Po wielu miesiącach oczekiwania i licznych utrudnieniach dla kierowców, na wakacje 2025 roku jedziemy już nowym, 12-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S3 pomiędzy Międzyzdrojami a Wolinem. Dzięki temu podróżujący nad morze mogą wreszcie pożegnać się z jazdą „na zakładkę” jedną jezdnią – od teraz do dyspozycji są dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
Otwarcie tego fragmentu to istotny krok w kierunku zakończenia budowy ostatniego brakującego odcinka ekspresowej „es trójki” na północy kraju – od Świnoujścia do Troszyna. Całość, jak zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ma być przejezdna już na przełomie lipca i sierpnia 2025 roku.
Międzyzdroje–Wolin już z dwoma jezdniami
Nowy fragment o długości 12 kilometrów łączy węzeł Międzyzdroje z węzłem Wolin Zachód. To odcinek długo wyczekiwany nie tylko przez mieszkańców regionu, ale też przez tysiące turystów udających się nad Bałtyk. Przez wiele miesięcy prowadzono tu ruch wahadłowy po jednej jezdni, co powodowało korki i frustrację w sezonie wakacyjnym.
Po otwarciu obu jezdni kierowcy mogą korzystać z nowoczesnej infrastruktury drogowej:
- dopuszczalna prędkość wynosi 120 km/h,
- na odcinku przebiegającym przez Woliński Park Narodowy obowiązuje ograniczenie do 100 km/h,
- uruchomiono nowy węzeł Dargobądz,
- powstały drogi serwisowe, ekrany akustyczne oraz przejścia dla zwierząt.
Wciąż trwają prace przy Miejscu Obsługi Podróżnych Dargobądz, które nie zostało jeszcze udostępnione podróżnym.

Świnoujście–Troszyn gotowe do końca wakacji
Budowa całego 33-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do Troszyna wkracza w końcową fazę. Jak poinformowała GDDKiA, przejazd dwiema jezdniami na całym tym odcinku ma być możliwy najpóźniej na przełomie lipca i sierpnia 2025 roku.
Na północnym fragmencie między Świnoujściem a Międzyzdrojami trwają ostatnie prace:
- wykończenie około 200 metrów północnej jezdni,
- montaż docelowego oznakowania,
- finalizacja połączeń z lokalnymi drogami.
Z kolei między Wolinem a Troszynem intensywnie prowadzone są roboty przy układaniu warstw bitumicznych oraz budowie mostu nad cieśniną Dziwną.
S3 – kluczowa arteria Pomorza Zachodniego
Droga ekspresowa S3 to jedna z najważniejszych tras w Polsce. Łączy Świnoujście z południem kraju i prowadzi aż do granicy z Czechami w Lubawce. Oddanie do użytku ostatniego brakującego odcinka na północy domknie strategiczny korytarz transportowy Bałtyk–Adriatyk, który ma ogromne znaczenie zarówno dla logistyki i transportu towarów, jak i dla turystyki krajowej i zagranicznej.
Inwestycja poprawi dostępność portu w Świnoujściu, odciąży lokalne drogi i skróci czas dojazdu do nadmorskich miejscowości.
Inwestycja w liczbach
- długość odcinka Świnoujście–Troszyn: 33 km,
- koszt budowy: ponad 1,3 miliarda złotych,
- dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu FEnIKS,
- wykonawca: konsorcjum Polbud–INTOP,
- okres realizacji: 2021–2025.

Kiedy pojedziemy całą S3 z północy na południe?
Po zakończeniu inwestycji na Pomorzu Zachodnim możliwe będzie przejechanie całą trasą S3 od Świnoujścia do granicy z Czechami bez konieczności opuszczania drogi ekspresowej. Dla wielu kierowców będzie to oznaczać nie tylko szybszą, ale i bardziej komfortową podróż przez cały kraj.
Źródła:
- inzynieria.com – Otwarto 12 km trasy S3
- 7dni.pila.pl – S3 Międzyzdroje–Wolin gotowa
- investmap.pl – Budowa ostatniego odcinka S3