarza?

Obecnie w Polsce kierowcy-amatorzy przechodzą badania lekarskie tylko raz – przed uzyskaniem prawa jazdy. Ponowne badania są wymagane wyłącznie w szczególnych przypadkach, np.:

  • przekroczenie limitu punktów karnych,
  • prowadzenie pod wpływem alkoholu,
  • spowodowanie wypadku drogowego.

Eksperci z ITS postulują zmianę tych przepisów:

„Badania psychologiczne mogą pomóc w identyfikacji ograniczeń i wpłynąć na styl jazdy kierowcy – np. unikanie jazdy w nocy czy w godzinach szczytu. To kwestia nie tylko diagnostyki, ale i profilaktyki bezpieczeństwa”

– podkreśla dr Odachowska-Rogalska.


Wypadki z udziałem seniorów – dane z Polski

Z danych Komendy Głównej Policji za 2024 rok wynika, że kierowcy w wieku 60 lat i więcej spowodowali 3866 wypadków, w których zginęło 339 osób, a ponad 4300 zostało rannych.

Najwięcej wypadków spowodowali rowerzyści-seniorzy, a osoby starsze są też najliczniejszą grupą ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych.


Lex Szarlatan – projekt ustawy przeciw pseudomedycynie i dla ochrony pacjentów

Starzejąca się Europa a bezpieczeństwo na drogach

Według prognoz demograficznych, do 2050 roku blisko połowa mieszkańców UE będzie miała powyżej 50 lat, a liczba osób powyżej 80. roku życia wzrośnie z 90 do ponad 400 milionów.

W Polsce starzenie się społeczeństwa następuje jeszcze szybciej. Już dziś osoby powyżej 60. roku życia stanowią około 17% populacji, a ich liczba gwałtownie wzrośnie po 2030 roku.


Jak często kierowcy zawodowi muszą przechodzić badania lekarskie w UE?

Zgodnie z dyrektywą 2006/126/WE oraz przepisami krajowymi państw członkowskich, kierowcy zawodowi (posiadający prawo jazdy kategorii C, CE, D, DE) podlegają obowiązkowym badaniom lekarskim i psychologicznym:

  • co 5 lat – do ukończenia 65. roku życia,
  • co 1–2 lata – po ukończeniu 65 lat (w zależności od decyzji krajowych ustawodawców; np. w Polsce – co roku po 60. roku życia w przypadku świadectwa kwalifikacji).

Badania obejmują m.in. ocenę ogólnego stanu zdrowia, wzroku, słuchu, sprawności układu nerwowego i krążenia, a także testy psychotechniczne (koncentracja, refleks, odporność na stres). W części krajów wykonywane są również badania laboratoryjne lub EKG.

Kierowcy zawodowi muszą posiadać ważne orzeczenia lekarskie i psychologiczne przy wydawaniu lub przedłużaniu świadectwa kwalifikacji zawodowej (CPC). Brak aktualnych badań oznacza niemożność wykonywania zawodu.

Koszty badań ponosi najczęściej sam kierowca lub jego pracodawca. W Polsce komplet badań kosztuje ok. 200–300 zł.


Źródła:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Karol Nawrocki żegna się z IPN. „Instytut to sukces, którego zazdrości nam Europa i świat”

Prezydent elekt podsumował cztery lata kierowania Instytutem Pamięci Narodowej....

Wreszcie ktoś ściga ryczące silniki. „Ciche Miasto 2025” w Warszawie

113 mandatów, 27 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, badania sonometrem i...

Czyja krew smakuje komarom najbardziej? To nie mit!

Komary mogą ważyć zaledwie 2,5 mg, ale nie sposób...

Jedyny polski reaktor jądrowy MARIA wraca do życia. Kiedy osiągnie pełną moc?

Reaktor jądrowy MARIA, jedyny tego typu obiekt działający w...