Pokolenie Z gotowe bronić Polski. Jest nadzieja – młodzi nie zawiodą

Data:

Pokolenie Z zaskakuje – niemal połowa gotowa jest stanąć do walki w razie wojny

Wbrew stereotypom o roszczeniowej młodzieży zapatrzonej w ekrany, najnowsze badania pokazują coś zupełnie innego – niemal połowa przedstawicieli Pokolenia Z deklaruje gotowość do walki za Polskę. To sygnał, że młodzi Polacy nie tylko kochają wolność, ale też są gotowi jej bronić.


Zamiast ucieczki – postawa obywatelska

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Centrum Doktryn i Szkolenia Sił Zbrojnych w Bydgoszczy, aż 48% młodych Polaków w wieku 18–25 lat zadeklarowało gotowość do obrony ojczyzny w razie wojny. Co więcej, 19% wybrałoby działania humanitarne i pomocowe, wspierając organizacje charytatywne i cywilne struktury kryzysowe.

Gov.pl, CC BY 3.0 pl

Oczywiście, około 26% młodych rozważałoby emigrację w przypadku konfliktu zbrojnego, jednak ten wynik nie odbiega od tendencji obserwowanych na świecie. Badania przeprowadzone w USA przez Pew Research Center pokazują, że w sytuacji zagrożenia wojną, ok. 30% młodych Amerykanów również rozważałoby opuszczenie kraju – to naturalna reakcja części społeczeństwa, nie wykluczająca zaangażowania reszty.


Patriotyzm bez nadęcia

Dla Pokolenia Z patriotyzm nie oznacza patosu – to raczej praktyczna gotowość działania. Jak podkreśla płk dr Robert Reczkowski z CDiS SZ, „zetki” to cyfrowi tubylcy, którzy świetnie poruszają się w świecie informacji i potrafią organizować się błyskawicznie – co w kontekście obrony terytorialnej lub wsparcia operacji cywilnych może być kluczowe.

Ich naturalne środowisko – media społecznościowe – to dziś również pole walki informacyjnej. Dlatego młodzi ludzie uczą się identyfikować zagrożenia związane z dezinformacją i coraz częściej stają się strażnikami cyfrowego bezpieczeństwa. Widać to także w trendach europejskich – np. w Niemczech Bundeswehra od kilku lat skutecznie rekrutuje „zetki” do jednostek cyberobrony, doceniając ich cyfrowe kompetencje.


Autorytety i wartości – blisko, nie z góry

Ciekawym wnioskiem z badania jest to, że 54% młodych Polaków wzoruje się na członkach rodziny, a nie na celebrytach czy politykach. To pokazuje, że wartości wyniesione z domu – jak solidarność, odpowiedzialność i chęć działania – mają ogromne znaczenie.

Źródło: Wikipedia

Jednocześnie 22% badanych nie potrafi wskazać żadnego osobowego autorytetu – to wyzwanie, ale i szansa. Wojsko, organizacje społeczne czy liderzy opinii mogą wypełnić tę lukę, inspirując młodych do świadomego patriotyzmu.


Co mogłoby przekonać ich do służby?

Zgodnie z danymi CDiS SZ, młodzi są gotowi do zaangażowania, o ile otrzymają odpowiednie warunki. Kluczowe czynniki motywujące to:

  • wyższe wynagrodzenie (27%),
  • możliwość służby blisko domu (25%),
  • rozwój osobisty i przywileje (po 20%).

To potwierdza wyniki międzynarodowego badania Europejskiej Agencji Obrony (EDA), według którego młodzi Europejczycy chcą służyć, jeśli widzą w tym sens i korzyść nie tylko dla państwa, ale też dla siebie.


Wnioski? Możemy na nich liczyć

Nie, Pokolenie Z nie zawiedzie. Wyzwania XXI wieku wymagają nowego rodzaju odwagi – opartej na empatii, wiedzy, organizacji i działaniu. Młodzi Polacy pokazują, że są gotowi – nie tylko z bronią w ręku, ale też jako ratownicy, informatycy, logistycy czy wolontariusze.

W czasach niepewności to właśnie oni mogą stać się fundamentem nowoczesnego, świadomego społeczeństwa obywatelskiego. Warto im zaufać – bo są gotowi, by bronić Polski.


Źródła:

  1. Rzeczpospolita – Czy pokolenie Z nas obroni?
  2. Wiadomości WP – Pokolenie Z i obrona Polski
  3. Pew Research Center – Young Americans and Military Service
  4. EDA – Defence data 2023
  5. Bundeswehr Cyber Innovation Hub

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Ponad podziałami dla edukacji. Sejm blisko przyjęcia dużej nowelizacji Karty Nauczyciela

W Sejmie trwają prace nad największą od lat nowelizacją...

I rak, i ryba. Czy pomogą nam usunąć mikroplastik ze środowiska?

Plastik w rzekach, morzach i oceanach to poważny problem....

Komisja Europejska chce pełnej elektryfikacji flot firmowych do 2030 roku. Czy zmiany będą dotyczyć także JDG?

Komisja Europejska planuje kolejne zaostrzenie polityki klimatycznej. Zgodnie z...

Na Pol’and’Rocku zbadasz piersi, prostatę i wątrobę. Fani już mocno dojrzali ;)

Rock, wolność i… profilaktyka. Pol’and’Rock Festival dba o zdrowie uczestników....