Coraz więcej Polaków uważa, że liczba centrów handlowych w kraju jest przesadzona. W obliczu rosnącej popularności zakupów online, zmieniających się nawyków konsumentów i planów dalszej ekspansji parków handlowych, branża staje przed poważnym wyzwaniem.
Społeczne postrzeganie liczby centrów handlowych
Wyjątkowo dotkliwym ciosem dla centrów handlowych była pandemia COVID-19. Choć od tego czasu trwa odbudowywanie ruchu w galeriach, wiele wskazuje na to, że część konsumentów zrewidowała swoje potrzeby i preferencje. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję Hybrid Europe, już 36,4% Polaków uważa, że w Polsce jest za dużo galerii i centrów handlowych.
To zdanie podzielają przede wszystkim osoby w wieku 45–54 lata (aż 44,8% w tej grupie), z dochodami powyżej 9 tys. zł netto miesięcznie (50% wskazań) oraz mieszkańcy średnich miast liczących od 200 do 499 tys. mieszkańców (48,3%).

Rynek nie zwalnia: planowana ekspansja powierzchni handlowej
Pomimo głosów krytycznych, rynek retail w Polsce nadal dynamicznie się rozwija. Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) wynika, że do końca 2025 roku w Polsce powstanie ponad 1,2 mln m² nowoczesnej powierzchni handlowej. To oznacza wzrost o ponad 9% względem obecnych zasobów. W planach jest także budowa 110 nowych obiektów handlowych, z czego zdecydowana większość (98) to parki handlowe, a 26 istniejących obiektów ma zostać rozbudowanych.
Zmieniające się nawyki zakupowe Polaków
Pandemia przyspieszyła cyfrową transformację handlu. Zakupy online dla wielu konsumentów stały się wygodniejszą, a często także tańszą alternatywą. Efekty tej zmiany są widoczne również w danych dotyczących frekwencji. Z analiz przeprowadzonych w ponad 710 galeriach i centrach handlowych wynika, że w styczniu i lutym 2025 r. liczba wizyt spadła o 17% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. W samym sezonie zimowych wyprzedaży odnotowano spadek ruchu o 7% rok do roku..
Co dalej z galeriami handlowymi?
Eksperci zwracają uwagę, że klasyczne galerie handlowe muszą przekształcić się w nowoczesne centra doświadczeń. Oznacza to konieczność integracji sprzedaży online z ofertą offline, tworzenie przestrzeni społecznych, kulturalnych i gastronomicznych, a także inwestowanie w innowacje technologiczne.
„Walcząc o klienta, galerie handlowe muszą zaoferować coś więcej niż tylko sklepy. Doświadczenie, relacje, eventy – to jest kierunek rozwoju”
– komentuje ekspert cytowany przez Wiadomości Kosmetyczne.
Źródła:
- Rzeczpospolita / Nauka – Piotr Mazurkiewicz
Co trzeci Polak uważa, że centrów handlowych jest za dużo - Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH)
Do końca 2025 r. w Polsce powstanie ponad 1,2 mln m² nowej powierzchni handlowej - Wiadomości Kosmetyczne
Galerie handlowe muszą łączyć online z offline