Komisja Europejska i brytyjski urząd ds. konkurencji nałożyły łącznie ponad 550 milionów euro kar na 15 producentów samochodów i organizacje branżowe. Zarzuca im się udział w nielegalnym kartelu dotyczącym recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Przez ponad 15 lat czołowi producenci samochodów oraz organizacje branżowe uczestniczyli w zmowie mającej na celu ograniczenie konkurencji w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Szczegóły kartelu
Komisja Europejska nałożyła kary w łącznej wysokości 458 milionów euro na 15 głównych producentów samochodów oraz Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) za udział w kartelu dotyczącym recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV). Proceder trwał od 29 maja 2002 roku do 4 września 2017 roku.
Producenci samochodów uzgodnili między sobą, że nie będą płacić firmom zajmującym się demontażem pojazdów za przetwarzanie ELV, uznając, że recykling jest wystarczająco dochodowy. Dodatkowo postanowili nie informować konsumentów o stopniu recyklingu ich pojazdów ani o użyciu materiałów z recyklingu w nowych samochodach.

Kary finansowe
Najwyższą karę otrzymał Volkswagen – 127,69 mln euro. Renault-Nissan ukarano grzywną w wysokości 81,46 mln euro, Stellantis – 74,9 mln euro, a Ford – 41,4 mln euro. Kary nałożono także na BMW, Toyotę, Hondę, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mazdę, Mitsubishi, Suzuki, Opla i Volvo Cars.
ACEA została ukarana grzywną w wysokości 500 tysięcy euro za ułatwianie zmowy. Mercedes-Benz uniknął kary dzięki ujawnieniu kartelu Komisji Europejskiej.
Brytyjskie dochodzenie CMA
Brytyjski urząd ds. konkurencji (CMA) równolegle nałożył kary w wysokości 77,7 mln funtów na 10 producentów samochodów oraz dwie organizacje branżowe. Wśród ukaranych znalazły się BMW, Ford, Jaguar Land Rover, Peugeot Citroën, Mitsubishi, Nissan, Renault, Toyota, Vauxhall i Volkswagen.
Źródła:
- Komisja Europejska (ec.europa.eu)
- The Guardian (theguardian.com)
- The Wall Street Journal (wsj.com)
- Rzeczpospolita (rp.pl)