Gigantyczny projekt drogowy ma odciążyć stolicę i poprawić połączenia międzyregionalne, jednak mieszkańcy i samorządy protestują przeciwko planowanemu przebiegowi trasy.
Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) to jedna z największych i najbardziej strategicznych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Choć projekt ma ogromne znaczenie dla poprawy ruchu tranzytowego i komunikacji w regionie, jego realizacja budzi sprzeciw ze strony mieszkańców, ekologów i samorządowców. Sporne są zwłaszcza kwestie środowiskowe oraz planowane wywłaszczenia.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej: jedni za, drudzy przeciw
Obecne drogi szybkiego ruchu wokół Warszawy, takie jak S8 czy Południowa Obwodnica Warszawy, są permanentnie przeciążone. Tylko przez most Grota-Roweckiego przejeżdża nawet 200 tys. pojazdów na dobę. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma przejąć ruch tranzytowy i połączyć stolicę z głównymi ośrodkami gospodarczymi – Trójmiastem, Krakowem, Bydgoszczą, Szczecinem i drogami Via Baltica.

Projekt jednak nie przebiega bezproblemowo. Mieszkańcy Wiązownej, Otwocka, Dębego Wielkiego oraz sejmik województwa mazowieckiego wyrażają stanowczy sprzeciw wobec planowanego przebiegu trasy, szczególnie przez tereny Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. Obawy budzą m.in. hałas, smog, ingerencja w przyrodę oraz perspektywa wywłaszczeń.
Etapy realizacji i zmiany w planach
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prowadzi obecnie prace przygotowawcze do budowy północno-wschodniej części OAW. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zatwierdził rozpoczęcie kolejnych etapów, a przetargi mają zostać ogłoszone jeszcze w 2025 roku.
Niektóre gminy zaprezentowały już mapy z nowymi wariantami przebiegu trasy, które mają uwzględniać postulaty lokalnych społeczności oraz ograniczyć wpływ inwestycji na środowisko. Dialog z mieszkańcami trwa, a konsultacje społeczne odbywają się cyklicznie.
Trójmiasto pokazuje, że się da
Dla porównania – budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT), będącej częścią drogi ekspresowej S6, przebiega znacznie sprawniej. Odcinek Chwaszczyno–Żukowo ma być gotowy już w kwietniu 2025 r., a cała inwestycja zakończyć się ma we wrześniu tego samego roku. OMT połączy Trasę Kaszubską z południową obwodnicą Gdańska i skutecznie odciąży zatłoczoną S6.
Program 100 Obwodnic: jak idzie realizacja?
W ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100), którego budżet wynosi 28 mld zł, do końca 2024 roku oddano pięć obwodnic, a kolejne dziesięć ma zostać ukończonych do końca roku. W budowie znajduje się obecnie 21 tras o łącznej długości 171 km, a dla 15 kolejnych trwa przetarg. Celem programu jest poprawa bezpieczeństwa, zmniejszenie korków i odciążenie lokalnych społeczności.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma potencjał, by radykalnie poprawić system komunikacyjny wokół stolicy. Jednak jej realizacja nie może się odbywać kosztem środowiska i lokalnych społeczności. Sukces inwestycji zależy od transparentnego dialogu i mądrej rewizji planów. Przykład Trójmiasta pokazuje, że można zrealizować podobne przedsięwzięcie w zgodzie z mieszkańcami i naturą.
Źródła:
- Gazeta.pl https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,31844580,aglomeracyjna-obwodnica-warszawy-wraca-nowym-sladem-wsrod.html
- Trojmiasto.pl https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Obwodnica-Metropolitalna-Trojmiasta-gotowa-w-90-proc-Co-sie-zmienilo-na-placu-budowy-OMT-n196919.html
- GDDKIA https://www.gov.pl/web/gddkia/program-budowy-100-obwodnic—sprawdzamy-postep-prac-2024