Cybertruck się rozkleja – Tesla wzywa niemal wszystkie auta do serwisów!

Data:

To już ósma akcja serwisowa Cybertucka!

Tesla znów znalazła się w centrum uwagi, i to nie z powodu rewolucyjnej technologii, lecz poważnego błędu konstrukcyjnego. Firma ogłosiła kolejną, ósmą już w historii modelu Cybertruck, akcję serwisową – tym razem związaną z ryzykiem odpadnięcia jednego z elementów nadwozia. Problem dotyczy aż 46 096 egzemplarzy wyprodukowanych od listopada 2023 roku do końca lutego 2025.


Co się stało?

Jak wynika z dokumentów przekazanych do amerykańskiej agencji NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), chodzi o tzw. cantrail – stalową listwę biegnącą wzdłuż dachu i przedniej szyby pojazdu. W Cybertrucku element ten był przyklejany do nadwozia specjalnym klejem, jednak zastosowana substancja okazała się podatna na embrittlement, czyli kruchość wywoływaną warunkami atmosferycznymi, zwłaszcza ekstremalnymi temperaturami i wilgocią.

Tesla przyznała, że problem może prowadzić do oderwania się listwy w czasie jazdy, co stanowi poważne zagrożenie dla innych uczestników ruchu. To jeden z pierwszych przypadków, gdy usterki w Cybertrucku nie można naprawić zdalnie przez aktualizację oprogramowania – co było do tej pory znakiem rozpoznawczym marki.

„Zastosowany klej nie był odporny na degradację w wyniku działania środowiska, co skutkowało utratą przyczepności. Nowe rozwiązanie będzie obejmować zarówno poprawiony klej, jak i fizyczne mocowanie listwy przy użyciu metalowego trzpienia i nakrętki”

– informuje dokument Tesli opublikowany przez NHTSA.


Tesla kontra fizyka – czyli historia z klejem

Choć może brzmieć to niecodziennie, użycie klejów do montażu elementów karoserii nie jest nowością w branży motoryzacyjnej. Wielu producentów stosuje je zamiast śrub czy nitów, ponieważ kleje pozwalają zredukować wagę i zwiększyć sztywność strukturalną. Problem pojawia się, gdy substancje klejące nie są odpowiednio dobrane do warunków eksploatacyjnych.

Tesla nie wskazała, czy doszło do jakichkolwiek incydentów na drogach, jednak skala i zakres akcji sugerują, że usterka została uznana za poważną.


Ósmy raz w dwa lata – historia usterek Cybertrucka

Nowy Cybertruck, choć zbudowany z futurystycznych paneli ze stali nierdzewnej i zaprojektowany jako symbol siły Tesli, ma już na koncie osiem oficjalnych akcji serwisowych. Oto przegląd dotychczasowych wezwań do serwisu:

  1. Tire Pressure Monitoring System (TPMS) – niepoprawne działanie kontrolki ciśnienia w oponach (2024-2025 Cybertruck, Model 3, Model Y).
  2. Awaria falownika napędu – możliwa utrata napędu do kół (2024 Cybertruck).
  3. Opóźniony obraz z kamery cofania – niespełnienie norm FMVSS 111 (2024 Cybertruck).
  4. Luźna nakładka w przestrzeni ładunkowej – nieprawidłowe przyklejenie panelu (2024 Cybertruck).
  5. Usterka silnika wycieraczek – przeciążenie prądowe prowadzące do awarii (2024 Cybertruck).
  6. Odrywająca się nakładka pedału gazu – ryzyko zablokowania pedału przez elementy wnętrza (2024 Cybertruck).
  7. Nieprawidłowa czcionka ostrzeżeń na desce rozdzielczej – naruszenie norm FMVSS 105 i 135 (Cybertruck i inne modele 2012–2024).

Cybertruck w liczbach – więcej problemów niż produkcji

Paradoksalnie, skala najnowszego wezwania ujawniła też przybliżoną liczbę dostarczonych Cybertrucków – mniej niż 50 000 sztuk. To znacznie poniżej wcześniejszych zapowiedzi Elona Muska, który w 2019 roku ogłosił milion zamówień i plany produkcji pół miliona sztuk rocznie.

W praktyce oznacza to, że Tesla zrealizowała mniej niż 10% zapowiadanej skali produkcji, mimo że od rozpoczęcia dostaw minęły już ponad dwa lata.


Co dalej?

Tesla poinformowała, że wymiana kleju i montaż nowego elementu potrwa kilka godzin i będzie przeprowadzana bezpłatnie w centrach serwisowych. Firma zapewnia, że nowa metoda montażu zapewni trwałość i bezpieczeństwo – choć zaufanie do modelu Cybertruck może już być poważnie nadwątlone.

Warto zauważyć, że sytuacja ta wpisuje się w szerszy kontekst problemów Tesli w 2025 roku – spadek wartości akcji, rosnąca konkurencja ze strony chińskich producentów, a także malejący entuzjazm wokół pojazdów elektrycznych na kluczowych rynkach (USA, Europa).


Źródła:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Ponad podziałami dla edukacji. Sejm blisko przyjęcia dużej nowelizacji Karty Nauczyciela

W Sejmie trwają prace nad największą od lat nowelizacją...

I rak, i ryba. Czy pomogą nam usunąć mikroplastik ze środowiska?

Plastik w rzekach, morzach i oceanach to poważny problem....

Komisja Europejska chce pełnej elektryfikacji flot firmowych do 2030 roku. Czy zmiany będą dotyczyć także JDG?

Komisja Europejska planuje kolejne zaostrzenie polityki klimatycznej. Zgodnie z...

Na Pol’and’Rocku zbadasz piersi, prostatę i wątrobę. Fani już mocno dojrzali ;)

Rock, wolność i… profilaktyka. Pol’and’Rock Festival dba o zdrowie uczestników....