Fast foody nie takie złe. UOKiK i Inspekcja Handlowa nie przyłapały żadnego McDonald’sa ani KFC, wpadki w 3/4 innych lokali

Data:

Raport o kontroli lokali gastronomicznych ujawnia niepokojące dane. 75% restauracji i barów w Polsce oszukiwało klientów, ale McDonald’s i KFC wyszły z kontroli bez zarzutu.


Raport, który odbiera apetyt

Inspekcja Handlowa przy wsparciu UOKiK w 2024 roku skontrolowała 626 lokali gastronomicznych w całej Polsce – od smażalni ryb nad morzem, przez bary mleczne, po modne restauracje w centrach dużych miast. Wyniki są druzgocące: trzy czwarte lokali oszukiwało klientów.

Jak wyjaśniała rzeczniczka UOKiK, Małgorzata Cieloch:


Wraz z Inspekcją Handlową skontrolowaliśmy ponad 600 różnego rodzaju lokali gastronomicznych w Polsce, sprawdzając przede wszystkim to, jak uwidacznione są ceny, potraw, dań, które są przygotowywane oraz jak obsługiwani są konsumenci, czyli taką rzetelność obsługi konsumentów.


stół z jedzeniem w restauracji/ Fot: Dan Gold/ Unsplash
stół z jedzeniem w restauracji/ Fot: Dan Gold/ Unsplash

Jak wyglądało oszukiwanie klientów?

Najczęściej chodziło o ceny i gramaturę. W ponad połowie lokali klienci nie mieli jasnej informacji, ile naprawdę kosztuje danie i jaka jest jego porcja. W wielu przypadkach ceny na paragonach były wyższe niż w menu, a gramatura potraw mniejsza niż deklarowano.

Raport pokazuje konkretne przykłady:

  • frytki – porcja była lżejsza o 156 g, klient stracił ponad 8 zł,
  • sałatka cezar – brakowało 65 g składników,
  • burger – o 78 g mniej mięsa niż obiecywała karta.

Pamiętajmy o tym, że gramatura powinna dotyczyć dania po przygotowaniu, a nie przed przygotowaniem.

– podkreślała Cieloch, ostrzegając szczególnie przed rybami smażonymi na wagę, które w wakacje bywają najczęstszym źródłem nadużyć.

Pan Olej z owadów może zastąpić tradycyjne tłuszcze

Podmieniane składniki

Inspektorzy przyłapali też restauratorów na podmienianiu składników. W ponad 10% lokali zamiast produktów premium klienci dostawali tańsze zamienniki.

Najczęstsze przykłady: feta zastąpiona serem „typu feta”, oscypek – roladą ustrzycką, parmezan – zwykłym serem dojrzewającym, szynka parmeńska – inną wędliną. Soki owocowe często okazywały się napojami lub nektarami, a wołowina – mieszanką wołowo-drobiową.

Ważne jest również to, by w przypadku zadeklarowanych składników, które restaurator chciałby zastąpić jakimiś innymi odpowiednikami, musi to zrobić za zgodą konsumenta i poinformować go o tym znacznie wcześniej.

– przypominała rzeczniczka UOKiK.


Prawo klienta do pełnej informacji

Konsumenci powinni mieć pełny i jasny obraz oferty zanim złożą zamówienie.

Przede wszystkim powinniśmy mieć świadomość, że jako konsumenci (…) powinniśmy mieć jasną informację o cenie potrawy, którą zamawiamy. (…) Cenniki muszą podawać pełne nazwy potraw wraz z ilością i gramaturą.

– tłumaczyła Cieloch.

Niebezpieczne zabawki i ubrania – UOKiK wykrył toksyczne substancje

I dodała:

Konsument powinien otrzymać cennik przed złożeniem zamówienia.

Jeżeli klient dostaje zimne danie, porcję mniejszą niż w menu albo produkt niezgodny z opisem, ma pełne prawo do reklamacji.

Usługę gastronomiczną nie należycie wykonaną (…) to są wszystko czynniki, które mogą spowodować, że konsument chce złożyć reklamację i ma do tego prawo.

– podkreślała rzeczniczka.


Fast foody na plus

Raport zaskakuje, bo McDonald’s i KFC nie znalazły się na liście wstydu. Inspektorzy nie przyłapali żadnego lokalu tych sieci na oszukiwaniu klientów. To kontrast wobec wielu innych restauracji, w tym także znanych marek.

Do wykazu trafiła m.in. Pizza Hut w Jeleniej Górze, a także mniejsze sieci jak Kebab King czy Yatta Ramen, gdzie stwierdzono problemy z cennikami i podmienianiem składników.

Wniosek dla klientów jest jasny: choć fast foody często krytykuje się za jakość jedzenia, to w zakresie rzetelności wobec konsumentów wypadły lepiej niż wiele tradycyjnych lokali.

Cechy charakteru osób uznawanych za cool – badania psychologów 2025

Kary i konsekwencje

Na restauratorów przyłapanych na oszukiwaniu klientów nałożono 163 kary finansowe o łącznej wartości 177 750 zł, wystawiono 110 mandatów na 17 700 zł i skierowano 55 wniosków do sądów. Kilka spraw trafiło także do prokuratury i instytucji branżowych.


Źródło: UKiK

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Ukryty podatek hopów. Dlaczego serwery AI za miliony przegrywają z tańszymi węzłami

Jedna z wrocławskich firm technologicznych kupiła „superserwer AI” za...

Jesteś w PPK? Rząd szykuje cenny prezencik!

Ponad 119 tys. nowych uczestników PPK otrzyma wpłaty powitalne...

Polski Kościół „skamieliną, która musi obumrzeć”. Zaufanie spadło do rekordowo niskiego poziomu

Według najnowszego badania IBRiS poziom zaufania do Kościoła katolickiego...