Kamery MONOcam na autostradach w Niemczech. Setki mandatów za telefon w ręku – co wolno, a co grozi karą?

Data:

Na autostradach A60 i A61 w Nadrenii-Palatynacie pojawiły się pierwsze w Niemczech stałe kamery MONOcam, które automatycznie wykrywają kierowców trzymających telefon komórkowy w ręku. Kara? 100 euro mandatu i 1 punkt karny w systemie Flensburg.

W ciągu kilku tygodni kamery zarejestrowały już ponad 300 przypadków. Nowa technologia wzbudziła jednak oburzenie niemieckich kierowców – korzystających z nawigacji w telefonie.


MONOcam już działa – gdzie są kamery?

Pierwsze urządzenia MONOcam zostały zamontowane na wiaduktach nad autostradą A60 w okolicach Moguncji (Mainz-Finthen) oraz na A61 w rejonie Gundheim. To właśnie w tym landzie – Nadrenii-Palatynacie – władze postanowiły wprowadzić technologię do stałego użytku po udanych testach w Trewirze i Moguncji.

Jak informuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Nadrenii-Palatynatu, urządzenia działają na stałe, a na odcinkach objętych monitoringiem ustawiono odpowiednie znaki ostrzegawcze.


Jak działa MONOcam? Sztuczna inteligencja rozpoznaje pozycję rąk

Kamery MONOcam to zaawansowane systemy zbudowane na bazie sztucznej inteligencji i analizy obrazu. Urządzenie wykonuje dwa zdjęcia – jedno szerokokątne i jedno zbliżeniowe, jeśli wykryje, że kierowca trzyma telefon w dłoni, pisze wiadomość, dotyka ekranu lub patrzy na niego z pozycji niezgodnej z przepisami.

Zdjęcia są następnie ręcznie analizowane przez funkcjonariuszy, którzy potwierdzają lub odrzucają podejrzenie naruszenia. Tylko po potwierdzeniu wystawiany jest mandat.

man holding black smartphone
Photo by Alexandre Boucher/unsplash

Ponad 300 mandatów w kilka tygodni

Jak wynika z danych policji w Trewirze, od kwietnia do lipca 2025 roku kamery MONOcam zarejestrowały już ponad 300 przypadków korzystania z telefonu za kierownicą. A to dopiero początek – kolejne kamery mają pojawić się w innych rejonach landu.

Wcześniejsze testy systemu, przeprowadzone w 2022 roku, wykazały:

  • na A602 w Trewirze (czerwiec–sierpień): 327 przypadków
  • na A60 w Moguncji (wrzesień–listopad): 941 przypadków
  • łącznie: 1268 wykroczeń w 88 dni

Mandat za telefon w ręku – ile i za co dokładnie?

W Niemczech korzystanie z telefonu komórkowego podczas prowadzenia pojazdu jest regulowane przez §23 ust. 1a niemieckiego kodeksu drogowego (StVO). Przepis jasno zakazuje trzymania w ręku urządzenia elektronicznego – telefonu, tabletu, a nawet nawigacji – podczas jazdy.

Za złamanie tego przepisu grozi:

  • 100 euro mandatu,
  • 1 punkt karny w systemie Flensburg.

Jeśli jednak korzystanie z telefonu doprowadzi do:

  • zagrożenia ruchu drogowego,
  • kolizji lub wypadku,
  • lub sytuacji wymagającej gwałtownego hamowania lub manewru,

kara może wzrosnąć do 150–200 euro, 2 punktów karnych, a nawet miesięcznego zakazu prowadzenia pojazdów.

Punktowy system Flensburg: co grozi kierowcom?

Niemiecki system ewidencji punktów karnych działa według progu:

  • 1–3 punkty – ostrzeżenie, list informacyjny,
  • 4–5 punktów – oficjalne upomnienie i zalecenie udziału w kursie,
  • 6–7 punktów – kurs obowiązkowy, brak reakcji może skutkować odebraniem prawa jazdy,
  • 8 punktów – automatyczne cofnięcie uprawnień.

Czy można skasować punkty?

Tak, ale pod pewnymi warunkami:

  • przy poważniejszych naruszeniach (np. po wypadku) punkty pozostają przez 5–10 lat i nie podlegają redukcji.
  • możliwe jest dobrowolne wzięcie udziału w szkoleniu redukującym punkty (Fahreignungsseminar) – usuwa 1 punkt,
  • taki kurs można odbyć raz na 5 lat i tylko przy 1–5 punktach,
  • kosztuje zwykle 400–500 euro,

Czy można korzystać z nawigacji? Niemieckie media i kierowcy pytają

Po rozpoczęciu stałego działania MONOcam, niemieckie media – w tym Süddeutsche Zeitung, Spiegel, Bild i Teltarif – informowały o licznych pytaniach kierowców, którzy chcieli wiedzieć, czy patrzenie na nawigację w telefonie też może być uznane za wykroczenie.

W odpowiedzi niemieckie służby precyzyjnie wyjaśniły:

Używanie nawigacji jest dozwolone tylko wtedy, gdy telefon znajduje się w uchwycie i nie jest trzymany w ręku.


Poradnik: jak korzystać z nawigacji i nie dostać mandatu w Niemczech?

Co wolno:

  • Telefon musi być zamocowany w uchwycie
  • Można spojrzeć na ekran z włączoną nawigacją
  • Dozwolone są komendy głosowe (np. „Pokaż trasę do Berlina”)
  • Można odbierać połączenia przez zestaw głośnomówiący

Czego nie wolno:

  • Trzymać telefonu w dłoni, nawet jeśli tylko „na chwilę”
  • Przesuwać palcem po ekranie, nawet w uchwycie
  • Korzystać z telefonu leżącego na kolanach
  • Sprawdzać wiadomości, przeglądać aplikacje, zmieniać muzykę dotykiem

Przykładowe sytuacje – mandat czy nie?

SytuacjaMandat?
Telefon w uchwycie, patrzysz na mapęNIE
Telefon w ręku, patrzysz na mapęTAK (100 € + 1 pkt)
Przesuwasz palcem po ekranie w uchwycieTAK
Używasz komendy głosowej (np. Siri)NIE
Telefon leży na kolanach, patrzysz na ekranTAK
Telefon trzymany w dłoni na światłachTAK

Podstawa prawna – co mówi StVO §23 ust. 1a?

„Korzystanie z telefonu komórkowego lub urządzenia elektronicznego w pojeździe jest dozwolone wyłącznie wtedy, gdy urządzenie nie musi być trzymane w ręku. Obsługa powinna odbywać się głosowo lub poprzez jedno przyciśnięcie.”

To oznacza, że trzymanie telefonu i każda forma obsługi dotykowej – nawet „na sekundę” – oznacza wykroczenie.

Ryanair i Wizz Air – dopłaty za bagaż podręczny pod lupą UOKiK

Jak się zabezpieczyć? Praktyczne rady

  • Zainstaluj uchwyt samochodowy
  • Włącz nawigację przed ruszeniem
  • Ustaw tryb „Nie przeszkadzać” lub „Tryb samochodowy”
  • Korzystaj z asystentów głosowych
  • Podłącz telefon do auta przez Bluetooth lub kabel USB
  • Nie dotykaj telefonu podczas jazdy – nawet na czerwonym świetle

Podsumowanie: MONOcam nie wybacza. Dotkniesz – zapłacisz

Technologia MONOcam działa automatycznie, 24 godziny na dobę. Nie trzeba stać w patrolu ani łapać kierowców „na gorącym uczynku” – wystarczy zdjęcie, a system i policja zrobią resztę.

Jeśli:

  • trzymasz telefon w ręce,
  • nawet tylko patrzysz na mapę,
  • wykonasz gest dotykania ekranu,

to licz się z mandatem w wysokości 100 euro i 1 punktem karnym. Kamery MONOcam już to zarejestrowały setkom kierowców w Niemczech.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Nie żyje Bas Tajpan. Dąbrowski muzyk miał 47 lat

Damian Krępa, znany szerzej jako Bas Tajpan, zmarł w...

FLEET4YOU ODMIENIA ŻYCIE WŁAŚCICIELA MAŁEJ FLOTY: HISTORIA PANA PIOTRA

W historiach najważniejsi są ludzie, ich problemy i trud,...

ZMIENIAM ZASADY GRY. DLACZEGO TERAZ TO JA DECYDUJĘ O POLISIE

Byłem właścicielem małej firmy remontowej i często stawałem przed...