Kierowcy mogą korzystać z pełnej obwodnicy Łomży w ciągu S61 Via Baltica. Inwestycja odciąży miasto i skróci czas przejazdu do granicy z Litwą.
Obwodnica Łomży otwarta dla kierowców
Od 2 października 2025 roku kierowcy mogą korzystać z pełnej obwodnicy Łomży. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła do ruchu drugą jezdnię w stronę Suwałk. Oznacza to, że cała polska część trasy S61 Via Baltica, licząca ponad 310 km od Warszawy do granicy z Litwą w Budzisku, jest już dostępna w całości.

Znaczenie dla mieszkańców i regionu
Podczas otwarcia drugiej jezdni obecny był wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, który podkreślił, że nowa trasa ma kluczowe znaczenie zarówno dla lokalnej społeczności, jak i dla całej Europy.
– Ta nowoczesna droga zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego w regionie i komfort życia mieszkańców Łomży, którzy teraz odpoczną od ruchu tranzytowego. Obwodnica Łomży była ostatnim brakującym fragmentem S61
– zaznaczył wiceminister.

Parametry techniczne nowej drogi
Obwodnica Łomży ma długość blisko 13 km i łączy węzeł Łomża Zachód z węzłem Kolno. Trasa obejmuje dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny, przystosowany do przejazdu pojazdów ciężkich o nacisku do 11,5 tony na oś.
Powstały także trzy nowe węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ. Największą konstrukcją całego przedsięwzięcia jest most o długości 1205 metrów nad rzeką Narwią i jej terenami zalewowymi – obecnie najdłuższy most w województwie podlaskim.

Infrastruktura towarzysząca i ochrona środowiska
Budowa obwodnicy nie ograniczała się wyłącznie do głównej jezdni. W ramach inwestycji powstały także:
- drogi serwisowe i chodniki,
- ciągi pieszo-rowerowe,
- ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe,
- przejścia dla zwierząt,
- urządzenia ochrony środowiska.
Równolegle budowany jest również odcinek DK64. Jeszcze w tym roku do użytku zostanie oddany 3-kilometrowy fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa, a w przyszłym roku – kolejne 4 km do Elżbiecina.
Via Baltica – międzynarodowy korytarz
Trasa S61 jest częścią korytarza transportowego Via Baltica, który łączy Warszawę z Litwą, Łotwą i Estonią. Ukończenie obwodnicy Łomży oznacza, że cały polski fragment tej drogi jest już przejezdny.
Droga należy również do transeuropejskiej sieci TEN-T, w ramach korytarzy:
- Morze Północne – Morze Bałtyckie,
- Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie.
To inwestycja o strategicznym znaczeniu, zarówno dla tranzytu międzynarodowego, jak i dla lokalnych społeczności, które zyskały poprawę bezpieczeństwa i jakości życia.

Finansowanie inwestycji
Projekt został zrealizowany przy wsparciu środków unijnych. Pierwsza faza inwestycji była współfinansowana z POIiŚ 2014–2020 kwotą 440,4 mln zł. Druga faza, czyli odcinek Łomża Zachód – Kolno, otrzymała dofinansowanie w wysokości 245,9 mln zł z programu FEnIKS 2021–2027.
Łączny koszt całego przedsięwzięcia przekroczył 686 mln zł.
Oddanie do ruchu pełnej obwodnicy Łomży kończy realizację polskiego odcinka S61 Via Baltica. Dzięki temu kierowcy zyskali szybsze i bezpieczniejsze połączenie z krajami bałtyckimi, a mieszkańcy Łomży – wytchnienie od ruchu tranzytowego.
Nowa trasa to przykład inwestycji, która łączy rozwój infrastruktury z troską o środowisko i poprawę jakości życia lokalnych społeczności.
Źródło: MI