Nastolatki blisko jedną piątą doby spędzają w internecie. Raport NASK pokazuje, jak wygląda cyfrowa codzienność młodzieży

Ewa Gładysz avatar
Ewa Gładysz
Udostępnij artykuł
dziecko ze smartfonem/ fot: Julia Coimbra/ Unsplash

Nastolatki spędzają średnio 5 godzin dziennie online. Raport NASK ujawnia, że dzieci coraz wcześniej dostają smartfony i częściej stykają się z cyberprzemocą.


Nastolatki w internecie – jak wygląda ich cyfrowa codzienność?

Według najnowszego raportu „Nastolatki” opublikowanego przez NASK, młodzież w Polsce spędza w internecie blisko jedną piątą doby. W dni powszednie średnio 5 godzin dziennie, a w weekendy ponad 5 godzin i 16 minut.

– „Pokazujemy rzeczywistość nastolatków, dla których cyfrowy świat stał się nieodłączny. To największe tego typu badanie w Polsce, prowadzone już po raz szósty”

– wyjaśnia Radosław Nielek, dyrektor NASK-PIB.

Badanie ujawnia, że młodzież coraz wcześniej dostaje dostęp do smartfonów – 40 proc. dzieci ma swój telefon przed 9. urodzinami. Urządzenia mobilne zdominowały życie młodych ludzi – korzysta z nich aż 93 proc. badanych.


Rozdźwięk między rodzicami a dziećmi

Raport pokazuje ogromną różnicę między tym, co myślą rodzice, a tym, co faktycznie robią dzieci. Różnica ta w dni powszednie to średnio godzina, a w weekendy – 21 minut.

– „Podobnie z kontrolą dostępu do treści dla dorosłych – 58 proc. rodziców deklaruje, że ją sprawuje, ale tylko 18 proc. młodych to potwierdza. To statystyczna przepaść”

– zaznacza Agnieszka Ładna, kierowniczka Zespołu badań nad cyberprzestrzenią i cyberbezpieczeństwem w NASK.

Choć 57 proc. dorosłych twierdzi, że ustala zasady korzystania z internetu, przyznaje się do tego jedynie 21 proc. nastolatków.

dziewczyna ze smartfonem/ Opsec4Kids_Mat. prasowy (002)
dziewczyna ze smartfonem/ Opsec4Kids_Mat. prasowy (002)

Sztuczna inteligencja i ryzykowne treści

Sztuczna inteligencja coraz częściej towarzyszy młodym. 48 proc. używa jej do nauki, 40 proc. do odrabiania lekcji, a 23 proc. traktuje jako rozrywkę. Tymczasem 43 proc. rodziców uważa, że ich dzieci w ogóle nie korzystają z AI, a kolejne 30 proc. nie ma pewności.

– „AI staje się elementem codzienności, ale wielu dorosłych w ogóle tego nie dostrzega”

– komentuje Filip Konopczyński, dyrektor Biura analiz i badań w NASK.

Równolegle młodzież spotyka się w internecie z ryzykownymi zjawiskami. Ponad 25 proc. otrzymało nagie lub półnagie zdjęcia, a 33 proc. chłopców brało udział w internetowych wyzwaniach. 22 proc. nastolatków oglądało patostreamy, które wciąż są popularne w sieci.


Dzieci w internecie – raport 2025

Uzależnienie od telefonu i multiskreening

Problemem staje się także uzależnienie od telefonu. 31 proc. nastolatków ma trudność z rozstaniem z urządzeniem, a co czwarty odczuwa fizyczne i emocjonalne skutki nadużywania.

– „Multiskreening to nowa norma – młodzi skrolują podczas jedzenia, zasypiania czy nauki. Aż 58 proc. nastolatków, w tym 66 proc. dziewcząt, korzysta z internetu równolegle z innymi czynnościami”

– dodaje Konopczyński.


Cyberprzemoc coraz powszechniejsza

Niepokoi także skala cyberprzemocy. Najczęściej przybiera ona formę wyzywania (29 proc.), ośmieszania (19 proc.), poniżania (18 proc.) i straszenia (13 proc.). Aż 17 proc. młodzieży nie potrafi określić, czy padło jej ofiarą – granica między przemocą a codziennością w sieci zaczyna się zacierać.

– „Granice między żartem a przemocą w internecie są coraz mniej wyraźne. Dlatego tak ważne jest, by rozmawiać z dziećmi o higienie cyfrowej”

– podkreśla Anna Rywczyńska, kierowniczka Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń w NASK.


Kot vs dziecko: czas, uwaga i ojcostwo (2025)

Głos polityków: bezpieczeństwo dzieci w sieci priorytetem

Na potrzebę działań zwrócił uwagę Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji:


– „Chcemy, żeby internet był bardziej przyjazny, a prawo w tym obszarze bardziej zrozumiałe. Internet pomaga, ale może być też źródłem patologii czy hejtu”.

Podczas otwarcia 19. Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie” głos zabrała także Barbara Nowacka, minister edukacji:


– „Bezpieczny internet to wspólna odpowiedzialność nas wszystkich – administracji, edukatorów, rodziców i samych dzieci. Tylko poprzez współpracę możemy skutecznie chronić młode pokolenie”.


Internet w edukacji i rozrywce

Choć internet niesie zagrożenia, pozostaje też ważnym narzędziem edukacyjnym. 25 proc. nastolatków używa go do nauki i rozwijania zainteresowań, a aż 70 proc. korzysta z narzędzi AI jako wsparcia w edukacji.

Tradycyjne źródła wiedzy tracą na znaczeniu – Wikipedia spadła z 76 proc. (2018) do 23 proc. (2024), a Google z 63 proc. do 45 proc. Niezmiennie wysoko pozostaje YouTube, który służy zarówno edukacji, jak i rozrywce.

Polscy badacze odkryli dwie melodie w rękopisie Chopina

Wnioski z raportu

Raport „Nastolatki” to ostrzeżenie, ale też wskazówka dla dorosłych. Pokazuje, że młodzi ludzie w cyfrowym świecie potrzebują nie tylko ograniczeń, lecz przede wszystkim mądrego wsparcia rodziców i edukatorów.

– „Wyniki badań są drogowskazem dla działań profilaktycznych. Tematy higieny cyfrowej muszą być obecne w domowych rozmowach”

– podsumowuje Rywczyńska z NASK.


Źródła: NASK, MEN

Ewa Gładysz avatar
Ewa Gładysz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *