Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Dukla–Barwinek drogi ekspresowej S19, będącej częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Nowa trasa o długości ponad 18 km powstanie w jednym z najtrudniejszych geologicznie i środowiskowo fragmentów całej ekspresówki. Odcinek ten graniczy bezpośrednio ze Słowacją i ma kluczowe znaczenie dla połączeń transgranicznych Europy Środkowo-Wschodniej.
18 kilometrów trudnego terenu i imponujące estakady
Odcinek S19 Dukla (bez węzła) – Barwinek będzie miał 18,2 km długości i powstaje w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych w systemie „projektuj i buduj”. Trasa przebiega przez teren o dużym stopniu skomplikowania geologicznego i środowiskowego – w tym przez doliny górskie i obszary chronione.
W ramach kontraktu powstaną:
- węzeł drogowy Barwinek, w miejscu połączenia S19 z istniejącą drogą krajową DK19,
- 15 estakad w ciągu głównej trasy, w tym najdłuższa o długości 1,1 km nad doliną, z filarami sięgającymi 35 metrów wysokości,
- 10 mostów i 6 wiaduktów drogowych,
- 6 przejść dla zwierząt: cztery dla małych, jedno dla średnich i jedno dla dużych ssaków,
- 4 miejsca do kontroli i ważenia pojazdów,
- szereg obiektów inżynieryjnych w ciągu dodatkowych jezdni,
- urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i systemy ochrony środowiska,
- przebudowa dróg poprzecznych, cieków wodnych i urządzeń melioracyjnych,
- infrastruktura techniczna dostosowana do warunków górskich i transgranicznych.
Obejrzyj wizualizację:
ZRID otwiera drogę do wypłat i prac przygotowawczych
Decyzja ZRID precyzuje granice inwestycji i umożliwia formalne rozpoczęcie procedur odszkodowawczych. Postępowania prowadzone będą przez Wojewodę Podkarpackiego, a wartość odszkodowań ustalą niezależni rzeczoznawcy majątkowi. Po uprawomocnieniu się decyzji właściciele działek otrzymają środki z budżetu GDDKiA w ciągu 14 dni.
Firma Polaqua, odpowiedzialna za inwestycję, zakończyła już fazę projektową. Po przekazaniu placu budowy ruszą prace przygotowawcze: inwentaryzacje geodezyjne, przyrodnicze, saperskie oraz ocena stanu technicznego dróg i obiektów budowlanych.
Zakończenie inwestycji planowane jest na II kwartał 2027 roku.
Via Carpatia – międzynarodowe znaczenie i unijne wsparcie
Odcinek Dukla–Barwinek to część korytarza Via Carpatia, który łączy północ Europy (Litwa, Polska) z południem (Słowacja, Węgry, Grecja). Na terenie Polski szlak ten biegnie przez województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Dzięki porozumieniu zawartemu przez polskiego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i słowackiego ministra Andreja Doležala, projekt uzyskał dofinansowanie w ramach programu „Łącząc Europę” (CEF – Connecting Europe Facility). 85 proc. wartości inwestycji pokrywa UE, co w przypadku odcinka Dukla–Barwinek przekłada się na kwotę 326,2 mln euro.
Po stronie słowackiej Via Carpatia liczy 136 km i obejmuje drogę ekspresową R4, fragmenty autostrady D1 (Preszów – Koszyce) oraz R2 (obwodnica Koszyc).

Znaczenie dla regionu i kraju
Realizacja odcinka S19 Dukla–Barwinek to przełom dla południowo-wschodniej Polski – poprawi bezpośredni dostęp do rynków słowackich, węgierskich i bałkańskich, odciąży ruch lokalny oraz zwiększy bezpieczeństwo na odcinku granicznym.
Droga będzie kluczowa dla transportu towarowego, turystyki karpackiej oraz zrównoważonego rozwoju województwa podkarpackiego. Dodatkowo wpisuje się w politykę UE dotyczącą spójności terytorialnej i inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej.