Czarnogóra: Organizacje pozarządowe przeciwko religii w szkołach. „Szkoła nie może uczyć dogmatów”

Data:

114 organizacji i aktywistów obywatelskich stanowczo sprzeciwia się planom wprowadzenia religii do szkół publicznych w Czarnogórze. Podkreślają, że to naruszenie konstytucji i zasady świeckości państwa. Rada ds. edukacji parlamentu ma wkrótce rozpatrzyć petycję, którą podpisało już ponad 6 tys. osób.


W Czarnogórze trwa coraz gorętsza debata na temat religii w systemie edukacyjnym. Petycja postulująca wprowadzenie nauczania religii w szkołach podstawowych i średnich, zebrała wymagane 6 tysięcy podpisów obywateli. Teraz czarnogórski parlament musi się nią zająć. Komisja ds. Edukacji, Nauki, Kultury i Sportu zapowiedziała, że nastąpi to w połowie kwietnia.

W odpowiedzi na tę inicjatywę aż 114 organizacji pozarządowych oraz dziewięciu aktywistów wystosowało wspólne oświadczenie, w którym sprzeciwiają się wprowadzeniu religii do szkół. Wskazują, że byłoby to sprzeczne z konstytucyjnym rozdziałem Kościoła od państwa oraz z Ogólnym Prawem o Edukacji, które w artykule 5. zabrania nauczania religii w publicznych instytucjach oświatowych.

„Szkoły powinny uczyć dzieci, jak myśleć, a nie co myśleć. Nauczanie religii opiera się na dogmatach, które z definicji nie dopuszczają wątpliwości – a to zaprzecza podstawowej funkcji edukacji”

– napisano w oświadczeniu opublikowanym przez portal Vijesti.me.

Organizacje pozarządowe zwracają uwagę, że nauczanie religii może prowadzić do podziałów wśród dzieci i młodzieży, szczególnie w zróżnicowanym religijnie społeczeństwie Czarnogóry. Wskazują, że zamiast religii państwo powinno wspierać edukację obywatelską, etykę, tolerancję i krytyczne myślenie.

„Edukacja publiczna musi pozostać świecka. Tylko wtedy zapewnimy równy dostęp do wiedzy i szacunek wobec różnorodności przekonań wszystkich obywateli”

– komentował jeden z aktywistów obywatelskich, cytowany przez Vijesti.me.

Z drugiej strony, inicjatorzy petycji domagają się fakultatywnego wprowadzenia lekcji religii – czyli takich, na które uczniowie uczęszczaliby dobrowolnie, za zgodą rodziców. Wśród zwolenników znajduje się Serbski Kościół Prawosławny, który od lat zabiega o obecność religii w szkołach.

Rządowe instytucje przypominają jednak, że elementy edukacji religijnej są już obecne w programie szkolnym – w postaci kursu „historia religii”, dostępnego w dziewiątej klasie podstawówki i w szkole średniej. Zdaniem przeciwników zmian, to wystarczająca forma poruszania tej tematyki w świeckim systemie edukacji.

Minister Edukacji, Nauki i Innowacji Anđela Jakšić-Stojanović odniosła się do inicjatywy z rezerwą:

„Nie widzimy ani pedagogicznego, ani społecznego uzasadnienia dla wprowadzenia religii do szkół. Obecny model działa dobrze i nie wymaga zmian”

– powiedziała minister, cytowana przez Vijesti.me.

Mimo kontrowersji, rozpatrzenie petycji przez parlamentarną komisję odbędzie się – najpewniej jeszcze w kwietniu. Organizacje społeczne już teraz zapowiadają, że będą kontynuować kampanię informacyjną na rzecz obrony świeckości szkoły.


Źródła:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Popularne

Czytaj więcej
Related

Polscy naukowcy odkryli robaki z dwiema głowami. To troszkę niepokojące

Nowe badania UW opisują zjawisko spontanicznego powstawania dwugłowych płazińców....

Marsz Niepodległości, czy Marsz Nienawiści? Polacy w internecie ocenili to wydarzenie

Raport Res Futury ujawnia, że 69 proc. internautów odebrało...

Parlament Europejski uchylił immunitet Grzegorza Brauna. Sukces polskiej prokuratury

Parlament Europejski odebrał Grzegorzowi Braunowi immunitet, otwierając drogę do...