Wykształcenie czy doświadczenie? Nowy raport EFL pokazuje, co naprawdę liczy się w biznesie

Data:

91% przedsiębiorców twierdzi, że doświadczenie jest ważniejsze niż dyplom. Ale dane o zarobkach dowodzą: wykształcenie wciąż daje finansową przewagę.


Doświadczenie wygrywa z dyplomem

Według raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) pt. „Wykształcenie czy doświadczenie. Co pomaga w biznesie. Pod lupą”, aż 91% polskich przedsiębiorców uważa, że doświadczenie jest ważniejsze niż wykształcenie.
To najnowsza, piętnasta edycja serii „Pod lupą”, w której EFL od 2011 roku analizuje kondycję i trendy w sektorze MŚP. Tym razem eksperci sprawdzili, co naprawdę pomaga w prowadzeniu firmy – dyplom uczelni czy praktyka.

Wyniki są jednoznaczne: w codziennym zarządzaniu praktyczne umiejętności i znajomość rynku liczą się bardziej niż formalne tytuły.
Mimo to 69% właścicieli firm MŚP przyznaje, że ich wykształcenie pokrywa się z branżą działalności. Najwięcej takich przypadków odnotowano w sektorze usług (84%), a najmniej w transporcie (45%).

„Nie ma jednej drogi do sukcesu. Liczy się zdolność adaptacji wiedzy, praktyki i kompetencji przyszłości”

– mówi Paweł Bojko, wiceprezes EFL, we wstępie raportu.

ORLEN: stacja wodoru w Wałbrzychu i autobusy H2 w Europie

Metodologia badania EFL „Pod lupą”

Raport został opracowany przez ICAN Institute na zlecenie EFL. W lipcu 2025 roku przeprowadzono 600 wywiadów telefonicznych (CATI) z właścicielami i menedżerami firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
Badani reprezentowali sześć kluczowych branż: budownictwo, handel, produkcję, rolnictwo, transport i usługi.
Próba obejmowała 247 mikrofirm, 186 małych firm oraz 167 średnich przedsiębiorstw. Dane zebrano w ramach Europejskiego Programu Modernizacji Polskich Firm – autorskiej inicjatywy EFL.

Tak skonstruowana metodologia pozwoliła odtworzyć przekrojowy obraz polskich przedsiębiorców – zarówno tych z dyplomem, jak i samouków, którzy doszli do sukcesu przez praktykę.


Weryfikacja dyplomów przez pracodawców

Im większa firma, tym większe znaczenie studiów

Choć mogłoby się wydawać, że przedsiębiorcy lekceważą znaczenie formalnej edukacji, wyniki raportu pokazują raczej coś innego – większość z nich już posiada wykształcenie zgodne z profilem działalności, więc traktują je jako oczywistość, a nie przewagę.
W mikrofirmach tylko 22% właścicieli deklaruje, że studia pomagają im w prowadzeniu biznesu, podczas gdy w średnich przedsiębiorstwach ten odsetek sięga aż 92%. Różnica wynika nie tyle z braku wiary w edukację, ile z różnych potrzeb kompetencyjnych. Im większa struktura, tym większe znaczenie mają wiedza menedżerska, analityczna i strategiczna.

Z danych raportu wynika też, że 31% przedsiębiorców regularnie korzysta z wiedzy zdobytej na uczelni, a 67% robi to okazjonalnie.
Największą wagę do wykształcenia przykładają właściciele firm usługowych (74%) i produkcyjnych (69%), gdzie rola planowania, analizy i zarządzania zespołami jest kluczowa. W rolnictwie i transporcie znaczenie edukacji formalnej pozostaje mniejsze, bo decydują tu głównie praktyczne umiejętności i doświadczenie terenowe.


EFL: Praktyka przede wszystkim

Dla większości przedsiębiorców doświadczenie zawodowe to fundament biznesu.
80% badanych ma co najmniej 10-letni staż w prowadzeniu własnej firmy, a 74% wcześniej pracowało w innych organizacjach. Zaledwie 1% nigdy nie był zatrudniony przed założeniem działalności gospodarczej.

Najdłuższy staż zawodowy odnotowano w budownictwie, handlu i usługach – tam większość właścicieli zdobywała doświadczenie przez ponad pięć lat, zanim zdecydowała się na własny biznes.

„Edukacja menedżerska jest ważna, ale to praktyka weryfikuje, jak naprawdę działają teorie i narzędzia”

– zauważa Anna Rutkowska-Didiuk, współwłaścicielka marki Mokosh.


AI i kompetencje przyszłości

Prawie połowa przedsiębiorców (47%) przyznaje, że rozwój sztucznej inteligencji zmienia ich podejście do rekrutacji – coraz częściej liczą się umiejętności praktyczne i zdolność uczenia się, a nie tytuł naukowy.
W średnich firmach ten odsetek sięga aż 71%, w mikroprzedsiębiorstwach tylko 31%.

Z kolei 93% ankietowanych ocenia swoją odporność psychiczną jako wysoką. Przedsiębiorcy wskazują ją – obok kreatywności i analitycznego myślenia – jako najważniejszą kompetencję przyszłości.


Czy e-learning jest skuteczny? Badania Uniwersytetu Warszawskiego

Wykształcenie nadal się opłaca

Choć raport EFL akcentuje rolę doświadczenia, dane ekonomiczne pokazują, że edukacja nadal przekłada się na zarobki.
Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (Sedlak & Sedlak, 2023) osoby z wyższym wykształceniem zarabiają średnio 43% więcej niż te z wykształceniem średnim.
Mediana płac dla absolwentów uczelni technicznych wyniosła 8100 zł brutto, a dla osób po szkołach zawodowych – 5400 zł.

W badaniu SGH („Czy wykształcenie i doświadczenie zawodowe mają znaczenie?”) oszacowano, że stopa zwrotu z inwestycji w edukację formalną sięga około 30%, co oznacza, że każdy dodatkowy rok nauki zwiększa wynagrodzenie w dłuższym okresie.
Z kolei dane NBP wskazują, że kobiety z wyższym wykształceniem zarabiają średnio o 16–22% mniej niż mężczyźni o tym samym poziomie edukacji – co pokazuje, że rynek pracy wciąż nie jest równy.

Według wyliczeń Polskiego Radia 24, różnica w całkowitych zarobkach życiowych między osobą z wykształceniem podstawowym a wyższym może sięgnąć nawet 1,9 mln zł.


Raport EFL 2025 potwierdza, że w biznesie doświadczenie jest nie do przecenienia – daje pewność, intuicję i zdolność adaptacji.
Jednak dane płacowe jasno wskazują: edukacja nadal ma realną wartość finansową.
Dyplom nie gwarantuje sukcesu, ale zwiększa szanse na lepsze zarobki i stabilność zawodową.
Nowoczesny przedsiębiorca potrzebuje więc obu elementów – praktyki i wiedzy, które razem budują przewagę na rynku.


Źródła:

  • Europejski Fundusz Leasingowy, „Wykształcenie czy doświadczenie. Co pomaga w biznesie. Pod lupą” (2025)
  • Sedlak & Sedlak, Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń 2023
  • SGH, Czy wykształcenie i doświadczenie zawodowe mają znaczenie?
  • NBP, Premia z wykształcenia i doświadczenia zawodowego według płci
  • Polskie Radio 24, Czy warto się uczyć? Wyższe wykształcenie to nawet 2 mln zł różnicy w zarobkach

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Proces o 18 karpi na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Naukowczyni wolała nóż od młotka

W krakowskim sądzie ruszył proces byłej wykładowczyni Uniwersytetu Rolniczego...

Płace w IT ostro hamują, ale i tak jest czego zazdrościć

Polska notuje rekordowy wzrost inwestycji w sektorze IT –...

Prof. Koji Morita: Japończycy uczą się polskiego, bo kochają Chopina

W Tokio powstał pierwszy podręcznik do nauki języka polskiego...

Awantura o krzyż w Legnicy. „Czujemy się, jakby ktoś nas okradł”

Krzyż z sali obrad Rady Miejskiej w Legnicy zniknął...