Szwajcarzy nie chcą amerykańskich F-35. Zemsta za cła Trumpa

Data:

Kryzys F-35 w Europie. Szwajcaria grozi zerwaniem umowy z USA po nałożeniu 39-procentowego cła na eksport z tego kraju, a Hiszpania ostatecznie wycofuje się z amerykańskiego programu, stawiając na europejskie systemy obronne.


Szwajcaria kontra USA – wet za wet

OOd czwartku, 1 sierpnia 2025 r., import ze Szwajcarii do Stanów Zjednoczonych został objęty dodatkowym cłem w wysokości 39%. Choć formalnie nie jest to retorsja za decyzje wojskowe, konsekwencje dla relacji obu państw są poważne. Uderzenie celne zbiegło się z narastającym sporem wokół zakupu przez Szwajcarię amerykańskich myśliwców F‑35A Lightning II, których wartość – według danych Federalnego Departamentu Obrony – przekracza 6 miliardów franków szwajcarskich, a wraz z kosztami eksploatacyjnymi może sięgnąć 15,5 miliarda CHF w ciągu 30 lat.

Kontrakt na zakup 36 maszyn F-35A został podpisany 19 września 2022 roku w ramach programu modernizacji szwajcarskich sił powietrznych Air2030, mającego na celu zastąpienie starzejących się F/A-18 Hornet i F-5 Tiger II. W przetargu wzięły udział cztery konstrukcje: Lockheed Martin F-35A (USA), Dassault Rafale (Francja), Eurofighter Typhoon (konsorcjum Niemcy–Wielka Brytania–Włochy–Hiszpania) oraz Saab JAS 39 Gripen E (Szwecja).

Po ocenie parametrów technicznych, kosztów i interoperacyjności z systemami NATO, rząd szwajcarski 30 czerwca 2021 r. ogłosił wybór F-35A jako najkorzystniejszej opcji. Oferta Lockheed Martina była najtańsza (ok. 6,035 mld CHF) i zapewniała najwyższą punktację w zakresie efektywności bojowej, kosztów utrzymania i potencjału rozwoju. Zgodnie z harmonogramem, dostawy mają rozpocząć się w 2027 roku i zakończyć do 2030.

Jednak w 2025 roku sytuacja uległa zmianie. Strona amerykańska zapowiedziała podniesienie ceny kontraktu, tłumacząc to inflacją, wzrostem kosztów komponentów i osłabieniem dolara. W odpowiedzi na to – oraz nowe amerykańskie cła – w Szwajcarii rozgorzała debata na temat sensowności dalszego trwania przy amerykańskiej opcji zbrojeniowej.

F-5 Tiger II mają być zastąpione przez amerykańskie F-35
F-5 Tiger II mają być zastąpione przez amerykańskie F-35, Photo by S&B Vonlanthen/unsplash

Cedric Wermuth, współprzewodniczący szwajcarskich Socjaldemokratów (SP), w oświadczeniu przesłanym agencji Bloomberg zażądał ponownego referendum, które mogłoby całkowicie zablokować zakup:

Ludność powinna mieć prawo powstrzymać zakup F-35 – szczególnie po tak nieprzyjaznym geście ze strony USA.

Wermuth i jego partia już wcześniej wspierali inicjatywę „Stop F-35”, która zebrała ponad 120 tysięcy podpisów, ale została odrzucona formalnie przez Federalną Radę. Tym razem, argumentem jest fundamentalna zmiana warunków kontraktu – zarówno pod względem finansowym, jak i politycznym. Pomysł Wermutha zyskał szerokie poparcie – nie tylko lewicy, ale także części liberałów i Zielonych, a według nieoficjalnych informacji, projekt referendum może trafić pod obrady parlamentu już we wrześniu.


Cło, F-35 i nieudana wizyta w USA

Narastający kryzys w relacjach szwajcarsko-amerykańskich, wywołany nałożeniem 39-procentowego cła na eksport ze Szwajcarii do USA, nie tylko podsycił spór o zakup myśliwców F‑35A Lightning II, ale również postawił w trudnej sytuacji rząd w Bernie. Głównym celem krytyki stała się prezydent Szwajcarii Karin Keller-Sutter, która w ostatnich dniach udała się z oficjalną wizytą do Stanów Zjednoczonych z misją łagodzenia napięć handlowych i negocjowania korzystniejszych warunków współpracy.

Wizyta zakończyła się jednak politycznym fiaskiem. Prezydent Keller-Sutter, wywodząca się z Partii Liberalnej (FDP), nie została przyjęta przez Donalda Trumpa, mimo wcześniejszych zapowiedzi. Spotkała się jedynie z sekretarzem stanu Marco Rubio, który – jak odnotowały szwajcarskie i amerykańskie media – nie posiada kompetencji w zakresie polityki celnej i handlu zagranicznego. Dla opinii publicznej w Szwajcarii był to sygnał lekceważenia ze strony administracji USA, co wywołało falę komentarzy w prasie i wśród polityków różnych ugrupowań.

Krytyczny głos zabrał Hans-Peter Portmann, poseł FDP, czyli tej samej partii co prezydent Keller-Sutter. Wprost wezwał rząd do ponownego rozważenia sensowności kontraktu z Lockheed Martin (swissinfo.ch):

Rząd powinien rozważyć całkowite lub częściowe wstrzymanie umowy, nawet jeśli wiązałoby się to ze stratami

– powiedział Portmann, wskazując, że aktualna sytuacja wymaga twardych decyzji, a nie uległości wobec agresywnej polityki handlowej USA.

Portmann jest nie tylko wpływowym posłem, ale też członkiem Komisji Spraw Zagranicznych. Jego krytyka – skierowana w stronę własnego obozu politycznego – pokazuje, jak bardzo temat zakupu F‑35 stał się w Szwajcarii kwestią ponadpartyjną.

Na tle kontrowersji wokół wizyty i rosnących kosztów kontraktu głos zabrali także Zieloni, którzy od początku byli przeciwni zakupowi amerykańskich maszyn. Poseł Balthasar Glättli, przewodniczący Zielonych i były lider frakcji parlamentarnej, przypomniał, że już wiosną 2025 r. złożył formalny wniosek o wstrzymanie przetargu i renegocjację kontraktu.

Państwo, które prowadzi politykę celną przeciwko Szwajcarii, nie powinno być beneficjentem wielomiliardowych kontraktów zbrojeniowych

– stwierdził Glättli, odnosząc się do decyzji administracji USA o drastycznym podniesieniu ceł importowych na towary ze Szwajcarii (balthasar-glaettli.ch).

Choć propozycja Zielonych została wiosną odłożona, po wprowadzeniu ceł temat wrócił z nową siłą. Jak informują szwajcarskie media, parlament może zająć się nim ponownie już we wrześniu, a dyskusja obejmie zarówno kwestie finansowe (w tym możliwe przekroczenie budżetu), jak i polityczne – przede wszystkim pytanie, czy Szwajcaria powinna uzależniać swój system obronny od państwa, które ją politycznie i handlowo ignoruje.


Hiszpania rezygnuje z F-35. Stawia na Eurofightera i FCAS

Jeszcze większy cios dla reputacji F-35 zadała Hiszpania, która – według potwierdzenia resortu obrony z 6 sierpnia – wycofuje się z planu zakupu amerykańskich maszyn piątej generacji. Zamiast tego Madryt rozważa zakup kolejnych myśliwców Eurofighter lub przystąpienie do projektu Future Combat Air System (FCAS) – europejskiego systemu walki powietrznej nowej generacji, rozwijanego przez Francję, Niemcy i Hiszpanię.

W budżecie Hiszpanii na 2023 r. zapisano 6,25 mld euro na modernizację lotnictwa, ale środki te – jak wynika z aktualnych informacji – nie zostaną przeznaczone na zakup F-35.


Trump: 5 proc. PKB na obronność albo koniec sojuszy

Za kulisami decyzji Madrytu leży też napięcie z administracją Donalda Trumpa, która od miesięcy naciska na sojuszników NATO, by zwiększyli wydatki obronne do poziomu 5 proc. PKB. Premier Pedro Sanchez już w czerwcu ogłosił, że Hiszpania nie zamierza spełnić tych żądań.

W reakcji Trump publicznie skrytykował rząd w Madrycie za

brak odpowiedzialności i pasożytowanie na ochronie USA”.


Akcja ROADPOL 2025 – kontrole prędkości i używania telefonów

Europejskie niezadowolenie z F-35 rośnie

Program F-35, uważany za najbardziej zaawansowany projekt myśliwca piątej generacji, od początku wzbudzał kontrowersje. Choć wiele państw NATO – w tym Polska – zdecydowało się na jego zakup, rosną obawy dotyczące realnych kosztów eksploatacji, niezależności technologicznej i zależności od amerykańskiej polityki.

Niektóre kraje – takie jak Kanada czy Niemcy – renegocjowały swoje kontrakty, ograniczając liczbę zamówionych maszyn. Inne – jak Austria – w ogóle zrezygnowały z zakupu F-35, uznając go za zbyt kosztowny i nieprzejrzysty.


Co dalej z szwajcarskim kontraktem?

Szwajcarski rząd do tej pory deklarował, że umowa z Lockheed Martin zostanie zrealizowana, jednak presja polityczna i społeczna rośnie. W 2022 roku decyzję o zakupie F-35 zatwierdzono w referendum – teraz jednak, jak twierdzą eksperci, wzrost cen, amerykańskie cła i nieudane negocjacje dyplomatyczne mogą zmienić nastroje społeczne.

Rząd Keller-Sutter traci polityczne poparcie dla projektu F-35 nawet wśród dotychczasowych zwolenników, a poparcie społeczne – według nieoficjalnych sondaży – spadło poniżej 50%. Szwajcarscy komentatorzy przewidują, że jeśli referendum rzeczywiście zostanie ogłoszone, jego wynik może poważnie zagrozić realizacji kontraktu z Lockheed Martin.


Źródła:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Behawiorystka: żyć jak kot z kotem to źle. Dlaczego koty nie lubią swojego towarzystwa?

Koty są zwierzętami terytorialnymi i samotniczymi – niechętnie znoszą...

Młodzi nie chcą płacić na swoją emeryturę. Chcą jej za darmo

Młodzi, emerytura i ubezpieczenia społeczne: między obowiązkiem a dobrowolnością Młode...

Zintegrowane Plany Inwestycyjne – koniec bloków w szczerym polu?

Kupując mieszkanie od dewelopera, wiele osób słyszało zapewnienia, że...

Dziecko nie zda do kolejnej klasy, jeśli opuści 25 proc. zajęć. Nowe progi MEN od 2026 roku

Od września 2026 r. obowiązkowa frekwencja w szkołach wzrośnie...