PIP przypomina, że pracownik na zwolnieniu lekarskim musi powiadomić pracodawcę najpóźniej drugiego dnia nieobecności – telefonicznie, mailowo lub listem.
Państwowa Inspekcja Pracy opublikowała przypomnienie dotyczące obowiązków pracowników przebywających na zwolnieniach lekarskich. Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki wyjaśnił, że pracownik ma obowiązek poinformować pracodawcę o nieobecności – najpóźniej w drugim dniu choroby. Brak powiadomienia w odpowiednim terminie może skutkować konsekwencjami dyscyplinarnymi, a w skrajnych sytuacjach nawet zwolnieniem z pracy.
Jak należy zgłosić zwolnienie lekarskie?
Przepisy wewnątrzzakładowe zwykle regulują sposób informowania o absencji, ale jeśli takich regulacji nie ma, pracownik ma kilka możliwości. Może:
- zgłosić nieobecność osobiście,
- skorzystać z pomocy innej osoby,
- przekazać informację telefonicznie, mailowo, SMS-em,
- przesłać list, gdzie za datę powiadomienia uznaje się datę stempla pocztowego.
Inspekcja podkreśla, że zwolnienie lekarskie L4 można zgłosić w dowolny z wymienionych sposobów, o ile spełnia on warunek wiarygodnego i terminowego powiadomienia.
Co w przypadku braku terminowego zgłoszenia?
PIP zaznacza, że niedotrzymanie terminu może być usprawiedliwione jedynie szczególnymi okolicznościami, np. ciężką chorobą, brakiem domowników lub zdarzeniem losowym. Wówczas obowiązek powiadomienia należy spełnić niezwłocznie po ustaniu przeszkody.
Jeśli jednak pracownik nie poinformuje pracodawcy o nieobecności, Kodeks pracy przewiduje możliwość nałożenia kar porządkowych – od upomnienia, przez naganę, aż po rozwiązanie umowy o pracę w trybie dyscyplinarnym.
Orzecznictwo Sądu Najwyższego
Inspekcja przypomina wyrok Sądu Najwyższego (sygn. I PK 639/03), w którym wskazano, że pracownik musi z własnej inicjatywy, w sposób wiarygodny i bez nieuzasadnionej zwłoki, poinformować o nieobecności. Rażące niedbalstwo lub zaniechanie tego obowiązku może być uznane za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, co daje pracodawcy prawo do zwolnienia w trybie natychmiastowym.
Podstawa prawna
Obowiązek wynika z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie usprawiedliwiania nieobecności w pracy. Dokument ten precyzuje, że jeśli pracownik wie z wyprzedzeniem o przyczynie nieobecności, musi powiadomić o niej pracodawcę. W przypadku nagłych zdarzeń informacja powinna trafić do przełożonego nie później niż w drugim dniu absencji.
Konsekwencje dla pracownika
Nieprzekazanie informacji w odpowiedni sposób może być traktowane jako nieprzestrzeganie organizacji pracy (art. 108 Kodeksu pracy). To daje pracodawcy podstawę do zastosowania sankcji porządkowych, a w przypadkach rażących – do rozwiązania umowy o pracę z winy pracownika.
Eksperci PIP podkreślają, że przestrzeganie tych zasad leży zarówno w interesie pracownika, jak i pracodawcy. Dzięki temu unika się sporów i nieporozumień dotyczących nieobecności, a dokumentacja kadrowa pozostaje zgodna z prawem.
Źródło: PIP
