Krakowskie metro. Duże szanse na miejską kolej podziemną

Data:

Kraków stawia na nowoczesny, bezkolizyjny transport szynowy. Projekt budowy metra budzi nadzieje na poprawę komunikacji miejskiej, ale także rodzi pytania o koszty, technologię i wpływ na środowisko.

Budowa metra w Krakowie to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii miasta. Planowana pierwsza linia ma połączyć kluczowe punkty metropolii, oferując mieszkańcom szybki i niezawodny środek transportu. Jednak realizacja tego projektu wiąże się z licznymi wyzwaniami technicznymi, finansowymi i środowiskowymi.


Plany z lat 60-tych XX w.

Pomysł budowy metra w Krakowie sięga lat 60. XX wieku, kiedy to po raz pierwszy pojawiły się plany stworzenia szybkiego transportu szynowego w mieście. W 1974 roku powstała pierwsza koncepcja techniczna, jednak projekt nie doczekał się realizacji ze względu na uwarunkowania polityczne i finansowe PRL. Przez dekady temat ten był wielokrotnie poruszany, jednak brakowało konkretnych działań. Dopiero w XXI wieku, wraz z rozwojem infrastruktury miejskiej oraz wzrostem liczby mieszkańców, potrzeba stworzenia podziemnego systemu transportowego stała się bardziej realna i pilna.

Długo rozważano budowę tzw. premetra, rozwiązania hybrydowego, łączącego tunele, estakady i odcinki naziemne, co miało obniżyć koszty. Studium wykonalności premetra zaprezentowano wiosną 2021 roku. Jednak po zmianie władz Krakowa wiosną 2024 roku, miasto jednoznacznie ogłosiło, że planuje klasyczne, w pełni podziemne metro. Zmiana ta była możliwa dzięki rosnącemu poparciu społecznemu, doświadczeniom innych miast europejskich oraz zaktualizowanym analizom ekonomicznym i technicznym.


Aktualne plany i harmonogram

freepik

Władze Krakowa planują budowę pierwszej linii metra o długości około 6 km, łączącej kluczowe punkty miasta. Zgodnie z planem, pierwszy etap ma obejmować odcinek od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej KST IV w okolicach ronda Młyńskiego. Szacowany koszt realizacji tego odcinka to 3 mld zł. Budowa tego odcinka jest przewidywana na lata 2028–2032.

Wiceprezydent Krakowa, Stanisław Mazur, podkreśla:


„Powstanie prawdziwego metra to odpowiedź i remedium na największe krakowskie bolączki. Od rozładowania korków, przez poprawę bezpieczeństwa, komfortu i czasu dojazdu, skomunikowanie dzielnic peryferyjnych, po skuteczną walkę ze smogiem.”

Miasto planuje również kolejne etapy rozbudowy linii metra, obejmujące odcinki wschodni i zachodni. Docelowo długość pierwszej linii ma wynosić około 26 km i obejmować 32 stacje. Każdy kolejny odcinek ma być dostosowany do aktualnych potrzeb urbanistycznych i transportowych mieszkańców.

Prace projektowe już trwają

Obecnie trwają zaawansowane prace koncepcyjne i projektowe. W pierwszej połowie czerwca ma zostać przedstawiony raport z propozycją przebiegu pełnej linii metra w Krakowie. Zespół ekspertów z Politechniki Krakowskiej, wsparty przez projektantów warszawskiego metra, pracuje nad optymalnym układem sieci.

Władze Krakowa czekają na decyzję środowiskową, prowadzą też uzgodnienia z Wodami Polskimi i sanepidem dotyczące centralnego odcinka o długości 6 km. Jak zapowiada wiceprezydent Stanisław Mazur, w drugiej połowie roku planowane jest przygotowanie przetargu na dokumentację techniczną.


Wyzwania geologiczne i hydrologiczne

Eksperci zwracają uwagę na potencjalne problemy związane z budową metra w Krakowie, szczególnie w kontekście geologii i hydrologii. Prof. Tadeusz Słomka z Akademii Górniczo-Hutniczej wskazuje, że z punktu widzenia geologii nie ma problemu, żeby w Krakowie drążyć tunele metra, jednak podkreśla, że kluczowe będą kwestie związane z wodami podziemnymi.
Dr hab. inż. Adam Postawa dodaje, że może się zdarzyć, że w wielu miejscach tunel przegrodzi naturalne kierunki przepływu wód podziemnych, co może wpłynąć na nisko położone budynki.

Dodatkowo, geolodzy wskazują na obecność miękkich i nawodnionych gruntów, które mogą utrudnić stabilność tuneli. Wymaga to dokładnych badań geotechnicznych i wykorzystania zaawansowanych technologii zabezpieczających.


Sprawdzone technologie i maszyny TBM

Do drążenia tuneli planuje się wykorzystanie maszyn TBM (Tunnel Boring Machine), które są znane z precyzyjnego i bezpiecznego wykonywania tuneli w gęsto zabudowanych terenach miejskich. Prof. Krzysztof Tajduś z AGH sugeruje zastosowanie tarczy VD, czyli o zmiennej gęstości, która jest najbardziej uniwersalna do warunków krakowskich. Maszyny te muszą być dostosowane do zmiennego charakteru podłoża oraz możliwych przeszkód geologicznych.

Prof. Tajduś podkreśla również konieczność wykorzystania firm z doświadczeniem w budowie tuneli, aby uniknąć problemów podobnych do tych, które wystąpiły przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi. Jego zdaniem, kluczowe znaczenie ma wybór odpowiedniego partnera technologicznego i nadzór ekspertów z dziedziny inżynierii podziemnej.


Inspiracje z innych miast

Kraków planuje czerpać inspiracje z systemów metra w miastach takich jak Wiedeń, Kopenhaga, Oslo, Porto czy Bruksela. Systemy te charakteryzują się wysokim poziomem automatyzacji, efektywnością energetyczną oraz zintegrowanym zarządzaniem ruchem. Szczególne zainteresowanie budzi metro kopenhaskie, które działa w pełni autonomicznie i jest zarządzane przez nowoczesne systemy IT.

Wzorem dla Krakowa może być również system wiedeński, który łączy metro z siecią tramwajową i autobusową, tworząc spójną strukturę transportu publicznego. Integracja różnych środków transportu ma kluczowe znaczenie dla efektywności metropolii i komfortu mieszkańców.


Finansowanie i partnerstwo publiczno-prywatne

Na projektowanie oraz inne koszty przygotowawcze zabezpieczono w Wieloletniej Prognozie Finansowej 100 milionów złotych. Pierwszy etap budowy ma być finansowany i realizowany przez miasto przy wsparciu środków unijnych lub dotacji. Etapy drugi (wschodni) i trzeci (zachodni) zostaną zrealizowane przez partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

Szacunkowy koszt realizacji kolejnych etapów to około 10 mld zł. Łączny koszt realizacji pierwszej linii metra o długości około 26 km to około 13 mld zł. PPP ma umożliwić podział ryzyka inwestycyjnego i operacyjnego oraz przyspieszyć realizację inwestycji.


Rola ekspertów i rady naukowo-technicznej

Władze miasta powołały Radę Naukowo-Techniczną ds. Budowy Metra, w której zasiadają eksperci z różnych dziedzin, w tym profesorowie z krakowskich uczelni oraz osoby, które brały udział w budowie warszawskiego metra. Rada ma opiniować zagadnienia związane z przygotowaniem, budową i eksploatacją metra, a także przygotowywać ekspertyzy.

Członkowie rady będą pracować społecznie, co zwiększa transparentność i merytoryczność podejmowanych decyzji. Zdaniem ekspertów, udział niezależnych specjalistów w procesie inwestycyjnym znacząco zwiększa szanse na sukces przedsięwzięcia, a także ogranicza ryzyko błędów planistycznych i wykonawczych.


Źródła:

WNP.PLWiadomo już, co będzie największym problemem przy budowie metra w Krakowie
Krakow.pl Znamy skład Rady ds. Budowy Metra
LoveKraków.plKraków nie buduje metra, a podziemną linię tramwajową
Radio KrakówMetro w Krakowie


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Ponad podziałami dla edukacji. Sejm blisko przyjęcia dużej nowelizacji Karty Nauczyciela

W Sejmie trwają prace nad największą od lat nowelizacją...

I rak, i ryba. Czy pomogą nam usunąć mikroplastik ze środowiska?

Plastik w rzekach, morzach i oceanach to poważny problem....

Komisja Europejska chce pełnej elektryfikacji flot firmowych do 2030 roku. Czy zmiany będą dotyczyć także JDG?

Komisja Europejska planuje kolejne zaostrzenie polityki klimatycznej. Zgodnie z...

Na Pol’and’Rocku zbadasz piersi, prostatę i wątrobę. Fani już mocno dojrzali ;)

Rock, wolność i… profilaktyka. Pol’and’Rock Festival dba o zdrowie uczestników....