Lewarki, które czyhają na Ciebie. Lista najgorszych podnośników do samochodów wg UOKiK w 2025 roku

Anna Sadurska avatar
Anna Sadurska
Udostępnij artykuł
przebita opona w testach podnośników samochodowych podczas kontroli UOKiK 2025/ fot: Lee Ann Jackson/ Unsplash

Inspekcja Handlowa skontrolowała 10 modeli podnośników samochodowych. W 7 wykryto wady konstrukcyjne, a część z nich groziła opadnięciem pojazdu.


Nie każdy lewarek uratuje Cię z opresji

Przebita opona w trasie to nic nadzwyczajnego — zdarza się rzadko, ale każdemu. Wtedy z bagażnika trzeba wyjąć koło zapasowe i podnośnik samochodowy, który z założenia ma ratować sytuację. Jak jednak pokazuje najnowsza kontrola UOKiK, w niektórych przypadkach może ją tylko pogorszyć.

Od lipca do września trzy wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej w Gdańsku, Poznaniu i Warszawie przebadały 10 modeli podnośników trapezowych. Sprawdzono ich oznakowanie, dokumentację i wytrzymałość konstrukcji.

– Nawet krótka podróż autem może zakończyć się awarią, np. przebitą oponą. Lewarek to wtedy sprzęt niezbędny, który powinien być sprawny, bezpieczny i prosty w obsłudze

– przypomina Agnieszka Kowalska z Departamentu Komunikacji UOKiK.

Pracownik Inspekcji Handlowej testuje car jack – podnośnik samochodowy podczas kontroli UOKiK 2025
Pracownik Inspekcji Handlowej testuje car jack – podnośnik samochodowy podczas kontroli UOKiK 2025

Kontrola UOKiK: 7 z 10 podnośników z wadami

Z opublikowanego raportu Inspekcji Handlowej wynika, że aż 7 z 10 badanych podnośników nie spełniało wymagań technicznych i formalnych.

Nieprawidłowości dotyczyły zarówno oznaczeń CE i deklaracji zgodności, jak i samej konstrukcji. W 6 przypadkach podczas testów doszło do uszkodzenia korby lub deformacji ramion nośnych, co w praktyce oznacza ryzyko opadnięcia podniesionego auta.

W ponad połowie sprawdzonych modeli stwierdziliśmy ryzyko opadnięcia pojazdu znajdującego się na podnośniku, Niektóre urządzenia nie miały też wymaganych oznaczeń, deklaracji zgodności ani instrukcji w języku polskim.

– poinformowała Kowalska.


Najczęstsze wady: złamane korby i brak CE

Eksperci Inspekcji Handlowej wskazali, że większość nieprawidłowości dotyczyła wad konstrukcyjnych oraz błędów formalnych, które w normalnym użytkowaniu mogły doprowadzić do wypadku.

Najczęściej powtarzające się usterki to:

  • uszkodzenie korby w trakcie testu obciążeniowego,
  • pęknięcie konstrukcji nośnej lub ramienia,
  • odkształcenie sworznia łączącego dźwignię z ramieniem,
  • brak deklaracji zgodności potwierdzającej spełnienie wymagań UE,
  • nieprawidłowe lub sfałszowane oznakowanie CE,
  • brak danych producenta lub roku produkcji na urządzeniu.

W raporcie podkreślono, że wadliwe podnośniki mogą się załamać w momencie największego obciążenia, a użytkownik nie ma żadnych szans na reakcję. To oznacza realne ryzyko przygniecenia przez spadający samochód.


Niebezpieczne podnośniki znikną z rynku

Niebezpieczne urządzenia zostaną wycofane z obrotu. Przypominamy, że za wprowadzanie do sprzedaży produktu stwarzającego zagrożenie dla użytkownika grozi kara grzywny.

– podkreśla Agnieszka Kowalska.

W przypadku pięciu modeli z wadami konstrukcyjnymi UOKiK złożył zawiadomienia do organów ścigania, a informacje o produktach przekazano do unijnego systemu Safety Gate, który ostrzega konsumentów w całej Europie przed niebezpiecznym sprzętem.


Jak prawidłowo używać podnośnika samochodowego

Końcowa część raportu UOKiK przypomina użytkownikom podstawowe zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z lewarka:

  • Ustawiaj podnośnik wyłącznie na twardym, płaskim podłożu.
  • Zabezpieczaj pojazd przed przemieszczeniem się – zaciągnij hamulec ręczny, użyj klinów.
  • Nie wchodź pod pojazd, jeśli jest podparty tylko na lewarku – używaj dodatkowych podpór.
  • Sprawdzaj oznakowanie CE i zgodność instrukcji z danymi na urządzeniu.
  • Smaruj i konserwuj mechanizm zgodnie z zaleceniami producenta.

Podnośnik to narzędzie awaryjne, a nie warsztatowe. Nie wolno traktować go jako stałej podpory samochodu

– przypomina Kowalska.


Pracownik Inspekcji Handlowej testuje car jack – podnośnik samochodowy podczas kontroli UOKiK 2025
Pracownik Inspekcji Handlowej testuje car jack – podnośnik samochodowy podczas kontroli UOKiK 2025

Lista zakwestionowanych lewarków

Zgodnie z dokumentem „Wykaz skontrolowanych produktów – podnośniki, UOKiK 2025”, wśród niezgodnych urządzeń znalazły się m.in:

  1. Carmotion 63391 – brak oznaczeń, uszkodzenie korby.
  2. PROFAST 129 POD 5416 (ST-105) – złamana korba, nieprawidłowa konstrukcja.
  3. Kaltmann K-L3T – nieprawidłowe rozwiązania konstrukcyjne, sprawa w toku.
  4. HD+ 1T (SJ2-1000GSA) – wady konstrukcyjne, brak oznakowania.
  5. Rim Kowalczyk 1,5 tony – brak instrukcji i oznakowań, deformacja sworznia.
  6. CAR OK 005 POD 3725/ST-105 – błędna deklaracja zgodności, nieprawidłowa instrukcja.
  7. Scissor Jack 2T TIP-TOPOL – brak CE, brak deklaracji zgodności, uszkodzenia konstrukcji nośnej.

Zgodne z przepisami okazały się tylko trzy modele:
Amio ST-105, Cartrend 10929 i Start 2007.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych od stycznia 2026

Jak kupić bezpieczny lewarek samochodowy

Eksperci UOKiK przypominają, że oznaczenie CE to nie ozdoba, lecz gwarancja spełnienia unijnych norm bezpieczeństwa. Przy zakupie podnośnika zwróć uwagę, czy:

  • urządzenie ma czytelne oznakowanie producenta i modelu,
  • dołączona jest instrukcja w języku polskim,
  • nośność jest dopasowana do Twojego auta (1,5–3 tony dla samochodów osobowych),
  • konstrukcja jest solidna – stalowe profile, stabilna podstawa, prosty mechanizm.

Podnośnika należy używać tylko na twardym i równym podłożu oraz zawsze zabezpieczać auto dodatkowymi podporami.


Zgłaszaj nieprawidłowości

Jeśli zauważysz, że Twój podnośnik ma wady, zgłoś to producentowi lub Inspekcji Handlowej w swoim województwie.

– apeluje Kowalska.


Źródło: UOKiK

Anna Sadurska avatar
Anna Sadurska

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *