Obwodnica Łomży w całości oddana do ruchu. S61 domyka polski odcinek Via Baltica

Data:

Kierowcy mogą korzystać z pełnej obwodnicy Łomży w ciągu S61 Via Baltica. Inwestycja odciąży miasto i skróci czas przejazdu do granicy z Litwą.


Obwodnica Łomży otwarta dla kierowców

Od 2 października 2025 roku kierowcy mogą korzystać z pełnej obwodnicy Łomży. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła do ruchu drugą jezdnię w stronę Suwałk. Oznacza to, że cała polska część trasy S61 Via Baltica, licząca ponad 310 km od Warszawy do granicy z Litwą w Budzisku, jest już dostępna w całości.

trasa S 61/ MI
trasa S 61/ MI

Znaczenie dla mieszkańców i regionu

Podczas otwarcia drugiej jezdni obecny był wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, który podkreślił, że nowa trasa ma kluczowe znaczenie zarówno dla lokalnej społeczności, jak i dla całej Europy.

Ta nowoczesna droga zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego w regionie i komfort życia mieszkańców Łomży, którzy teraz odpoczną od ruchu tranzytowego. Obwodnica Łomży była ostatnim brakującym fragmentem S61

– zaznaczył wiceminister.

Mikrosen za kierownicą – zagrożenie na wakacyjnych trasach

Parametry techniczne nowej drogi

Obwodnica Łomży ma długość blisko 13 km i łączy węzeł Łomża Zachód z węzłem Kolno. Trasa obejmuje dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny, przystosowany do przejazdu pojazdów ciężkich o nacisku do 11,5 tony na oś.

Powstały także trzy nowe węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ. Największą konstrukcją całego przedsięwzięcia jest most o długości 1205 metrów nad rzeką Narwią i jej terenami zalewowymi – obecnie najdłuższy most w województwie podlaskim.

trasa S 61/ MI
trasa S 61/ MI

Infrastruktura towarzysząca i ochrona środowiska

Budowa obwodnicy nie ograniczała się wyłącznie do głównej jezdni. W ramach inwestycji powstały także:

  • drogi serwisowe i chodniki,
  • ciągi pieszo-rowerowe,
  • ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe,
  • przejścia dla zwierząt,
  • urządzenia ochrony środowiska.

Równolegle budowany jest również odcinek DK64. Jeszcze w tym roku do użytku zostanie oddany 3-kilometrowy fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa, a w przyszłym roku – kolejne 4 km do Elżbiecina.


Via Baltica – międzynarodowy korytarz

Trasa S61 jest częścią korytarza transportowego Via Baltica, który łączy Warszawę z Litwą, Łotwą i Estonią. Ukończenie obwodnicy Łomży oznacza, że cały polski fragment tej drogi jest już przejezdny.

Droga należy również do transeuropejskiej sieci TEN-T, w ramach korytarzy:

  • Morze Północne – Morze Bałtyckie,
  • Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie.

To inwestycja o strategicznym znaczeniu, zarówno dla tranzytu międzynarodowego, jak i dla lokalnych społeczności, które zyskały poprawę bezpieczeństwa i jakości życia.


Prawo jazdy dla seniorów – badania po 70. roku życia według propozycji UE

Finansowanie inwestycji

Projekt został zrealizowany przy wsparciu środków unijnych. Pierwsza faza inwestycji była współfinansowana z POIiŚ 2014–2020 kwotą 440,4 mln zł. Druga faza, czyli odcinek Łomża Zachód – Kolno, otrzymała dofinansowanie w wysokości 245,9 mln zł z programu FEnIKS 2021–2027.

Łączny koszt całego przedsięwzięcia przekroczył 686 mln zł.


Oddanie do ruchu pełnej obwodnicy Łomży kończy realizację polskiego odcinka S61 Via Baltica. Dzięki temu kierowcy zyskali szybsze i bezpieczniejsze połączenie z krajami bałtyckimi, a mieszkańcy Łomży – wytchnienie od ruchu tranzytowego.

Nowa trasa to przykład inwestycji, która łączy rozwój infrastruktury z troską o środowisko i poprawę jakości życia lokalnych społeczności.

Źródło: MI

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Proces o 18 karpi na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Naukowczyni wolała nóż od młotka

W krakowskim sądzie ruszył proces byłej wykładowczyni Uniwersytetu Rolniczego...

Płace w IT ostro hamują, ale i tak jest czego zazdrościć

Polska notuje rekordowy wzrost inwestycji w sektorze IT –...

Prof. Koji Morita: Japończycy uczą się polskiego, bo kochają Chopina

W Tokio powstał pierwszy podręcznik do nauki języka polskiego...

Wykształcenie czy doświadczenie? Nowy raport EFL pokazuje, co naprawdę liczy się w biznesie

91% przedsiębiorców twierdzi, że doświadczenie jest ważniejsze niż dyplom....