Lewarki, które czyhają na Ciebie. Lista najgorszych podnośników do samochodów wg UOKiK w 2025 roku

Inspekcja Handlowa skontrolowała 10 modeli podnośników samochodowych. W 7 wykryto wady konstrukcyjne, a część z nich groziła opadnięciem pojazdu.
Nie każdy lewarek uratuje Cię z opresji
Przebita opona w trasie to nic nadzwyczajnego — zdarza się rzadko, ale każdemu. Wtedy z bagażnika trzeba wyjąć koło zapasowe i podnośnik samochodowy, który z założenia ma ratować sytuację. Jak jednak pokazuje najnowsza kontrola UOKiK, w niektórych przypadkach może ją tylko pogorszyć.
Od lipca do września trzy wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej w Gdańsku, Poznaniu i Warszawie przebadały 10 modeli podnośników trapezowych. Sprawdzono ich oznakowanie, dokumentację i wytrzymałość konstrukcji.
– Nawet krótka podróż autem może zakończyć się awarią, np. przebitą oponą. Lewarek to wtedy sprzęt niezbędny, który powinien być sprawny, bezpieczny i prosty w obsłudze
– przypomina Agnieszka Kowalska z Departamentu Komunikacji UOKiK.

Kontrola UOKiK: 7 z 10 podnośników z wadami
Z opublikowanego raportu Inspekcji Handlowej wynika, że aż 7 z 10 badanych podnośników nie spełniało wymagań technicznych i formalnych.
Nieprawidłowości dotyczyły zarówno oznaczeń CE i deklaracji zgodności, jak i samej konstrukcji. W 6 przypadkach podczas testów doszło do uszkodzenia korby lub deformacji ramion nośnych, co w praktyce oznacza ryzyko opadnięcia podniesionego auta.
– W ponad połowie sprawdzonych modeli stwierdziliśmy ryzyko opadnięcia pojazdu znajdującego się na podnośniku, Niektóre urządzenia nie miały też wymaganych oznaczeń, deklaracji zgodności ani instrukcji w języku polskim.
– poinformowała Kowalska.
Najczęstsze wady: złamane korby i brak CE
Eksperci Inspekcji Handlowej wskazali, że większość nieprawidłowości dotyczyła wad konstrukcyjnych oraz błędów formalnych, które w normalnym użytkowaniu mogły doprowadzić do wypadku.
Najczęściej powtarzające się usterki to:
- uszkodzenie korby w trakcie testu obciążeniowego,
- pęknięcie konstrukcji nośnej lub ramienia,
- odkształcenie sworznia łączącego dźwignię z ramieniem,
- brak deklaracji zgodności potwierdzającej spełnienie wymagań UE,
- nieprawidłowe lub sfałszowane oznakowanie CE,
- brak danych producenta lub roku produkcji na urządzeniu.
W raporcie podkreślono, że wadliwe podnośniki mogą się załamać w momencie największego obciążenia, a użytkownik nie ma żadnych szans na reakcję. To oznacza realne ryzyko przygniecenia przez spadający samochód.
Niebezpieczne podnośniki znikną z rynku
– Niebezpieczne urządzenia zostaną wycofane z obrotu. Przypominamy, że za wprowadzanie do sprzedaży produktu stwarzającego zagrożenie dla użytkownika grozi kara grzywny.
– podkreśla Agnieszka Kowalska.
W przypadku pięciu modeli z wadami konstrukcyjnymi UOKiK złożył zawiadomienia do organów ścigania, a informacje o produktach przekazano do unijnego systemu Safety Gate, który ostrzega konsumentów w całej Europie przed niebezpiecznym sprzętem.
Jak prawidłowo używać podnośnika samochodowego
Końcowa część raportu UOKiK przypomina użytkownikom podstawowe zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z lewarka:
- Ustawiaj podnośnik wyłącznie na twardym, płaskim podłożu.
- Zabezpieczaj pojazd przed przemieszczeniem się – zaciągnij hamulec ręczny, użyj klinów.
- Nie wchodź pod pojazd, jeśli jest podparty tylko na lewarku – używaj dodatkowych podpór.
- Sprawdzaj oznakowanie CE i zgodność instrukcji z danymi na urządzeniu.
- Smaruj i konserwuj mechanizm zgodnie z zaleceniami producenta.
– Podnośnik to narzędzie awaryjne, a nie warsztatowe. Nie wolno traktować go jako stałej podpory samochodu
– przypomina Kowalska.

Lista zakwestionowanych lewarków
Zgodnie z dokumentem „Wykaz skontrolowanych produktów – podnośniki, UOKiK 2025”, wśród niezgodnych urządzeń znalazły się m.in:
- Carmotion 63391 – brak oznaczeń, uszkodzenie korby.
- PROFAST 129 POD 5416 (ST-105) – złamana korba, nieprawidłowa konstrukcja.
- Kaltmann K-L3T – nieprawidłowe rozwiązania konstrukcyjne, sprawa w toku.
- HD+ 1T (SJ2-1000GSA) – wady konstrukcyjne, brak oznakowania.
- Rim Kowalczyk 1,5 tony – brak instrukcji i oznakowań, deformacja sworznia.
- CAR OK 005 POD 3725/ST-105 – błędna deklaracja zgodności, nieprawidłowa instrukcja.
- Scissor Jack 2T TIP-TOPOL – brak CE, brak deklaracji zgodności, uszkodzenia konstrukcji nośnej.
Zgodne z przepisami okazały się tylko trzy modele:
Amio ST-105, Cartrend 10929 i Start 2007.
Jak kupić bezpieczny lewarek samochodowy
Eksperci UOKiK przypominają, że oznaczenie CE to nie ozdoba, lecz gwarancja spełnienia unijnych norm bezpieczeństwa. Przy zakupie podnośnika zwróć uwagę, czy:
- urządzenie ma czytelne oznakowanie producenta i modelu,
- dołączona jest instrukcja w języku polskim,
- nośność jest dopasowana do Twojego auta (1,5–3 tony dla samochodów osobowych),
- konstrukcja jest solidna – stalowe profile, stabilna podstawa, prosty mechanizm.
Podnośnika należy używać tylko na twardym i równym podłożu oraz zawsze zabezpieczać auto dodatkowymi podporami.
Zgłaszaj nieprawidłowości
– Jeśli zauważysz, że Twój podnośnik ma wady, zgłoś to producentowi lub Inspekcji Handlowej w swoim województwie.
– apeluje Kowalska.
Źródło: UOKiK
Czytaj więcej



