Polska przyłącza się do systemu rurociągów NATO
3 października 2025 r. w Warszawie podpisano wstępne porozumienie pomiędzy Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) a PERN S.A. dotyczące rozbudowy infrastruktury paliwowej w Polsce i jej przyłączenia do systemu rurociągów NATO.

Podczas uroczystości wiceszef MON Cezary Tomczyk mówił o historycznym znaczeniu projektu:
„To wielki dzień dla Polski, właściwie początek wielkiej drogi, którą dzisiaj zaczynamy. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych w NATO powstał wielki system rurociągów paliwowych. Dziś Polska dołącza do tego projektu.”

Gdzie kończą się rurociągi NATO
System CEPS (Central Europe Pipeline System), będący paliwowym kręgosłupem NATO, kończy się dziś na terenie centralnych Niemiec. Polska pozostaje poza jego zasięgiem, co w przypadku kryzysu oznacza uzależnienie od transportu paliw koleją i drogami. W razie agresji i zniszczenia mostów na Odrze czy Wiśle, dostawy paliwa mogłyby zostać przerwane, a siły NATO w Polsce pozbawione szybkiego wsparcia logistycznego.
Tomczyk podkreślił, że włączenie Polski do systemu oznacza realną zmianę:
„Mówimy o jednej z największych inwestycji w bezpieczeństwo państwa polskiego w ciągu ostatnich 30 lat. To zdolność porównywalna z pozyskaniem myśliwca piątej generacji albo innej unikalnej technologii, której brakuje polskiej armii.”

Od aneksji Krymu do decyzji NATO
Pierwsze rozmowy o włączeniu Polski do systemu rurociągów NATO rozpoczęły się już w 2014 roku, po aneksji Krymu przez Rosję. Wówczas na poziomie roboczym w NATO pojawiła się koncepcja, by państwa, które dołączyły do Sojuszu w 1999 roku, także zostały objęte siecią CEPS.
W grudniu 2024 r. Dowództwo Strategiczne NATO – SHAPE i ACT – ogłosiło listę inwestycji priorytetowych i znalazł się na niej projekt dotyczący Polski. Od tamtej chwili rozpoczęto przygotowania i negocjacje na poziomie rządowym.
Jak wyjaśnił Tomczyk:
„Już dziś mówimy jasno: decyzje na poziomie NATO, na poziomie planistów zostały podjęte. Są to inwestycje wyszczególnione jako priorytetowe.”
Nowe możliwości i wyzwania
Projekt obejmuje budowę około 300 km rurociągów od granicy z Niemcami do bazy PERN pod Bydgoszczą oraz stworzenie nowych magazynów paliw NATO w Polsce. Ma to pozwolić na bezpośrednie dostawy paliw dla sił sojuszniczych i Wojska Polskiego, co zwiększy mobilność i gotowość obronną.
Jednocześnie przedsięwzięcie ma charakter wieloletni i rozłożony na etapy. Konieczne będzie uzyskanie zgody Rady Północnoatlantyckiej oraz wszystkich państw członkowskich NATO. Wiceminister MON zastrzegł:
„Mówimy tutaj o projekcie rozłożonym w czasie na wiele lat. Perspektywa określenia ram czasowych tego przedsięwzięcia będzie możliwa dopiero po zaplanowaniu i zaprojektowaniu rurociągu.”

Znaczenie dla bezpieczeństwa
Rozbudowa infrastruktury paliwowej w Polsce to nie tylko techniczna inwestycja, ale także element odstraszania i wzmocnienia odporności Sojuszu. Integracja z rurociągami NATO CEPS uczyni z Polski kluczowy hub paliwowy NATO na wschodniej flance, dzięki czemu dostawy nie będą zależały wyłącznie od łatwych do zablokowania mostów i linii kolejowych.
PERN i ZIOTP – partnerzy inwestycji
Za projekt odpowiadają dwie instytucje. PERN S.A., państwowa spółka i lider logistyki naftowej w Polsce, zarządza siecią ponad 2,5 tys. km rurociągów oraz 23 bazami paliwowymi. ZIOTP, jako jednostka podległa MON, nadzoruje inwestycje NATO w Polsce, planuje i koordynuje budowę obiektów obronnych, w tym rurociągów i magazynów paliw.
Źródło: MON