Czy w Polsce jest za dużo centrów handlowych? Co trzeci Polak mówi: tak

Data:

Coraz więcej Polaków uważa, że liczba centrów handlowych w kraju jest przesadzona. W obliczu rosnącej popularności zakupów online, zmieniających się nawyków konsumentów i planów dalszej ekspansji parków handlowych, branża staje przed poważnym wyzwaniem.


Społeczne postrzeganie liczby centrów handlowych

Wyjątkowo dotkliwym ciosem dla centrów handlowych była pandemia COVID-19. Choć od tego czasu trwa odbudowywanie ruchu w galeriach, wiele wskazuje na to, że część konsumentów zrewidowała swoje potrzeby i preferencje. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję Hybrid Europe, już 36,4% Polaków uważa, że w Polsce jest za dużo galerii i centrów handlowych.

To zdanie podzielają przede wszystkim osoby w wieku 45–54 lata (aż 44,8% w tej grupie), z dochodami powyżej 9 tys. zł netto miesięcznie (50% wskazań) oraz mieszkańcy średnich miast liczących od 200 do 499 tys. mieszkańców (48,3%).

Fot: igor-karimov-vbpn6xykoC8-unsplash

Rynek nie zwalnia: planowana ekspansja powierzchni handlowej

Pomimo głosów krytycznych, rynek retail w Polsce nadal dynamicznie się rozwija. Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) wynika, że do końca 2025 roku w Polsce powstanie ponad 1,2 mln m² nowoczesnej powierzchni handlowej. To oznacza wzrost o ponad 9% względem obecnych zasobów. W planach jest także budowa 110 nowych obiektów handlowych, z czego zdecydowana większość (98) to parki handlowe, a 26 istniejących obiektów ma zostać rozbudowanych.


Zmieniające się nawyki zakupowe Polaków

Pandemia przyspieszyła cyfrową transformację handlu. Zakupy online dla wielu konsumentów stały się wygodniejszą, a często także tańszą alternatywą. Efekty tej zmiany są widoczne również w danych dotyczących frekwencji. Z analiz przeprowadzonych w ponad 710 galeriach i centrach handlowych wynika, że w styczniu i lutym 2025 r. liczba wizyt spadła o 17% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. W samym sezonie zimowych wyprzedaży odnotowano spadek ruchu o 7% rok do roku..


Co dalej z galeriami handlowymi?

Eksperci zwracają uwagę, że klasyczne galerie handlowe muszą przekształcić się w nowoczesne centra doświadczeń. Oznacza to konieczność integracji sprzedaży online z ofertą offline, tworzenie przestrzeni społecznych, kulturalnych i gastronomicznych, a także inwestowanie w innowacje technologiczne.

„Walcząc o klienta, galerie handlowe muszą zaoferować coś więcej niż tylko sklepy. Doświadczenie, relacje, eventy – to jest kierunek rozwoju”

– komentuje ekspert cytowany przez Wiadomości Kosmetyczne.


Źródła:
  1. Rzeczpospolita / Nauka – Piotr Mazurkiewicz
    Co trzeci Polak uważa, że centrów handlowych jest za dużo
  2. Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH)
    Do końca 2025 r. w Polsce powstanie ponad 1,2 mln m² nowej powierzchni handlowej
  3. Wiadomości Kosmetyczne
    Galerie handlowe muszą łączyć online z offline

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Gumball wraca i robi bałagan, bo kto powiedział, że tylko dzieci to kupią?

Niektórzy bohaterowie starzeją się z godnością. Gumball Watterson –...

Czy w 2025 roku opłaca się studiować? Raport Komisji Europejskiej ujawnia zaskakujące różnice w zarobkach absolwentów

Dyplom jako inwestycja czy kosztowna dekoracja? Jeszcze kilkanaście lat temu...

Baltic AI GigaFactory: Polska i kraje bałtyckie chcą wspólnej fabryki sztucznej inteligencji

Polska, Litwa, Łotwa i Estonia planują wspólną gigafabrykę AI...

Efekt jo-jo – jak go uniknąć? Co to deficyt kaloryczny i adaptacja metaboliczna podczas odchudzania?

Deficyt kaloryczny to klucz do utraty tkanki tłuszczowej. Wyjaśniamy,...