Fast foody nie takie złe. UOKiK i Inspekcja Handlowa nie przyłapały żadnego McDonald’sa ani KFC, wpadki w 3/4 innych lokali

Data:

Raport o kontroli lokali gastronomicznych ujawnia niepokojące dane. 75% restauracji i barów w Polsce oszukiwało klientów, ale McDonald’s i KFC wyszły z kontroli bez zarzutu.


Raport, który odbiera apetyt

Inspekcja Handlowa przy wsparciu UOKiK w 2024 roku skontrolowała 626 lokali gastronomicznych w całej Polsce – od smażalni ryb nad morzem, przez bary mleczne, po modne restauracje w centrach dużych miast. Wyniki są druzgocące: trzy czwarte lokali oszukiwało klientów.

Jak wyjaśniała rzeczniczka UOKiK, Małgorzata Cieloch:


Wraz z Inspekcją Handlową skontrolowaliśmy ponad 600 różnego rodzaju lokali gastronomicznych w Polsce, sprawdzając przede wszystkim to, jak uwidacznione są ceny, potraw, dań, które są przygotowywane oraz jak obsługiwani są konsumenci, czyli taką rzetelność obsługi konsumentów.


stół z jedzeniem w restauracji/ Fot: Dan Gold/ Unsplash
stół z jedzeniem w restauracji/ Fot: Dan Gold/ Unsplash

Jak wyglądało oszukiwanie klientów?

Najczęściej chodziło o ceny i gramaturę. W ponad połowie lokali klienci nie mieli jasnej informacji, ile naprawdę kosztuje danie i jaka jest jego porcja. W wielu przypadkach ceny na paragonach były wyższe niż w menu, a gramatura potraw mniejsza niż deklarowano.

Raport pokazuje konkretne przykłady:

  • frytki – porcja była lżejsza o 156 g, klient stracił ponad 8 zł,
  • sałatka cezar – brakowało 65 g składników,
  • burger – o 78 g mniej mięsa niż obiecywała karta.

Pamiętajmy o tym, że gramatura powinna dotyczyć dania po przygotowaniu, a nie przed przygotowaniem.

– podkreślała Cieloch, ostrzegając szczególnie przed rybami smażonymi na wagę, które w wakacje bywają najczęstszym źródłem nadużyć.

Pan Olej z owadów może zastąpić tradycyjne tłuszcze

Podmieniane składniki

Inspektorzy przyłapali też restauratorów na podmienianiu składników. W ponad 10% lokali zamiast produktów premium klienci dostawali tańsze zamienniki.

Najczęstsze przykłady: feta zastąpiona serem „typu feta”, oscypek – roladą ustrzycką, parmezan – zwykłym serem dojrzewającym, szynka parmeńska – inną wędliną. Soki owocowe często okazywały się napojami lub nektarami, a wołowina – mieszanką wołowo-drobiową.

Ważne jest również to, by w przypadku zadeklarowanych składników, które restaurator chciałby zastąpić jakimiś innymi odpowiednikami, musi to zrobić za zgodą konsumenta i poinformować go o tym znacznie wcześniej.

– przypominała rzeczniczka UOKiK.


Prawo klienta do pełnej informacji

Konsumenci powinni mieć pełny i jasny obraz oferty zanim złożą zamówienie.

Przede wszystkim powinniśmy mieć świadomość, że jako konsumenci (…) powinniśmy mieć jasną informację o cenie potrawy, którą zamawiamy. (…) Cenniki muszą podawać pełne nazwy potraw wraz z ilością i gramaturą.

– tłumaczyła Cieloch.

Niebezpieczne zabawki i ubrania – UOKiK wykrył toksyczne substancje

I dodała:

Konsument powinien otrzymać cennik przed złożeniem zamówienia.

Jeżeli klient dostaje zimne danie, porcję mniejszą niż w menu albo produkt niezgodny z opisem, ma pełne prawo do reklamacji.

Usługę gastronomiczną nie należycie wykonaną (…) to są wszystko czynniki, które mogą spowodować, że konsument chce złożyć reklamację i ma do tego prawo.

– podkreślała rzeczniczka.


Fast foody na plus

Raport zaskakuje, bo McDonald’s i KFC nie znalazły się na liście wstydu. Inspektorzy nie przyłapali żadnego lokalu tych sieci na oszukiwaniu klientów. To kontrast wobec wielu innych restauracji, w tym także znanych marek.

Do wykazu trafiła m.in. Pizza Hut w Jeleniej Górze, a także mniejsze sieci jak Kebab King czy Yatta Ramen, gdzie stwierdzono problemy z cennikami i podmienianiem składników.

Wniosek dla klientów jest jasny: choć fast foody często krytykuje się za jakość jedzenia, to w zakresie rzetelności wobec konsumentów wypadły lepiej niż wiele tradycyjnych lokali.

Cechy charakteru osób uznawanych za cool – badania psychologów 2025

Kary i konsekwencje

Na restauratorów przyłapanych na oszukiwaniu klientów nałożono 163 kary finansowe o łącznej wartości 177 750 zł, wystawiono 110 mandatów na 17 700 zł i skierowano 55 wniosków do sądów. Kilka spraw trafiło także do prokuratury i instytucji branżowych.


Źródło: UKiK

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Proces o 18 karpi na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Naukowczyni wolała nóż od młotka

W krakowskim sądzie ruszył proces byłej wykładowczyni Uniwersytetu Rolniczego...

Płace w IT ostro hamują, ale i tak jest czego zazdrościć

Polska notuje rekordowy wzrost inwestycji w sektorze IT –...

Prof. Koji Morita: Japończycy uczą się polskiego, bo kochają Chopina

W Tokio powstał pierwszy podręcznik do nauki języka polskiego...

Wykształcenie czy doświadczenie? Nowy raport EFL pokazuje, co naprawdę liczy się w biznesie

91% przedsiębiorców twierdzi, że doświadczenie jest ważniejsze niż dyplom....