Rusza dofinansowanie wymiany tachografów 2025. 320 mln zł z KPO dla polskich przewoźników

Ministerstwo Infrastruktury ogłasza dofinansowanie do wymiany tachografów, na zdjęciu Samochód ciężarowy z naczepą na drodze/ fot: Gabriel Santos/ Unsplash

Od 1 grudnia 2025 r. rusza nabór wniosków o refinansowanie zakupu inteligentnych tachografów. Przewoźnicy otrzymają do 3 tys. zł na pojazd, a cała pula środków wynosi prawie 320 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy. Pomoc obejmie nawet 107 tys. ciężarówek i autobusów.


Państwo w końcu dokłada do obowiązkowej wymiany. Nabór potrwa dwa miesiące

1 grudnia 2025 r. przewoźnicy będą mogli oficjalnie rozpocząć składanie wniosków o dofinansowanie wymiany tachografów 2025. Program potrwa do 31 stycznia 2026 r., a rozpatrywanie dokumentów odbywać się będzie według kolejności zgłoszeń. To ważne, ponieważ środki zostały ograniczone do określonej puli, a branża transportowa już zapowiada duże zainteresowanie wsparciem.

Nabór jest finansowany z KPO i stanowi jedną z nielicznych sytuacji, w których państwo faktycznie łoży środki na zmianę wymuszoną przez regulacje europejskie. Przewoźnicy od lat podkreślają, że koszty obowiązkowej wymiany tachografów spadały wyłącznie na nich, co w szczególności obciążało mniejsze firmy obsługujące przewozy międzynarodowe. Dopiero teraz rząd uzyskał zielone światło od Komisji Europejskiej.

W puli znajduje się 320 mln zł, co – przy maksymalnym poziomie refinansowania 3 tys. zł na pojazd – oznacza możliwość objęcia pomocą około 107 tys. pojazdów. Program w praktyce obejmie więc znaczną część floty wykonującej przewozy międzynarodowe.

Ministerstwo Infrastruktury ogłasza dofinansowanie do wymiany tachografów, na zdjęciu tachograf cyfrowy/ fot: selbst, Public Domain
Ministerstwo Infrastruktury ogłasza dofinansowanie do wymiany tachografów, na zdjęciu tachograf cyfrowy/ fot: selbst, Public Domain

Dlaczego wymiana tachografów jest obowiązkowa? Pakiet Mobilności porządkuje rynek… i generuje koszty

Konieczność wymiany dotychczasowych tachografów wynika z unijnego Pakietu Mobilności. Nowe urządzenia mają umożliwiać dokładniejsze monitorowanie pracy kierowców, przekroczeń granic oraz przestrzegania przepisów dotyczących odpoczynków. Wymiana dotyczy nawet działających i sprawnych urządzeń, co od początku budziło sprzeciw branży.

Nowe tachografy drugiej generacji wyposażone są w zaawansowane moduły geolokalizacyjne, zapisujące m.in. automatyczne przekroczenia granic oraz odcinki jazdy. Dla przewoźników oznacza to zarówno lepszą kontrolę wewnętrzną, jak i większą odpowiedzialność w przypadku naruszeń ujawnianych przez inspektorów ITD oraz służby kontrolne innych państw UE. W praktyce to kolejny punkt Pakietu Mobilności, który najmocniej dotyka firmy z Europy Środkowej.

Reforma PIP 2026 – zmiana umów cywilnoprawnych na etaty

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec przyznał, że rozmowy z Komisją Europejską trwały wiele miesięcy.

„Dzisiejszy sukces to efekt rozmów na najwyższym szczeblu z przedstawicielami instytucji unijnych. Wsparcie z KPO pozwoli złagodzić skutki regulacji, które szczególnie mocno uderzyły w polskich przewoźników”

– podkreślił. To pierwsza sytuacja, w której Bruksela zgodziła się, by środki z planu odbudowy zostały przeznaczone na refundację wyposażenia floty transportowej.


Kto może ubiegać się o środki? Liczy się licencja wspólnotowa, nie wielkość firmy

O środki mogą ubiegać się wszystkie firmy transportowe posiadające licencję wspólnotową, czyli uprawnienie do wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych. To oznacza, że wnioski mogą składać zarówno duże przedsiębiorstwa z setkami pojazdów, jak i jednoosobowe działalności prowadzące transport międzynarodowy.

W pierwszej kolejności finansowanie otrzymają firmy składające wniosek na maksymalnie 10 pojazdów. Dopiero po zaspokojeniu pierwszej puli wsparcie obejmie pozostałe pojazdy zgłoszone przez przewoźników. To ukłon w stronę mniejszych firm, dla których koszty wymiany tachografów są szczególnie dotkliwe w relacji do przychodów.

Program obejmuje zarówno przewoźników rzeczy, jak i przewoźników osób. Jedynym warunkiem jest zgłoszenie danego pojazdu do licencji wspólnotowej i spełnienie kryteriów pomocy de minimis. Dla wielu firm będzie to okazja do uniknięcia poważnego jednorazowego kosztu, którego skala mogłaby zachwiać płynnością przedsiębiorstwa.


Wnioski tylko online. Całą obsługę przejmie ARiMR

Proces składania wniosków będzie odbywał się wyłącznie elektronicznie – poprzez Platformę Usług Elektronicznych ARiMR (PUE). Agencja odpowiada za całość procedury: od przyjęcia dokumentów, przez weryfikację, po podpisanie umowy i wypłatę środków. To ma usprawnić całą operację, unikając przeciążenia urzędów oraz zatorów administracyjnych.

Formularz wniosku został udostępniony 17 listopada 2025 r. na stronie ARiMR, co pozwala przedsiębiorcom wcześniej przygotować niezbędne dane i dokumenty. Przewoźnicy muszą pamiętać, że wsparcie jest pomocą de minimis, a więc podlega limitom określonym prawem unijnym. Firmy przekraczające te limity nie będą mogły skorzystać z refundacji.

Cały proces, włącznie z podpisaniem umowy, ma przebiegać zdalnie. To rozwiązanie ma znaczenie dla firm z różnych części kraju, które w ostatnich latach często zgłaszały problem z dostępnością urzędów i długimi kolejkami w tradycyjnych naborkach.


Nowe przepisy dla kierowców 2025: zero promila i wyższe kary

Co dokładnie można refundować? Zakres wsparcia jest precyzyjnie określony

Refundacji podlegają wyłącznie koszty wymiany dotychczasowych tachografów na inteligentne tachografy spełniające aktualne wymogi Pakietu Mobilności. Oznacza to, że refundacja nie obejmuje zakupu dodatkowych urządzeń, modernizacji pojazdu czy innych elementów wyposażenia. Program skupia się wyłącznie na tachografach i kosztach ich montażu.

Każdy pojazd musi być ujęty w wykazie pojazdów uprawnionych, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 14 października 2025 r. To właśnie to rozporządzenie stanowi podstawę prawną całego programu i określa zasady udzielania pomocy de minimis z tego tytułu.

Program jest częścią inwestycji E2.2.1 „Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu”, realizowanej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Celem jest modernizacja floty i zwiększenie bezpieczeństwa przewozów międzynarodowych poprzez wdrożenie bardziej precyzyjnych i trudniejszych do obejścia tachografów.


Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Rafał Bernasiński avatar
Rafał Bernasiński

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *