Wystartowały prace przy tunelach kolejowych w Małopolsce. Nowa linia kolejowa skróci dojazd z Krakowa do Zakopanego!

Data:

Rozpoczął się przełomowy etap jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. W ramach projektu „Podłęże – Piekiełko” ruszyły prace przy drążeniu tuneli pomiędzy Męciną a Mordarką, na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. To symboliczny start nowego rozdziału w historii kolei w Małopolsce i południowej Polsce.

Tunele, których długość wyniesie niemal 4 km, są budowane przy użyciu nowoczesnych tarcz TBM (Tunnel Boring Machine), nazwanych na cześć św. Jadwigi i św. Kingi. Jeden z nich będzie przeznaczony dla ruchu pociągów, drugi pełnił będzie funkcję ewakuacyjną. To dopiero początek – w całym projekcie zaplanowano 16 tuneli o łącznej długości prawie 21 km oraz 4 tunele ewakuacyjne.

TBM, Fot: Marukou – Domena publiczna

Krótsze podróże i komfort dla pasażerów

Nowa infrastruktura to nie tylko efektowna inżynieria – przede wszystkim to realna oszczędność czasu dla pasażerów:

  • Limanowa – Nowy Sącz: zaledwie 20 minut
  • Kraków – Nowy Sącz: około 60 minut
  • Kraków – Zakopane: 90 minut, czyli aż o godzinę krócej niż obecnie

Oznacza to, że po zakończeniu inwestycji pociągi staną się konkurencją nie tylko dla samochodów, ale i dla busów – co wpłynie pozytywnie na ekologię i bezpieczeństwo ruchu drogowego w regionie.


Ułatwienia dla turystów

Dzięki nowej trasie łatwiejszy stanie się dostęp do Sądecczyzny, Podhala i Beskidu Wyspowego, a podróże z Krakowa do popularnych miejscowości wypoczynkowych będą znacznie krótsze i wygodniejsze.

To świetna wiadomość m.in. dla turystów odwiedzających:

  • Nowy Sącz – z bogatą historią i klimatycznym rynkiem
  • Limanową – z górskim krajobrazem i trasami trekkingowymi
  • Zakopane – turystyczną stolicę Tatr

Nowa linia stworzy też bezpośrednie połączenie z Krakowa przez Podłęże i Tymbark do Mszany Dolnej, pozwalając na szybszy dojazd do południowych rejonów Małopolski.


Gdzie jeszcze trwają prace?

Inwestycja „Podłęże – Piekiełko” obejmuje:

  • modernizację 75 km linii Chabówka – Nowy Sącz
  • budowę 58 km nowej trasy między Podłęzem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną
  • budowę i modernizację stacji: Limanowa, Klęczany, Nowy Sącz, Rabka, Mszana Dolna
  • finansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy

Źródła:
  1. Ministerstwo Infrastruktury – Komunikat o rozpoczęciu drążenia tuneli
  2. Oficjalna strona projektu „Podłęże – Piekiełko”
  3. PAP – komunikat o pracach budowlanych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Afera w porcie w Świnoujściu. Prokuratura bada budowę za ponad 20 milionów złotych

Prokuratura Okręgowa w Szczecinie prowadzi postępowanie w sprawie nieprawidłowości...

Znamy napęd Antoniego Macierewicza! I innych podobnych organizmów😊

DNA, politycy i gwiazdy show-biznesu – co ich łączy?...

Historia kompromitacji amerykańskich lotniskowców – czy epoka super-carriers dobiega końca?

Od czasów II wojny światowej lotniskowce były symbolem potęgi...