Górskie wędrówki coraz bardziej popularne nad Wisłą. Scyscanner bada podróżnicze trendy Polaków

Babia Góra - najwyższy szczyt Babiogórskiego Parku Narodowego/ fot: Rafał Bernasiński

Raport Skyscanner „Trendy w podróżach 2026” wskazuje, że Polacy chcą chodzić po górach przez cały rok. Rośnie popularność trekkingów wiosennych i jesiennych, zarówno w Polsce, jak i za granicą.


Sezon zimowy dopiero się zaczyna, ale górskie wędrówki coraz rzadziej kojarzą się wyłącznie z nartami i snowboardem. Według raportu Skyscanner „Trendy w podróżach 2026”, aż 80 procent polskich podróżnych rozważa wyjazdy w góry także wiosną i jesienią. To wyraźna zmiana – Polacy przestają postrzegać góry jako kierunek typowo zimowy i coraz częściej szukają spokoju, natury i widokowych tras poza sezonem.

Trend nazwany przez Skyscanner „Na wysokości” pokazuje, że góry będą jednym z najchętniej wybieranych kierunków 2026 roku, a motywacje stojące za wyjazdami są wyraźnie inne niż jeszcze kilka lat temu.

Zagubione dziecko na szlaku do Morskiego Oka

Na wysokości: Polacy chcą gór przez cały rok

Badanie OnePoll zrealizowane dla Skyscannera pokazuje, że wśród kluczowych powodów wyboru górskich wyjazdów poza sezonem dominują:

spokój i cisza – 60 procent,
malownicze wędrówki i jeziora – 54 procent,
czystsze i chłodniejsze powietrze – 50 procent.

Polacy w 2026 roku planują uprawiać przede wszystkim hiking (40 procent), obserwację dzikiej przyrody (34 procent) i inne aktywności outdoorowe, w tym rowery górskie czy pływanie w naturalnych akwenach (23 procent).

Co ważne, rosnąca popularność trekkingów wiosennych i jesiennych nie oznacza rezygnacji z zimowych wyjazdów. Dane wskazują, że Polacy po prostu rozszerzają kalendarz podróży, a góry stają się kierunkiem całorocznym.

Bacówka pod Babią Górą/ fot: Rafał Bernasiński
Bacówka pod Babią Górą/ fot: Rafał Bernasiński

Najpopularniejsze górskie szlaki na rok 2026 — globalne inspiracje od AllTrails

Raport Skyscanner nie ogranicza się tylko do analiz polskich preferencji. We współpracy z AllTrails – największą platformą do odkrywania tras turystycznych, skupiającą ponad 80 milionów użytkowników – przygotowano globalną listę najpopularniejszych szlaków górskich na 2026 rok.

To zestawienie światowych hitów trekkingowych, które dominują w międzynarodowych statystykach AllTrails. Nie jest to ranking „najczęściej wybieranych przez Polaków”, lecz inspiracja pokazująca globalne trendy w turystyce górskiej.

W rankingu znalazły się:

  1. Szlak po lodowcu Rob Roy, Nowa Zelandia
  2. Szlak Mautohe Cathedral Cove, Nowa Zelandia
  3. Pętla Palm Jungle, Australia
  4. Montaña Siete Colores przez Llacto Cancha, Peru
  5. Laguna Cinco Hermanos, Argentyna
  6. Pętla przez Alma i Redwood Springs, USA
  7. Szlak Sulphur Skyline, Kanada
  8. Col Raiser – Secëda – Forcella Pana – schronisko Firenze, Włochy
  9. Adolf-Munkel-Weg, Włochy
  10. Old Man of Storr, Szkocja

To trasy, które biją rekordy popularności na świecie. Choć Polacy częściej wybierają bliższe kierunki, globalne trendy pokazują, że rośnie zainteresowanie trekkingami w Europie Zachodniej, Szkocji, a także – coraz częściej – w Nowej Zelandii.

Pico Ruivo - najwyższy szczyt Madery/ fot: Rafał Bernasiński
Pico Ruivo – najwyższy szczyt Madery/ fot: Rafał Bernasiński

A jak wygląda rzeczywistość? Polacy najczęściej wybierają Tatry, Sudety i Beskidy

Choć globalne rankingi inspirują, polska turystyka górska ma swoją specyfikę. Dane z parków narodowych pokazują, że zainteresowanie rodzimymi górami nie tylko nie słabnie — rośnie.

Tatrzański Park Narodowy – rekordowe wyniki

• W 2024 roku TPN odwiedziło ponad 5,09 mln turystów – to absolutny rekord w historii.
• W pierwszym półroczu 2025 r. liczba wejść wyniosła 2,84 mln, wobec 1,79 mln rok wcześniej.

Wszystko wskazuje na to, że Tatry jeszcze nigdy nie były tak popularne, i to nie tylko zimą, ale również wiosną i jesienią.

Turyści na Rysach -najwyższym szczycie polskich Tatr/ fot: Rafał Bernasiński
Turyści na Rysach -najwyższym szczycie polskich Tatr/ fot: Rafał Bernasiński

Karkonoski Park Narodowy – spadek, a potem odbicie

• 2021: 2,42 mln odwiedzających
• 2022: 2,41 mln
• 2023: 2,33 mln

Widać lekki spadek, ale rok 2025 przyniósł zmianę:

• w pierwszym półroczu 2025 r. sprzedano 699 tys. biletów, o 75 tys. więcej niż w tym samym okresie 2024 r.

To sugeruje ponowny wzrost zainteresowania Sudetami.

Babiogórski Park Narodowy – mniejszy, ale stabilnie rosnący

BgPN odwiedza rocznie 100–200 tys. osób. Mimo braku dokładnych danych w układzie rocznym, statystyki parku i lokalnych samorządów wskazują, że frekwencja powoli, ale stabilnie rośnie, głównie dzięki popularności krótkich trekkingów i jednodniowych wycieczek.

Jesteśmy ostatnim pokoleniem, które ogląda świetliki

Zaplanuj górski wypad z funkcją „Planuj z AI” w aplikacji Skyscanner

Skyscanner mocno stawia na rozwiązania, które skracają czas organizacji wyjazdu. Najnowsza funkcja „Planuj z AI” pozwala użytkownikowi przygotować kompletny plan podróży dosłownie w kilka sekund. Wystarczy, że wpisze kilka określeń opisujących idealny kierunek, takich jak:

„spokój i cisza”, „hiking”, „jeziora”, „chłodniejsza pogoda”, „widokowe trasy”, „mało turystów”

a algorytm natychmiast analizuje setki tysięcy danych — od cen lotów i obłożenia kierunków, przez pogodę sezonową, aż po średnie koszty pobytu i popularność regionu.

W odpowiedzi użytkownik otrzymuje:

trzy gotowe propozycje kierunków, dopasowane do preferencji,
szacowane ceny najtańszych lotów,
orientacyjne daty, w których podróż będzie najkorzystniejsza,
sugestie aktywności, które najlepiej odpowiadają zdefiniowanym wcześniej słowom kluczowym,
• a także porównanie sezonowości (np. gdzie w kwietniu będzie najprzyjemniejsza pogoda na trekking).

Dzięki temu planowanie górskiej wyprawy przestaje wymagać przeglądania dziesiątek stron, a staje się intuicyjnym procesem, który można wykonać w przerwie na kawę.

Co ważne, funkcja działa zarówno dla krótkich weekendowych wyjazdów, jak i dłuższych wypadów trekkingowych. Jednym zapytaniem można przygotować plan podróży do:

Tatr – gdy szukamy bliskości i niskich kosztów,
Dolomitów – gdy zależy nam na efektownych panoramach,
Alp lub Pirenejów – gdy chcemy zaplanować wędrówki w kwietniu, maju lub październiku,

Funkcja „Planuj z AI” pozwala też porównywać różne warianty podróży. Jeśli użytkownik wpisze frazy:

„mniej tłumów”, „średni budżet”, „trasy do 15 km dziennie”

algorytm wskaże kierunki o najlepszym stosunku dostępności, naturalnych walorów i kosztów.

Dla wielu osób korzystających ze Skyscannera może to być pierwszy krok do zaplanowania górskich wyjazdów poza sezonem, a więc dokładnie takich, których dotyczy raport „Trendy w podróżach 2026”.

Tatry - widok z Rysów/ fot: Rafał Bernasiński
Tatry – widok z Rysów/ fot: Rafał Bernasiński

Górskie podróże 2026: więcej natury, mniej tłumów, więcej świadomych wyborów

Trend „Na wysokości” to nie chwilowa moda. Dane pokazują jednoznacznie:
Polacy chcą więcej natury, więcej aktywności i więcej przestrzeni poza sezonem letnim i zimowym.

Rośnie popularność:

• krótkich city-breaków połączonych z jednodniowym trekkingiem,
• wyjazdów poza sezonem,
• europejskich tras o niższej dostępności turystycznej,
• rodzinnych weekendów w Tatrach, Beskidach i Sudetach.

Górskie wyjazdy poza sezonem stają się jedną z najważniejszych turystycznych tendencji na 2026 rok — i wszystko wskazuje na to, że ten trend zostanie z nami na dłużej.


Źródło: Skyscanner

Rafał Bernasiński avatar
Rafał Bernasiński

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *