Pierwszy Boeing 737 MAX 8 LOT-u ląduje dziś w Warszawie!

Pierwszy z trzynastu Boeingów 737 MAX 8 dołącza Pierwszy z trzynastu Boeingów 737 MAX 8 dołącza do floty LOT. Nowy samolot ma wzmocnić flotę krótkiego i średniego zasięgu.
Polskie Linie Lotnicze LOT odbierają dziś pierwszy z trzynastu zamówionych samolotów Boeing 737 MAX 8. Nowa maszyna przylatuje do Warszawy z fabryki Boeinga w Seattle i ma wylądować na Lotnisku Chopina w godzinach popołudniowych.
To pierwszy nowy Boeing LOT-u, który trafia do floty z całkowicie nową aranżacją kabiny pasażerskiej. Zmiany dotyczą nie tylko wyglądu wnętrza, ale również foteli, oświetlenia oraz organizacji przestrzeni dla pasażerów.
Dzisiejsze lądowanie otwiera realizację większego zamówienia na trzynaście samolotów tego typu. Kolejne Boeingi 737 MAX 8 mają dołączać do floty w kolejnych miesiącach.
Decyzja o dalszym inwestowaniu w program 737 MAX zapada w czasie, gdy Boeing wciąż odbudowuje zaufanie po kryzysie sprzed kilku lat. LOT, podobnie jak inne linie lotnicze, kierują się dziś przede wszystkim dostępnością nowoczesnych samolotów i kosztami ich eksploatacji.

Nie mamy Waszej walizki, i co nam Państwo zrobią? PLL LOT na dywaniku prezesa UOKiK
Boeing 737 MAX 8 we flocie LOT
Boeing 737 MAX 8 to samolot wąskokadłubowy przeznaczony do obsługi tras europejskich i regionalnych. Konstrukcyjnie wywodzi się z rodziny 737, ale został istotnie zmieniony pod względem napędu i aerodynamiki.
Przez wiele lat LOT opierały flotę krótkiego zasięgu na Boeingach 737-800. Były to maszyny sprawdzone, jednak coraz mniej konkurencyjne pod względem zużycia paliwa i kosztów operacyjnych.
Wprowadzenie MAX-ów nie oznacza nagłej rewolucji w funkcjonowaniu przewoźnika. To stopniowe przechodzenie na nowszy typ samolotu, który ma zastępować starsze maszyny.
Nowe Boeingi 737 MAX 8 mają obsługiwać głównie najbardziej obciążone połączenia europejskie, gdzie kluczowe znaczenie mają częstotliwość rejsów, punktualność oraz koszt jednego miejsca.
Dane techniczne Boeing 737 MAX 8
Boeing 737 MAX 8 ma 39,5 metra długości i 35,9 metra rozpiętości skrzydeł. Zasięg samolotu wynosi około 6 570 kilometrów, co pozwala obsługiwać większość tras europejskich.
Kabina może pomieścić maksymalnie 189 pasażerów. Ostateczny układ siedzeń zależy od decyzji przewoźnika, jednak standardem w tym segmencie pozostaje konfiguracja jednoklasowa.
Samolot napędzają silniki CFM LEAP-1B. To one odpowiadają za niższe zużycie paliwa i mniejszy hałas w porównaniu ze starszymi wersjami Boeinga 737.
Zmodyfikowane skrzydła z nowymi wingletami poprawiają aerodynamikę i stabilność lotu, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji.

Nowe połączenia lotnicze z Polski zimą 2025/2026. Ryanair i Wizz Air stawiają na Hiszpanię, Maroko i Portugalię
Nowa kabina pasażerska. Co się zmienia
Kabina w nowym Boeingu 737 MAX 8 nie jest efektem pojedynczych poprawek ani kosmetycznych zmian. Została zaprojektowana jako jeden, spójny projekt przygotowany od podstaw.
W starszych samolotach LOT-u wnętrza często różniły się między sobą, ponieważ były modernizowane etapami i według różnych standardów. Pasażerowie mogli zauważyć wyraźne różnice między poszczególnymi maszynami.
W MAX-ach wszystkie elementy kabiny zaplanowano jednocześnie. Dotyczy to wyglądu foteli, kolorystyki ścian i sufitu, oświetlenia LED oraz schowków bagażowych.
Nowa kabina ma stać się wzorem dla kolejnych dostaw i punktem odniesienia przy przyszłych modernizacjach floty.
Fotele RECARO R2 w nowych Boeingach
Jednym z kluczowych elementów nowej kabiny są fotele RECARO R2, produkowane w fabryce RECARO Aircraft Seating w Świebodzinie. Ten model został wybrany jako standard wyposażenia nowych Boeingów 737 MAX 8.
Jak podkreśla prezes PLL LOT Michał Fijoł:
„Wybór foteli RECARO do nowych samolotów LOT-u to decyzja podjęta z myślą o wygodzie pasażerów, oparta na komforcie i jakości. Nie bez znaczenia jest również fakt, że są produkowane w Polsce.”

Każde miejsce wyposażono w gniazdo zasilania o mocy 60 watów, umożliwiające ładowanie urządzeń elektronicznych podczas lotu. Zastosowano także uchwyt typu BYOD do korzystania z telefonu lub tabletu.
Fotele mają regulowane zagłówki, przedłużone podłokietniki oraz profilowane oparcia z pianką poprawiającą wygodę. Stoliki są lekkie i przesuwne, przystosowane do intensywnego użytkowania.
Oświetlenie, materiały i organizacja przestrzeni
Kabina korzysta z oświetlenia LED o zmiennej barwie światła. Inne ustawienia stosowane są podczas boardingu, inne w trakcie lotu, a inne przed lądowaniem.
Kolorystyka wnętrza jest stonowana i spokojna. Zrezygnowano z kontrastowych zestawień na rzecz barw, które porządkują przestrzeń i nie męczą wzroku.
Materiały wykończeniowe dobrano z myślą o trwałości i łatwym utrzymaniu czystości. Ma to znaczenie przy intensywnej eksploatacji samolotów na trasach europejskich.
Zmiany objęły także schowki bagażowe, które są większe i wygodniejsze w użyciu.

Produkcja i harmonogram dostaw
Nowy Boeing 737 MAX 8 powstał w fabryce Boeinga w Renton w stanie Waszyngton. To główne miejsce montażu wszystkich samolotów z rodziny 737, które trafiają do linii lotniczych na całym świecie.
Po kryzysie sprzed kilku lat program 737 MAX jest dziś prowadzony pod ściślejszym nadzorem niż wcześniej. Każda nowa maszyna przechodzi rozszerzone kontrole techniczne, a proces jej odbioru jest dokładniej sprawdzany przez regulatorów lotniczych.
LOT zapowiadają, że w pierwszym kwartale 2026 roku do floty ma trafić pięć kolejnych samolotów tego typu. Dostawy będą rozłożone w czasie, a nowe Boeingi będą pojawiać się we flocie stopniowo.
Prowadzone są także rozmowy na temat wcześniejszych terminów kolejnych dostaw. Ich wynik zależy od tempa produkcji Boeinga oraz sytuacji w globalnym łańcuchu dostaw, który w ostatnich latach często wpływał na harmonogramy odbiorów.

Chiny wstrzymują zakupy samolotów w USA. Mocny cios w Boeinga
Koszty zakupu i eksploatacji
Katalogowa cena Boeinga 737 MAX 8 wynosi około 120 milionów dolarów. Jednak jest to cena ofertowa, w kontraktach ceny ustalane są indywidualnie i zależą od skali zamówienia oraz warunków umowy.
Reuters, opisując zamówienia Boeinga składane przez linie takie jak Ryanair, Southwest Airlines czy United Airlines, informował, że faktyczne ceny są znacznie niższe od katalogowych, choć dokładne kwoty nie są publicznie podawane. Agencja opierała się przy tym na analizie wartości całych zamówień oraz danych finansowych przewoźników.
W przypadku LOT-u szczegóły finansowe kontraktu na Boeingi 737 MAX 8 także nie są podawane do publicznej wiadomości. Dla przewoźnika kluczowe znaczenie mają jednak koszty późniejszego użytkowania samolotów, a nie tylko sama cena zakupu.
Boeing 737 MAX 8 zużywa mniej paliwa niż starsze wersje 737, co przy dużej liczbie rejsów w ciągu roku przekłada się na realne oszczędności oraz niższą emisję dwutlenku węgla.

Wyciągajcie pieniądze ze skarpet! Biznesdżety kupujcie, bo wszystkie sprzedadzą!
Problemy programu Boeing 737 MAX
Program Boeing 737 MAX był obiektem globalnych kontroli i dochodzeń po dwóch katastrofach lotniczych w latach 2018 i 2019. W październiku 2018 roku w Indonezji rozbił się samolot linii Lion Air, a w marcu 2019 roku doszło do katastrofy maszyny Ethiopian Airlines. W obu wypadkach zginęło łącznie 346 osób.
Po drugiej katastrofie organy nadzoru lotniczego na całym świecie zdecydowały o uziemieniu wszystkich samolotów tego typu. Decyzje takie podjęły m.in. amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Uziemienie floty trwało kilkanaście miesięcy.
Prowadzone śledztwa wykazały problemy związane z działaniem systemu MCAS, który w określonych warunkach mógł automatycznie korygować pochylenie samolotu. W raportach wskazano również na sposób certyfikacji systemu oraz zakres informacji przekazywanych pilotom.
W odpowiedzi Boeing zmienił oprogramowanie MCAS, ograniczył jego zakres działania i wprowadził dodatkowe zabezpieczenia techniczne. Zmieniono także procedury szkoleniowe, w tym wprowadzono obowiązkowe szkolenia symulatorowe dla załóg.
Proces ponownej certyfikacji był prowadzony równolegle przez regulatorów w Stanach Zjednoczonych, Europie i innych regionach świata. Pierwsze decyzje o przywróceniu 737 MAX do eksploatacji zapadły pod koniec 2020 roku, a w kolejnych miesiącach samoloty stopniowo wracały do regularnych lotów.
Obecnie Boeingi 737 MAX są normalnie eksploatowane przez linie lotnicze na całym świecie i wykonują dużą liczbę rejsów w ruchu regularnym. Dane operacyjne publikowane przez regulatorów i przewoźników nie wskazują na ponadprzeciętną liczbę zdarzeń technicznych w porównaniu z innymi samolotami tej klasy.
Źródło: LOT



