Rozpoczął się przełomowy etap jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. W ramach projektu „Podłęże – Piekiełko” ruszyły prace przy drążeniu tuneli pomiędzy Męciną a Mordarką, na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. To symboliczny start nowego rozdziału w historii kolei w Małopolsce i południowej Polsce.
Tunele, których długość wyniesie niemal 4 km, są budowane przy użyciu nowoczesnych tarcz TBM (Tunnel Boring Machine), nazwanych na cześć św. Jadwigi i św. Kingi. Jeden z nich będzie przeznaczony dla ruchu pociągów, drugi pełnił będzie funkcję ewakuacyjną. To dopiero początek – w całym projekcie zaplanowano 16 tuneli o łącznej długości prawie 21 km oraz 4 tunele ewakuacyjne.

Krótsze podróże i komfort dla pasażerów

Nowa infrastruktura to nie tylko efektowna inżynieria – przede wszystkim to realna oszczędność czasu dla pasażerów:
- Limanowa – Nowy Sącz: zaledwie 20 minut
- Kraków – Nowy Sącz: około 60 minut
- Kraków – Zakopane: 90 minut, czyli aż o godzinę krócej niż obecnie
Oznacza to, że po zakończeniu inwestycji pociągi staną się konkurencją nie tylko dla samochodów, ale i dla busów – co wpłynie pozytywnie na ekologię i bezpieczeństwo ruchu drogowego w regionie.
Ułatwienia dla turystów
Dzięki nowej trasie łatwiejszy stanie się dostęp do Sądecczyzny, Podhala i Beskidu Wyspowego, a podróże z Krakowa do popularnych miejscowości wypoczynkowych będą znacznie krótsze i wygodniejsze.
To świetna wiadomość m.in. dla turystów odwiedzających:
- Nowy Sącz – z bogatą historią i klimatycznym rynkiem
- Limanową – z górskim krajobrazem i trasami trekkingowymi
- Zakopane – turystyczną stolicę Tatr
Nowa linia stworzy też bezpośrednie połączenie z Krakowa przez Podłęże i Tymbark do Mszany Dolnej, pozwalając na szybszy dojazd do południowych rejonów Małopolski.
Gdzie jeszcze trwają prace?
Inwestycja „Podłęże – Piekiełko” obejmuje:
- modernizację 75 km linii Chabówka – Nowy Sącz
- budowę 58 km nowej trasy między Podłęzem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną
- budowę i modernizację stacji: Limanowa, Klęczany, Nowy Sącz, Rabka, Mszana Dolna
- finansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy