Pędził po Słupsku 55 km/h e-hulajnogą. A co z rowerami elektrycznymi i skuterami? Sprawdzamy przepisy

Data:

A co z rowerami elektrycznymi i skuterami? Kiedy pojazd wymaga rejestracji? Co wolno, a co grozi mandatem?


W niedzielne południe, tuż przed godziną 12.00, funkcjonariusze ze Słupska prowadzili rutynowy pomiar prędkości na ulicy Westerplatte. Ich uwagę przykuł użytkownik hulajnogi elektrycznej, który – jak się okazało – nieco zbyt dosłownie potraktował hasło „miejska mobilność”. Urządzenie radarowe wskazało prędkość 55 km/h. To niemal trzykrotnie więcej niż dopuszczalne 20 km/h dla tego typu pojazdów.

Policjanci natychmiast zatrzymali 23-letniego kierującego. Szybko okazało się, że jego hulajnoga nie spełnia wymagań technicznych dopuszczenia do ruchu. Sporządzono dokumentację w sprawie podwójnego wykroczenia: nie tylko przekroczenia prędkości, ale i prowadzenia pojazdu niedopuszczonego do ruchu. Postępowanie jest w toku.

Fot: KWP Gdańsk

Hulajnoga: limit 20 km/h, żadnej rejestracji

  • z maksymalną prędkością 20 km/h,
  • na drogach dla rowerów lub pasach ruchu dla rowerów,
  • na jezdni tylko wtedy, gdy brak infrastruktury rowerowej i obowiązuje ograniczenie do 30 km/h.

Przekroczenie prędkości, jazda po chodniku lub użytkowanie pojazdu o niedozwolonej konstrukcji może skończyć się mandatem, a nawet postępowaniem sądowym – jak w przypadku młodego słupszczanina.


Rower elektryczny: dozwolony, ale z limitem mocy i prędkości

Rower elektryczny, który nie wymaga rejestracji i może poruszać się jak zwykły rower, musi spełniać określone warunki:

  • Silnik elektryczny o maksymalnej mocy 250 W,
  • Wspomaganie pedałowania do maksymalnie 25 km/h,
  • Silnik wspomaga tylko wtedy, gdy rowerzysta pedałuje.

Jeśli silnik ma większą moc lub wspomaga jazdę bez pedałowania (np. manetką gazu) albo działa przy wyższej prędkości – rower przestaje być rowerem w świetle prawa.


Skuter elektryczny: rejestracja obowiązkowa

Skutery elektryczne, czyli pojazdy jednośladowe z manetką gazu i prędkościami powyżej 25 km/h, traktowane są już jako motorowery albo motocykle, w zależności od ich parametrów:

  • Do 45 km/h i do 4 kW mocy silnika – klasyfikowane jako motorower, wymagana rejestracja, OC, tablica rejestracyjna i uprawnienia (np. prawo jazdy kategorii AM, A1 lub B),
  • Powyżej 45 km/h lub powyżej 4 kW – traktowane jako motocykl, wymagane prawo jazdy kategorii A.

Co się dzieje, gdy zwiększysz moc pojazdu?

Zwiększenie mocy silnika (np. w hulajnodze lub rowerze elektrycznym) ponad dopuszczalny poziom powoduje, że pojazd traci swoją kategorię. Oznacza to:

  • obowiązek rejestracji pojazdu (jako motorower lub motocykl),
  • konieczność ubezpieczenia OC,
  • potrzebę posiadania odpowiednich uprawnień,
  • obowiązek posiadania tablicy rejestracyjnej i kasku.

Brak spełnienia tych wymogów może skończyć się konfiskatą pojazdu, mandatem, a w razie wypadku – poważnymi konsekwencjami finansowymi i karnymi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Afera w porcie w Świnoujściu. Prokuratura bada budowę za ponad 20 milionów złotych

Prokuratura Okręgowa w Szczecinie prowadzi postępowanie w sprawie nieprawidłowości...

Znamy napęd Antoniego Macierewicza! I innych podobnych organizmów😊

DNA, politycy i gwiazdy show-biznesu – co ich łączy?...

Historia kompromitacji amerykańskich lotniskowców – czy epoka super-carriers dobiega końca?

Od czasów II wojny światowej lotniskowce były symbolem potęgi...