Nastolatki blisko jedną piątą doby spędzają w internecie. Raport NASK pokazuje, jak wygląda cyfrowa codzienność młodzieży

Data:

Nastolatki spędzają średnio 5 godzin dziennie online. Raport NASK ujawnia, że dzieci coraz wcześniej dostają smartfony i częściej stykają się z cyberprzemocą.


Nastolatki w internecie – jak wygląda ich cyfrowa codzienność?

Według najnowszego raportu „Nastolatki” opublikowanego przez NASK, młodzież w Polsce spędza w internecie blisko jedną piątą doby. W dni powszednie średnio 5 godzin dziennie, a w weekendy ponad 5 godzin i 16 minut.

– „Pokazujemy rzeczywistość nastolatków, dla których cyfrowy świat stał się nieodłączny. To największe tego typu badanie w Polsce, prowadzone już po raz szósty”

– wyjaśnia Radosław Nielek, dyrektor NASK-PIB.

Badanie ujawnia, że młodzież coraz wcześniej dostaje dostęp do smartfonów – 40 proc. dzieci ma swój telefon przed 9. urodzinami. Urządzenia mobilne zdominowały życie młodych ludzi – korzysta z nich aż 93 proc. badanych.


Rozdźwięk między rodzicami a dziećmi

Raport pokazuje ogromną różnicę między tym, co myślą rodzice, a tym, co faktycznie robią dzieci. Różnica ta w dni powszednie to średnio godzina, a w weekendy – 21 minut.

– „Podobnie z kontrolą dostępu do treści dla dorosłych – 58 proc. rodziców deklaruje, że ją sprawuje, ale tylko 18 proc. młodych to potwierdza. To statystyczna przepaść”

– zaznacza Agnieszka Ładna, kierowniczka Zespołu badań nad cyberprzestrzenią i cyberbezpieczeństwem w NASK.

Choć 57 proc. dorosłych twierdzi, że ustala zasady korzystania z internetu, przyznaje się do tego jedynie 21 proc. nastolatków.

dziewczyna ze smartfonem/ Opsec4Kids_Mat. prasowy (002)
dziewczyna ze smartfonem/ Opsec4Kids_Mat. prasowy (002)

Sztuczna inteligencja i ryzykowne treści

Sztuczna inteligencja coraz częściej towarzyszy młodym. 48 proc. używa jej do nauki, 40 proc. do odrabiania lekcji, a 23 proc. traktuje jako rozrywkę. Tymczasem 43 proc. rodziców uważa, że ich dzieci w ogóle nie korzystają z AI, a kolejne 30 proc. nie ma pewności.

– „AI staje się elementem codzienności, ale wielu dorosłych w ogóle tego nie dostrzega”

– komentuje Filip Konopczyński, dyrektor Biura analiz i badań w NASK.

Równolegle młodzież spotyka się w internecie z ryzykownymi zjawiskami. Ponad 25 proc. otrzymało nagie lub półnagie zdjęcia, a 33 proc. chłopców brało udział w internetowych wyzwaniach. 22 proc. nastolatków oglądało patostreamy, które wciąż są popularne w sieci.


Dzieci w internecie – raport 2025

Uzależnienie od telefonu i multiskreening

Problemem staje się także uzależnienie od telefonu. 31 proc. nastolatków ma trudność z rozstaniem z urządzeniem, a co czwarty odczuwa fizyczne i emocjonalne skutki nadużywania.

– „Multiskreening to nowa norma – młodzi skrolują podczas jedzenia, zasypiania czy nauki. Aż 58 proc. nastolatków, w tym 66 proc. dziewcząt, korzysta z internetu równolegle z innymi czynnościami”

– dodaje Konopczyński.


Cyberprzemoc coraz powszechniejsza

Niepokoi także skala cyberprzemocy. Najczęściej przybiera ona formę wyzywania (29 proc.), ośmieszania (19 proc.), poniżania (18 proc.) i straszenia (13 proc.). Aż 17 proc. młodzieży nie potrafi określić, czy padło jej ofiarą – granica między przemocą a codziennością w sieci zaczyna się zacierać.

– „Granice między żartem a przemocą w internecie są coraz mniej wyraźne. Dlatego tak ważne jest, by rozmawiać z dziećmi o higienie cyfrowej”

– podkreśla Anna Rywczyńska, kierowniczka Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń w NASK.


Kot vs dziecko: czas, uwaga i ojcostwo (2025)

Głos polityków: bezpieczeństwo dzieci w sieci priorytetem

Na potrzebę działań zwrócił uwagę Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji:


– „Chcemy, żeby internet był bardziej przyjazny, a prawo w tym obszarze bardziej zrozumiałe. Internet pomaga, ale może być też źródłem patologii czy hejtu”.

Podczas otwarcia 19. Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie” głos zabrała także Barbara Nowacka, minister edukacji:


– „Bezpieczny internet to wspólna odpowiedzialność nas wszystkich – administracji, edukatorów, rodziców i samych dzieci. Tylko poprzez współpracę możemy skutecznie chronić młode pokolenie”.


Internet w edukacji i rozrywce

Choć internet niesie zagrożenia, pozostaje też ważnym narzędziem edukacyjnym. 25 proc. nastolatków używa go do nauki i rozwijania zainteresowań, a aż 70 proc. korzysta z narzędzi AI jako wsparcia w edukacji.

Tradycyjne źródła wiedzy tracą na znaczeniu – Wikipedia spadła z 76 proc. (2018) do 23 proc. (2024), a Google z 63 proc. do 45 proc. Niezmiennie wysoko pozostaje YouTube, który służy zarówno edukacji, jak i rozrywce.

Polscy badacze odkryli dwie melodie w rękopisie Chopina

Wnioski z raportu

Raport „Nastolatki” to ostrzeżenie, ale też wskazówka dla dorosłych. Pokazuje, że młodzi ludzie w cyfrowym świecie potrzebują nie tylko ograniczeń, lecz przede wszystkim mądrego wsparcia rodziców i edukatorów.

– „Wyniki badań są drogowskazem dla działań profilaktycznych. Tematy higieny cyfrowej muszą być obecne w domowych rozmowach”

– podsumowuje Rywczyńska z NASK.


Źródła: NASK, MEN

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Ukryty podatek hopów. Dlaczego serwery AI za miliony przegrywają z tańszymi węzłami

Jedna z wrocławskich firm technologicznych kupiła „superserwer AI” za...

Jesteś w PPK? Rząd szykuje cenny prezencik!

Ponad 119 tys. nowych uczestników PPK otrzyma wpłaty powitalne...

Polski Kościół „skamieliną, która musi obumrzeć”. Zaufanie spadło do rekordowo niskiego poziomu

Według najnowszego badania IBRiS poziom zaufania do Kościoła katolickiego...