Przewoźnicy zapłacą więcej. O ile wzrosną składki ZUS kierowców międzynarodowych w 2026 roku?

Data:

Pod koniec sierpnia rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok. Jednym z jego kluczowych elementów jest ustalenie prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, które bezpośrednio wpływa na wysokość obciążeń pracodawców. Od przyszłego roku składki ZUS kierowców międzynarodowych ponownie wzrosną – a dla firm transportowych oznacza to kolejny poważny wydatek.


Ile wyniosą składki ZUS kierowców w 2026 roku?

Projekt budżetu zakłada, że prognozowane przeciętne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 9 420 zł. To o 747 zł więcej niż obecnie (8 673 zł). W praktyce oznacza to, że przewoźnicy zapłacą średnio o 313 zł miesięcznie więcej za jednego kierowcę.

Dla firm z większą flotą dodatkowe koszty będą liczone w dziesiątkach, a nawet setkach tysięcy złotych rocznie.


Zasiłek dla bezrobotnych 2025 – wsparcie dla rodzin wielodzietnych

Składki ZUS kierowców – gigantyczny wzrost od 2022 roku

Od momentu wdrożenia Pakietu Mobilności w 2022 roku, obciążenia związane ze składkami ZUS rosną w ekspresowym tempie. W styczniu 2022 r. wynosiły ok. 1 263 zł miesięcznie, a obecnie zbliżają się do 3 952 zł. Wzrost w ciągu czterech lat to ponad 2 689 zł na pracownika, czyli ponad trzykrotnie więcej.

Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń w Inelo (Grupa Eurowag), komentuje (trans.info):

„Tak dynamiczny wzrost kosztów pracy jest dla wielu przewoźników zbyt dużym wyzwaniem finansowym.”


Dlaczego podstawą jest prognozowane przeciętne wynagrodzenie?

System został zmieniony po to, by ukrócić praktyki zaniżania pensji i płacenia reszty „pod stołem”. Wcześniej wielu kierowców miało na papierze jedynie płacę minimalną, a resztę wynagrodzenia w dietach lub gotówce, co skutkowało niskimi składkami i w przyszłości głodowymi emeryturami.

Dlatego obecnie podstawa do naliczania składek ZUS dla kierowców międzynarodowych to prognozowane przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej. Jeżeli ktoś zarabia mniej – i tak składki są liczone od tej kwoty. Dopiero gdy faktyczne wynagrodzenie jest wyższe niż prognoza, składki rosną proporcjonalnie do realnych zarobków.


Nierówna konkurencja i rynek „pod stołem”

Nie wszystkie firmy transportowe odprowadzają składki zgodnie z zasadami. Część pracodawców wykazuje w oficjalnej liście płac jedynie pensję minimalną, a resztę wypłaca poza systemem. Różnice w składkach mogą sięgać nawet 2 tys. zł miesięcznie na jednego kierowcę.

Taka praktyka prowadzi do zakłóceń rynkowych. Uczciwi przewoźnicy, którzy rozliczają pełne składki, mają wyższe koszty działalności i trudniej im konkurować cenowo.

Eksperci Eurowag przypominają jednak, że prawidłowe rozliczenia oznaczają realne korzyści dla pracowników – wysokość składek wpływa m.in. na wynagrodzenie chorobowe i przyszłą emeryturę kierowców. Coraz częściej sami kierowcy sprawdzają w PUE ZUS, jakie kwoty faktycznie trafiają do systemu.


Co robią nieuczciwi pracodawcy i jakie są ryzyka

Niektórzy przewoźnicy – kuszeni wizją „oszczędności” – próbują omijać system. Najczęstsze nielegalne praktyki to:

  • wypłata części wynagrodzenia „pod stołem”,
  • zawieranie fałszywych umów (np. pozorne B2B czy umowy zlecenia, które w praktyce są zwykłą umową o pracę),
  • fikcyjne delegowanie pracowników do zagranicznych spółek, aby uniknąć polskich składek,
  • zaniżanie raportowanych kwot i ukrywanie faktycznych dochodów kierowców.

Ryzyka dla pracodawców są poważne:

  • ZUS może nałożyć obowiązek zapłaty zaległych składek wraz z odsetkami,
  • dodatkowe grzywny i kary administracyjne,
  • w skrajnych przypadkach – postępowanie karno-skarbowe.

Krótko mówiąc: to nie jest tani sposób oszczędzania, tylko bomba z opóźnionym zapłonem.

Reforma PIP 2026 – zmiana umów cywilnoprawnych na etaty

Co może zrobić kierowca, żeby się zabezpieczyć?

Pracownik nie musi być bezradny wobec nieuczciwych praktyk. Oto podstawowe kroki:

  • Sprawdzać PUE ZUS – czy i za jakie kwoty pracodawca odprowadza składki.
  • Żądać pasków płacowych z dokładnym wyszczególnieniem składników (wynagrodzenie zasadnicze, diety, ryczałty).
  • Zachowywać dokumenty: umowy, aneksy, rozliczenia delegacji, korespondencję z pracodawcą.
  • Konsultować się z prawnikiem lub doradcą podatkowym – szczególnie gdy widać zaniżanie podstawy.
  • Korzystać ze wsparcia związków zawodowych lub organizacji branżowych, które pomagają w negocjacjach i w sporach z pracodawcami.

Czy e-learning jest skuteczny? Badania Uniwersytetu Warszawskiego

Rosnące koszty branży transportowej

Podwyżka składek ZUS to tylko jeden z elementów rosnących kosztów w transporcie. Przewoźnicy wskazują na:

  • obowiązkową wymianę tachografów,
  • drożejące paliwo,
  • wzrost stawek opłat drogowych.

Kamil Wolański, Kierownik Działu Ekspertów w Grupie Eurowag, ostrzega (trans.info):

„Samodzielna interpretacja prawa w tak skomplikowanym obszarze może prowadzić do błędów i ryzyka finansowego. Dlatego przewoźnicy coraz częściej korzystają ze wsparcia ekspertów OCRK.”


Decyzja dopiero w IV kwartale

Choć kwota 9 420 zł nie jest jeszcze ostateczna, doświadczenie pokazuje, że wartości prognozowane w projekcie budżetu zawsze stają się podstawą do naliczania składek. Formalne potwierdzenie nastąpi w obwieszczeniu Ministra w ostatnim kwartale 2025 r.


Bon ciepłowniczy 2025 – kto dostanie świadczenie

Dla przewoźników to sygnał, że trzeba działać już teraz. Budżety na 2026 rok są w trakcie przygotowań, a rosnące koszty zmuszają firmy do renegocjacji kontraktów z klientami.

Każdy dodatkowy wydatek może decydować o rentowności działalności i utrzymaniu konkurencyjności na rynku europejskim. Dlatego rosnące składki ZUS kierowców międzynarodowych w 2026 roku budzą ogromne emocje w całej branży.


Źródła:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Behawiorystka: żyć jak kot z kotem to źle. Dlaczego koty nie lubią swojego towarzystwa?

Koty są zwierzętami terytorialnymi i samotniczymi – niechętnie znoszą...

Młodzi nie chcą płacić na swoją emeryturę. Chcą jej za darmo

Młodzi, emerytura i ubezpieczenia społeczne: między obowiązkiem a dobrowolnością Młode...

Zintegrowane Plany Inwestycyjne – koniec bloków w szczerym polu?

Kupując mieszkanie od dewelopera, wiele osób słyszało zapewnienia, że...

Dziecko nie zda do kolejnej klasy, jeśli opuści 25 proc. zajęć. Nowe progi MEN od 2026 roku

Od września 2026 r. obowiązkowa frekwencja w szkołach wzrośnie...