Choć 72% Polaków dostrzega potencjał rozwojowy kraju, aż 41% uważa, że Polska pozostaje w tyle za Europą. Kampania „We Did It In Poland” ma to zmienić, promując innowacje i budując narodową dumę.
Polacy coraz częściej dostrzegają własne osiągnięcia i są z nich dumni, jednak wciąż brakuje im wiary w sukcesy kraju na arenie międzynarodowej. Kampania społeczna „We Did It In Poland”, zainicjowana przez Fundację WłączeniPlus, ma na celu zmianę tego postrzegania, ukazując Polskę jako kraj innowacyjny i dynamiczny.
Polacy o sobie: duma z rozwoju i wykształcenia
Badania przeprowadzone przez agencję Grupa 4P na zlecenie Fundacji WłączeniPlus w grudniu 2024 roku pokazują, że 60% Polaków jest dumnych ze swojego rozwoju osobistego, a 57% z poziomu swojego wykształcenia. Ponadto, 51% respondentów ceni sobie przebieg swojej kariery zawodowej. Duma z własnych osiągnięć i zaradności jest również istotnym elementem tożsamości Polaków.

Dla 36% Polaków dzieci są głównym powodem do dumy, a dla 15% jest to rodzina. Kobiety częściej wskazują dzieci jako powód do dumy (48%), podczas gdy mężczyźni częściej podkreślają znaczenie rodziny (20%). Praca i dobra materialne są mniej istotne, jako powód do dumy wskazuje je odpowiednio 6% i 3% badanych.
Polska w oczach Polaków: potencjał kontra sceptycyzm
Choć 72% Polaków uważa, że Polska ma duży potencjał rozwojowy, aż 41% respondentów sądzi, że kraj pozostaje w tyle za innymi krajami Europy. Dodatkowo, 69% badanych uważa, że Polacy potrafią działać wspólnie tylko w ramach zrywów. Tylko 32% wierzy, że większe przedsięwzięcia w Polsce mają szanse powodzenia.
Olga Kozierowska, pomysłodawczyni kampanii „We Did It In Poland” i prezeska Fundacji WłączeniPlus, komentuje:
„Mimo że większość Polaków dostrzega duży potencjał rozwojowy naszego kraju, to jednak nadal spory odsetek uważa, że Polska odstaje pod tym względem od innych europejskich narodów. Dlatego nasza akcja społeczna edukuje i uświadamia, że rodzime firmy są kreatywne, innowacyjne i przedsiębiorcze, rozwijają się także za granicą. Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się gospodarczo krajów.”
Kampania „We Did It In Poland”: cele i działania
Kampania „We Did It In Poland” została objęta patronatem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Jej celem jest wzmocnienie wizerunku Polski jako innowacyjnego, dynamicznego i nowoczesnego kraju, wnoszącego istotny wkład w rozwój Unii Europejskiej. Kampania ma też inicjować rozmowę o polskich sukcesach, aktywizować Polaków i zachęcać do dzielenia się w mediach społecznościowych swoimi historiami, zdjęciami czy filmami związanymi z tym, co osiągnęli, co ich w Polsce inspiruje, co lub kogo w naszym kraju podziwiają.
Interaktywna wystawa na Stadionie Narodowym
Od 4 kwietnia 2025 roku na Stadionie Narodowym w Warszawie można zobaczyć interaktywną wystawę prezentującą wybrane innowacje, którymi jako Polki i Polacy możemy się pochwalić. Ekspozycja to trójwymiarowa makieta Polski, po której porusza się elektryczny pociąg sterowany przez odwiedzających. Każda stacja symbolizuje inną polską innowację, a na ekranach wyświetlane są animacje opowiadające o konkretnym osiągnięciu. Dodatkową atrakcją jest widok z perspektywy maszynisty transmitowany na żywo.
Później będzie ona zaprezentowana na IMPACT CEE w Poznaniu, Woman in Tech w Warszawie oraz podczas uroczystej gali finałowej XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Premiera ekspozycji odbyła się w Brukseli, gdzie została zaprezentowana pośród europejskich urzędników i liderów ze świata biznesu.
Edukacja i świadomość jako klucz do dumy narodowej
Maia Mazurkiewicz, prezeska zarządu Fundacji PZU, podkreśla:
„Duma z Polski i poczucie tożsamości narodowej pozostają trwałymi fundamentami, na których Polacy budują swoje życie prywatne i społeczne. Wskazania respondentów jasno pokazują, że przywiązanie do ojczyzny idzie w parze z troską o rodzinę, bliskich i przyszłe pokolenia. To właśnie z tych wartości wyrasta naturalna potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa – zarówno osobistego, jak i wspólnotowego – oraz zaangażowania w rozwój własny i rozwój kraju.”
Źródło informacji: Fundacja WłączeniPlus