Niepozorna polska gwiazda
Hania Rani, a właściwie Hanna Raniszewska, to jedna z najciekawszych polskich artystek współczesnej sceny muzycznej, której twórczość łączy elementy muzyki klasycznej, eksperymentalnej elektroniki oraz dźwięków ilustracyjnych. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła już w wieku siedmiu lat. Podobno już cztery lata później rozpoczęła eksperymenty z innymi stylami muzycznymi. W 2009 roku ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego. Jest absolwentką klasy fortepianu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Berlinie.Jej kompozycje urzekają subtelnością, emocjonalną głębią i hipnotyzującą atmosferą, a jej wyjątkowy talent został doceniony zarówno w Polsce, jak i za granicą. W 2024 roku Hania Rani zdobyła prestiżową nagrodę Fryderyk za swoje najnowsze dokonania w dziedzinie muzyki filmowej i ilustracyjnej, co stanowi kolejny dowód na jej niezwykły kunszt artystyczny.

Początki i muzyczne inspiracje
Muzyczne inspiracje Hany Raniszewskiej obejmują zarówno kompozytorów klasycznych, takich jak Claude Debussy, Erik Satie i Philip Glass, jak i współczesnych twórców nurtu neoklasycznego, takich jak Ólafur Arnalds i Nils Frahm.
Pierwszym większym projektem, który zwrócił na nią uwagę, był duet Tęskno, który współtworzyła z Joanną Longić. Ich album Mi (2018) zdobył uznanie krytyków i słuchaczy jako jedno z najciekawszych wydawnictw polskiej muzyki alternatywnej.
Solowy album Esja
W 2019 roku ukazał się jej debiutancki solowy album Esja, który składał się z minimalistycznych, ale pełnych emocji kompozycji fortepianowych. Płyta zdobyła ogromne uznanie w Polsce i za granicą, a Hania Rani zaczęła koncertować w prestiżowych salach, takich jak The Roundhouse w Londynie, Funkhaus w Berlinie czy Filharmonia Narodowa w Warszawie.
Rani w wywiadzie dla „Twojego Stylu” wspominała koncert, na którym po raz pierwszy mogła zaprezentować swoje autorskie aranżacje szerszej publiczności:
„Pamiętam, jak denerwowałam się przed tym koncertem. Z samego występu zapamiętałam za to niewiele, bo tak wiało, że zrywało nam nuty i trzeba było improwizować, przyczepiając je do pulpitów klamerkami do prania. Dziś myślę, że nie byłabym w tym miejscu, w którym jestem teraz, bez tamtego projektu.„
Rok później wydała Home (2020), które wprowadziło do jej brzmienia wokale i warstwę elektroniczną. Album ten umocnił jej pozycję jako jednej z najbardziej kreatywnych i wszechstronnych artystek polskiej sceny muzycznej.
Film i Teatr
Jednym z najważniejszych aspektów jej twórczości jest komponowanie muzyki do filmów i spektakli teatralnych. Współpracowała m.in. przy produkcjach:
„Pradziady” (2018, reż. Michał Zdunik) – spektakl Teatru Telewizji,
„Jak najdalej stąd” (2020, reż. Piotr Domalewski),
„xABO. Ksiądz Boniecki” (2020, reż. Aleksandra Potoczek),
„I Giacomettis” (2023) – dokument o szwajcarskim artyście Alberto Giacomettim.
W 2023 roku Hania Rani po raz pierwszy stworzyła ścieżkę dźwiękową do międzynarodowego serialu „The Lost Flowers of Alice Hart” (Amazon), w którym główną rolę zagrała Sigourney Weaver. Jej muzyka doskonale podkreślała atmosferę produkcji, potwierdzając jej zdolność do budowania emocjonalnych pejzaży dźwiękowych.
Sukces na Spotify i YouTube
Hania Rani zdobywa coraz większą popularność w serwisach streamingowych. Jej utwór „Dreams” osiągnął ponad 15 milionów 800 tysięcy odtworzeń na Spotify, co jest imponującym wynikiem dla artystki tworzącej muzykę instrumentalną i alternatywną. Łączna liczba odtworzeń jej twórczości na platformie przekroczyła 15 milionów, co świadczy o rosnącej globalnej rozpoznawalności jej muzyki.
Na YouTube także odnosi sukcesy – jeden z jej koncertów został odtworzony ponad 7 milionów razy! Pod nagraniami jej utworów pojawiają się setki komentarzy od zachwyconych słuchaczy z różnych zakątków świata. Oto jeden z nich, który oddaje charakter jej twórczości:
@jupitereye4322 (10 miesięcy temu):
„What in the World did I just listen to? It is like a stream, a river, carrying you and liberating you from the rigidity of your own perception. It rebuilds your thoughts while you’re thinking. It is like you are dissolving into yourself. I can’t find the words…”
„Czego ja właśnie słuchałem? To jest jak strumień, rzeka, która niesie cię i uwalnia od sztywności własnej percepcji. Odbudowuje twoje myśli, kiedy jeszcze myślisz. To tak, jakbyś rozpuszczał się wewnątrz siebie. Nie potrafię znaleźć słów…”
To doskonale pokazuje, jak głęboko jej muzyka rezonuje z odbiorcami, przenosząc ich w niemal transcendentalne doświadczenie dźwiękowe.
Kariera, nagrody, światowe wytwórnie
W ciągu swojej kariery Hania Rani zdobyła wiele prestiżowych nagród, w tym:
- Fryderyka 2020 w czterech kategoriach: Album Roku Alternatywa, Nowe Wykonanie (z Melą Koteluk), Fonograficzny Debiut Roku i Kompozytor Roku,
- Nagrodę Opus Klassik 2022 za najlepszy teledysk roku (Malasana),
- Kontrakt z prestiżową wytwórnią Deutsche Grammophon,
- Fryderyka 2024 za muzykę ilustracyjną i filmową.
- Dyskografia – Muzyczna Podróż Hani Rani
- Biała Flaga (2015) – z Dobrawą Czocher
- Mi (2018) – z zespołem Tęskno
- Esja (2019) – debiutancki album solowy
- Home (2020)
- Music for Film and Theatre (2021)
- Inner Symphonies (2021) – z Dobrawą Czocher
- Venice – Infinitely Avantgarde (2022)
- On Giacometti (2023)
- The Last Flowers of Alice Hart (2023)
- Ghosts (2023)
Hania Rani to artystka, która konsekwentnie rozwija swój unikalny styl, łącząc klasyczną wrażliwość z nowoczesnymi elementami. Jej muzyka to nie tylko dźwięki – to emocje, historie i pejzaże dźwiękowe, które dotykają duszy. Dzięki swojej wrażliwości i talentowi stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystek na międzynarodowej scenie. Zdobycie Fryderyka w 2024 roku jest kolejnym potwierdzeniem jej niezwykłej ścieżki artystycznej, która inspiruje i zachwyca słuchaczy na całym świecie.